Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger til lett bruk


Ann Christin

Anbefalte innlegg

Etter en tur på rehabiliteringssenteret på Rauland har jeg forelsket meg litt i truger da jeg har føtter som vender innover pga hofteproblemer og dermed blir skigåing meget smertefult. Og etter flere trugeturer der oppe, og en "topptur" opp kjellingnuten (kyllingnuten) fant jeg ut at truger fungerte jo supert.

 

Men hva velger man? Jeg husker ikke hvilken typer jeg brukte der oppe, men var veldig glad for hælstøtten i oppoverbakker. De vil bli brukt oppi skogen her (bor i Drammen, så snøen ligger vel kanskje en mnd eller to), og kanskje til en kort dagstur på fjellet 5-30 ganger i løpet av vintern. Har sett litt på Tubbs Journey da de ikke koster all verden, og ser ut til å ha hælløfter. Er det gode nok for en slik bruk? Eller burde jeg velge noen som er litt dyrere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil påstå Tubbs Journey er gode nok til slikt bruk. Strålende fornøyd med mine, men ser at binding og generell byggekvalitet er noe høyere på de dyrere modellene. Det ser jeg imidlertid ikke som  noe problem så lenge man bruk de noen få turer i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med whistler. Tror du blir godt nok skodd med Tubbs Journey. Jeg kjøpte dem i fjor. De ble mye brukt, og til dels stygt brukt. Men tålte nå det og. Går du inn i en butikk og spør, vil de nok anbefale deg noen som  koster tre ganger prisen. Og det hadde jo vært moro det. Men det er noe med penger spart - er penger tjent :-) Jeg ser det sånn: Den dagen disse er utslitt, eller jeg kommer over 60 bruksdøgn i året, da vet jeg hva jeg vil ha/trenger - og kan da legge i mer penger om det trengs uten at det blir bomkjøp :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får damemodell, det har med størrelse på bindingen og plassering av hælløfter i forhold til skostørrelse.

Jeg har Tubbs Mountaineer, de har bedre binding og mer aggressive stegjern enn Journey.

Til skarebruk og ikke for mye løssnø har jeg Flex RDG, de er mindre og har "Boa" stramming. Finnes også i damemodell.

NB! XXL har vennefest snart, da er det 25% på rubbel og bit, kanskje det er et bra tidspunkt for innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes. Jeg har hatt billig truger fra felleskjøpet (500 kr) og ett par billige fra Åsnes (5-600 kr), og med dem har jeg i rundt 7-8 år båret tung sekk til å fra isklatring, ofte i bratt lende. Og de har fikset den jobben greit. Så med Tubbs har du nok noen som vil holde lenge. Gode gripeklør er viktigst, men det er sikkert kjekt med hælløftere, men ikke noe krav vil jeg si. På truger har man som oftest mykere sko og da er ankelen mer bevegelig og litt trim for legga er heller ikke å forakte :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JanRH skrev:

Flott at noen spurte om truger, noe jeg også trenger til 2-3 turer i året :)

Har kikket på følgende https://www.xxl.no/tubbs-journey-36-truger/p/1104829_1_style eller https://www.xxl.no/tubbs-journey-30-truger/p/1104828_1_style De skal brukes med og uten ryggsekk. Jeg veier 75/76 kg + ryggsekk. Totalbelastning på maks 95 kg.

Jeg ville gått for 36. Har et annet, mindre par på hytta og det er vanvittig forskjell i bæreevne mellom 28 (tror jeg det er) og 36. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Omnilite skrev:

Pass på at du får damemodell, det har med størrelse på bindingen og plassering av hælløfter i forhold til skostørrelse.

Jeg har Tubbs Mountaineer, de har bedre binding og mer aggressive stegjern enn Journey.

Til skarebruk og ikke for mye løssnø har jeg Flex RDG, de er mindre og har "Boa" stramming. Finnes også i damemodell.

NB! XXL har vennefest snart, da er det 25% på rubbel og bit, kanskje det er et bra tidspunkt for innkjøp.

Ingen damemodell her, bruker 41 i sko og herresko pga plattfot ;-) I tillegg veier jeg 100 kg og er 180 høy.

 

Fikk mail på vennefest rett etter jeg lagde topicen så det er nok ment to be ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av tråden så har jeg benyttet med av XXL tilbudet:

Mountaineer 36, truger

Tubbs 2 PC Poles, teleskopstaver

X Ultra Mid 2 Spikes GTX® , tursko m/pigger herre

Så nå er jeg i alle fall riktig skodd for mine (nesten) daglige turer i vintersesongen :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belt ruger her også, fyller 30 i morra så samboeren fant ut at jeg like greit kunne få de i gave ;)

 

Så ble et par journey 36, og tubbs teleskopstaver da jeg foretrekker staver når jeg bruker truger! Alt i alt en grei deal med 25%, og jeg innser at skia mine som ikke blir brukt får jeg vel legge ut til salgs ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.