Gå til innhold
  • Bli medlem

warmpeace - dunposer


zimwalker

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
5 timer siden, zimwalker skrev:

 

Fikk en ny tilbudsmail fra Hekta på Tur i dag 9.juli 2017 som fikk meg til å huske at dette hadde jeg skrevet noe om før - jf over her.

I mailen av i dag er prisen for Warmpeace Viking 300  "fra kr 1699,-". 29% rabatt får man i følge annonsen. De oppgir veiledende pris  til kr 2399,-. 

Høres bra ut, men dette er altså høyst villedende! For i følge prisjakt er høyeste pris de har tatt for denne kr 1999, og det var så langt tilbake som i  februar 2015. Siden da har prisen vekslet mellom 1699,- og 1499,- (*). Siste prisendring iflg Prisjakt var den 12.juni i år, da de økte prisen fra 1499 til 1699.

* https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3132366

 

 

De er flinke på det...

Og fjellsport er nesten alltid høyere enn andre i pris, men reklamerer med rabatter i hytt og pine, slik at de havner på ett normalt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Mareng skrev:

De er flinke på det...

Og fjellsport er nesten alltid høyere enn andre i pris, men reklamerer med rabatter i hytt og pine, slik at de havner på ett normalt nivå.

Ikke sant. Fjellsport har det med å prise varene høyere enn andre (for en tid), for så å markedsføre med store prosentvise avslag når de har satt prisen ned for sine salg. Irriterende, spesielt om man har gått "fem på" ved å se seg blind på høye rabattprosenter - og ikke hva andre faktisk selger den samme varen for.  Likevel kan en slik praksis være innenfor forbrukerrådets retningslinjer -  dersom førprisene er reelle i den forstand at de faktisk har solgt varen til den prisen (og ikke bare priset den slik - uten at noen har kjøpt den til den prisen, se om dette på linken under)

Sitat

"Ved salgsmarkedsføring må prisene være nedsatt i forhold til egen førpris".

(hentef fra punkt 3.2 i : forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing#chapter-3 )

Ikke slik med Hekta På Tur altså, som i tilfellet jeg viste til beregner rabattprosenten ut fra en pris (veil. pris) de aldri har solgt varen for selv - ihvertfall ikke i de siste to årene - eller nylig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mareng skrev:

De er flinke på det...

Og fjellsport er nesten alltid høyere enn andre i pris, men reklamerer med rabatter i hytt og pine, slik at de havner på ett normalt nivå.

Har sluttet å lese "tilbudsmailene" fra Fjellsport, det er så og si aldri noe bra. Ser de har hatt soveposen min, en Dreamcatcher 650 liggende til 5-6000 en stund, en pris den soveposen på ingen måte er verdt. Det er lavkvalitetsdun i små mengder, tror normalpris for den type poser er rundt 3000. Så setter de den ned på supertilbud av og til 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Har sluttet å lese "tilbudsmailene" fra Fjellsport, det er så og si aldri noe bra. Ser de har hatt soveposen min, en Dreamcatcher 650 liggende til 5-6000 en stund, en pris den soveposen på ingen måte er verdt. Det er lavkvalitetsdun i små mengder, tror normalpris for den type poser er rundt 3000. Så setter de den ned på supertilbud av og til 1f644.png

Jeg handler når det er 30% eller bedre. Fjellsport var veldig billige en stund, men for noen år siden gikk prisene opp på samme nivå som Oslo Sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JanRH skrev:

Jeg handler når det er 30% eller bedre. Fjellsport var veldig billige en stund, men for noen år siden gikk prisene opp på samme nivå som Oslo Sportslager.

Ja sant det, skjedde samtidig som de fikk noen forbedringer på hjemmesiden, virker som de gjorde noen forandringer da. Etter det ble jeg bombardert med "supertilbud" som bare var de vanlige prisene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-review av Warmpeace Viking 300:

Fikk posen i posten få dager etter bestilling fra HPT, kjapp ekspedering derfra, som vanlig:) førsteinntrykket er like bra som da jeg åpnet min viking 600(som kommer til å bli lagt ut for salg).

Har hatt 5 netter i 300-en nå, som er en regular wide. I nattetemp fra 3 - 15 grader.  Den holdte mg god og varm hele veien, i overkant varm på mårningen når sola stod på lavvoen. Digger wide utgave da det gir meg mere plass til å knø, og mindre klaus... eneste"minusene" er den strammestrikken oppe som jeg synes henger og slenger litt mye når de. Også savner jeg en innvendig lomme til batteri/mobil. Posen pakker veldig kompakt og veier lite.

Med denne posen, trenger jeg ikke min 600 lengere, da denne posen vil dekke mitt bruk fra ett par minus og oppover, ve hjelp av lue og mellomplagg på de aller kaldeste nettene (hvis nødvendig... tror denne holder meg varm utover det den "lover", på samme måte som min 600 holdt meg varm i både 14 og 23 minus ved hjelp av ullundertøy). Så det blir nok en viking 1200 til vinterbruk og 300en til alt annet!:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 7/9/2017 den 11.19, zimwalker skrev:
På 10/26/2016 den 20.38, zimwalker skrev:

Ned i mailboksen min dumpet et nyhetsbrev fra "Nettbutikken for deg som elsker FRILUFTSLIV",  "Hekta På Tur" altså.  Warmpeace Viking 900 til uslåelig pris, skriver de der. Fra kr 2.999 står det. Som i følge dem betyr -39% rabatt. Under står det "veil 4.899",  og da har de altså regnet rabatt ut fra veiledende pris, eller villedende som noen sier. Altså ikke ut fra reel førpris. For i forhold til reel førpris får du faktisk ingen rabatt på denne varen!! Hos Prisjakt kan vi jo se Hekta På tur ikke har solgt denne posen for mer enn 2.999 - som var prisen de satte den opp til fra 24.8 i år. Før det var prisen 2.899 og har ligget på det nivået og litt lavere, ned til 2499 en stund i 2015. (Dette er prisene er for "short" og "regular" utgavene antar jeg).

 

På 7/9/2017 den 11.19, zimwalker skrev:

Fikk en ny tilbudsmail fra Hekta på Tur i dag 9.juli 2017 som fikk meg til å huske at dette hadde jeg skrevet noe om før - jf over her.

I mailen av i dag er prisen for Warmpeace Viking 300  "fra kr 1699,-". 29% rabatt får man i følge annonsen. De oppgir veiledende pris  til kr 2399,-. 

Høres bra ut, men dette er altså høyst villedende! For i følge prisjakt er høyeste pris de har tatt for denne kr 1999, og det var så langt tilbake som i  februar 2015. Siden da har prisen vekslet mellom 1699,- og 1499,- (*). Siste prisendring iflg Prisjakt var den 12.juni i år, da de økte prisen fra 1499 til 1699.

* https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3132366


Alt er som før ser jeg. Tilbudsmail fra Hekta.... igjen. Der ser vi bl.a.: Warmpeace Viking 300 fra kr 1699, merket med "-29%". Altså da skal den ha kostet  (fra) 1699*100/(100-29)=  kr 2392,96. Men det er har den aldri blitt solgt for hos "Hekta på fake-before-price".  Samme sak med Viking 600, prisen oppgis til -  fra kr 2199, men er merket med "-24%", som skulle bety en førpris på (fra) 2199*100/(100-24)= kr 2893,42 

Så de flyr da forsatt under radaren til forbrukerådet.   Se f.eks følgende lenker om XXL sin bruk av "før- priser":

https://www.dinside.no/fritid/mener-xxl-oppgir-feil-for-priser-i-annonser/68623129

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/vedtak/fov-2016-1686

(se også tidligere linker her)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, zimwalker skrev:

Alt er som før ser jeg. Tilbudsmail fra Hekta.... igjen. Der ser vi bl.a.: Warmpeace Viking 300 fra kr 1699, merket med "-29%". Altså da skal den ha kostet  (fra) 1699*100/(100-29)=  kr 2392,96.

 

Jeg kjøpte min 300 lang utgave når det ikke var noen rabatt på den i våres og betalte 1999,- for den.
Altså det samme som den koster nå med -29% rabatt.

Hekta på tur sine tilbudspriserpriser er det mye ugler i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, steingrd skrev:

Jeg kjøpte 600 for 2199,- for et år siden, men husker ikke om det stod noe om rabatt da. Uansett tror jeg den har kostet det hele tiden det siste året, får jevnt og trutt reklame for den på VG.no. 

Prisutviklingen kan du se hos prisjakt: https://www.prisjakt.no/product.php?pu=186454 , om du der i nedre del av siden  ser under overskriften "Prishistorikk" og under "Butikk" klikker på den svarte pila ut til høyre for navnet på butikken så får du opp prisutviklingen hos denne butikken..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det skuffer meg. Men dette fungerer faktisk, jeg har selv en kjenning som kjøpte en sånn sovepose til dels på grunnlag av det hun trodde var rabattert pris. Nå er vel soveposen den samme uansett hva den har kostet før, men hun er mer fornøyd enn hun nok ville vært hvis hun visste sannheten. Jeg var ikke fullt klar over dette da hun var i vurderingsfasen, så jeg fikk ikke gjort henne helt obs på det.

Jeg oppfattet dem som en seriøs butikk man kunne stole på, for jeg har hørt om gode erfaringer for eksempel ved reklamasjon. Da skuffer det ekstra når de benytter seg av luretriks som ikke en gang er lov. En minus er notert i boka. (Men det er kanskje derfor de legger sjokolade og sånt i pakkene, som et plaster på såret hvis man skulle oppdage lureriet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de skriver "kupp" og ikke "salg" eller "tilbud". I og for seg det samme med "rabatten". Har ikke sett noe til disse tilbudsmailene, men vil anta at de er relativt forsiktig med språket der også. Om det er nok for å ungå brudd på markedsføringsloven (eller hva det nå heter) skal jeg ikke uttale meg om, men tanken bak et nok grei å forstå. En får jo uansett inntrykk av et tidsbegrenset salg.

Ser også mange andre kjører samme linjen mtp "villeding". Er mer enn en gang jeg har bladd i XXLs kundeavis og tenkt at dette er jo ikke noe salg/tilbud. Mye billigere i forrige uke! Samme med Power, Lefdal, Elkjøp osv. Om en ser etter står det ikke noe om salg. En bare får inntrykk av det.

Liker det ikke, men har nok (dessverre) en misjon. Så er det bare å holde tungen beint i munnen og manøvrere deretter.

Så et bevisst forhold til produktet og pris er nok moralen, uavhengig av rabatter og avslag 😊 (men ut fra innleggene her virker det jo som om mange her inne gjør en del research før kjøp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at Warmpeace Viking 600 kostet 1699 kr - nå 2899 kr veil-

Synes det er lureri, samt at Hekta På Tur er den eneste som tar mer betalt for Long.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tubbs skrev:

Det er nok ikke helt tilfelle :)
Helsport Alta Standard koster kr. 2150
Long koster 2250,-
EXtra Long koster 2350,-


http://www.helsport.no/alta

Nesten da :) Hverken Fjellsport, Sportsnett eller Oslo Sportslager tar mer betalt for Long. Heller ikke produsentene Rab, ME, MH, Mammut m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Forbrukerombudet sendte 11.10 brev til Hekta På Tur der de ber dem slutte med den praksis vi har satt fokus på her. Får i mail fra ombudet vite at det var flere som hadde klaget på Hekta På  Tur sin bruk av veiledende priser. Ser i brevet de har sendt at ombudet viser til en henvendelse de mottok i august fra advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig på vegne av Fjellsport AS hvor det klages på ulovlig prissammenligning.  Siterer under her sist to avsnitt fra brevet der det konkluderes:

Sitat

"På bakgrunn av det strenge dokumentasjonskravet sammenholdt med konkurransesituasjonen, ber vi om at dere stopper all markedsføring hvor det sammenlignes med veiledende pris, og at sammenligning med veiledende pris ikke benyttes i fremtidig markedsføring. Vi gjør også oppmerksom på at hvis dere ønsker å benytte egen førpris som sammenligning, må dette være deres egen laveste utsalgspris på produktet i seksukerperioden før salgs-/rabattmarkedsføringen. Det kreves da også at varen virkelig har blitt omsatt i et visst omfang til førprisen. Under forutsetning av at dere følger disse prinsippene i fremtidig markedsføring finner vi med dette å kunne avslutte saken fra vår side.   

Dersom dere imidlertid mener å kunne dokumentere veiledende pris, i tråd med  kravene nevnt ovenfor, ber vi om at dokumentasjonen oversendes Forbrukerombudet, så snart som mulig og senest innen 19. oktober 2017."

 

PS: Sjekket i offentlig elektronisk postjournal (OEP), er ikke kommet der enda, ser ut som det kan gå en tre fire uker fra saker sendes/mottas til de havner der.

DS: Klagen fra Fjellsport finner jeg derimot der....se: https://www.oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=23442340

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det blir tatt tak i slike ting. Er jo en evigvarende kamp og butikkene finner stadige nye "smutthull" for og utnytte og strekke lovverket.
Utrolig irriterende med disse såkalte rabattene og tilbudene. Jeg har som hovedregel sluttet og tro på slik markedsføring da det nå er på grensen til latterlig.

Det er "Gule Priser", "Prisfest" og "Elleville dager" året rundt hos de fleste butikker. Når er det egentelig IKKE tilbud? Man kan jo begynne å lure... Handelstanden må jo selv skjønne at roper man ulv ulv hele tiden så er det ingen som til slutt bryr seg.

Godt vi har tjenester som prisjakt hvor det faktisk er enkelt å sjekke produkter og pris historikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ser nå at HP har fjernet "nyhet" på en utgått modell fra Mountain Equipment. Det var en ME Helium 600. Blir dumt å sette "nyhet" på en gammel modell, når de også har den nye på lager. Feilaktig informasjon uansett. Har ikke sagt noe om det, bare tenkt mitt. Jeg ser jo at det er gammel modell men nybegynner gjør det trolig ikke. Det er nesten bare oss soveposenerder som ser det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.