Gå til innhold
  • Bli medlem

Selge allak til fordel for kaitum 2gt


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei alle! 

Vurderer å selge allak og kjøpe meg et kaitum 2gt og vil gjerne ha litt innspill før jeg går hen og selger et superfint telt. 

Har gjort meg følgende overveielser: 

1. Jeg drar mer og mer på turer der det er dårlig vær og snø, derfor vil jeg gjerne ha et litt større fortelt der man kan sitte komfortabelt og lage mat når det herjer som verst ute. 

2. Jeg vil gjerne ha et telt der vi kan sitte en tre fire stykker i innerteltet og drikke whiskey mens man ordner kaffe/real/pannekaker i forteltet. 

3. Teltet bør være stort nok til 1 og 2, men også lite nok til at jeg kan ta det på tur alene, dvs helst ikke mer enn 4-4,5 kilo (allak veier vel 3,8 med footprint og det går fint).

4. Teltet må ha to innganger, helst på forskjellige sider og ikke som på allak der begge inngangene heller litt til den ene siden siden hvilket er kjipt om vindretningen snur og man plutselig får to dører i vinden.  

5. Teltet skal holde 4 sesonger og overleve på fjellet. 

Ellers elsker jeg virkelig at man kan skrelle av kortsidene og se ut, jeg forestiller meg at dette vil være en helt nydelig feature på litt finere dager. 

Hva har dere av erfaring rundt dette? Jeg har bare brukt allaken 3 netter og synes den er litt liten, har for store dører og veier litt for mye ift størrelsen, så det kan godt hende jeg har oversett noen gode bruksområder. 

Hvilke erfaringer har folk med størrelsen på kaitum 2, er det romslig eller blir det litt lite om man vil samle litt flere? 

Andre erfaringer rundt kaitum? Hører blant annet at det mangler mygg nett i lufteåpningene og at dette er et problem? Tenker selv at det fort kan blåse inn snø i den gigantiske luftehullene, stemmer dette? 

På forhånd takk for alle svar!

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutes ago, Prebb said:

Må det være Hilleberg? Hva med Helsport Reinsfjell X-trem 2, eller Fjellheimen Camp x-trem 3?

Har vurdert andre telt, men ikke riktig funnet noe som oppfyller kriteriene. Reinsfjell er nesten samme telt som allak og forteltet blir alt for lite. Fjellheimen x trem kan man ikke ta av kortsidene, synes generelt det har detaljer og uftforming som gjør det til et dedisert vintertelt og ikke et helårstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har tenkt i samme baner, dvs. Hilleberg Katium 2 eller GT-versjonen. Jeg er usikker på det at ventilene ikke har myggnetting. For meg er det en begrensende faktor når man er i mygg-og knottland - ellers flott telt med mange funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Har vurdert andre telt, men ikke riktig funnet noe som oppfyller kriteriene. Reinsfjell er nesten samme telt som allak og forteltet blir alt for lite. Fjellheimen x trem kan man ikke ta av kortsidene, synes generelt det har detaljer og uftforming som gjør det til et dedisert vintertelt og ikke et helårstelt.

Kan du ta av kortsidene på Kaitum? Eller mener du rulle opp slik at man får en åpen ende? Det burde jo gå på fjellheimen og, da det er bardunfester på forteltstangen. Mulig den blir litt lav å bruke som utgang da. Det blir også litt problematisk om du har lagt snø på snøskjørtet.
En ulempe med Fjellheimen er jo at begge inngangene er i samme ende av teltet - dog på hver sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, JanRH said:

Har tenkt i samme baner, dvs. Hilleberg Katium 2 eller GT-versjonen. Jeg er usikker på det at ventilene ikke har myggnetting. For meg er det en begrensende faktor når man er i mygg-og knottland - ellers flott telt.

Satt og lurte på om man ikke kunne feste en eller annen form for myggnetting selv, eller få noen handy mennesker til å fikse dette 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Prebb said:

Kan du ta av kortsidene på Kaitum? Eller mener du rulle opp slik at man får en åpen ende? Det burde jo gå på fjellheimen og, da det er bardunfester på forteltstangen. Mulig den blir litt lav å bruke som utgang da. Det blir også litt problematisk om du har lagt snø på snøskjørtet.
En ulempe med Fjellheimen er jo at begge inngangene er i samme ende av teltet - dog på hver sin side.

Er mange grunner til at kaitum vinner over fjellheimen, man kan ta av (eller som du sier, rulle opp) kortsidene på begge sider på kaitum, det kan man ikke på fjellheimen. Videre er forteltet større på kaitum, man har to fortelt, et i hver ende av tunellen og dermed også utgang i andre enden hvilket jeg synes er genialt, det har man ikke på fjellheimen. Alltid bra med flere fortelt og utganger. 

Videre er det stormmatter på fjellheimen hvilket jeg egentlig ikke vil ha. Ellers sikkert et fint telt!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er myggnetting så er jo ikke ventilerna åpne. Det er noen tekstil som holder mygg og snø ute. Hvor mye mindre luft som går gjenom denne tekstilen samenlignet med myggnetting aner jeg ikke. Men jeg har overlevett å sove med ventilerne stengde når det har vært mye mygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den bruken du beskriver med et whiskey lag i teltet duger ikke allak, det er for lavt og trangt, forteltet er også til tider irriterende lite og trangt. Hadde jeg savna de punktene du beskriver hadde jeg gått for et skifte uten og tenke så veldig mye mer på det. Du går litt opp i vekt, men får igjen i komfort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er erfarer vel nå det de fleste erfarer etterhvert som tursesongen utvides til den kaldere årstid. Jeg har funnet ut at det ikke nytter med ett telt til året-rundt-bruk. Hadde derfor et Bergans Helium Dome vintertelt, men her syntes jeg forteltet ble for lite. Solgte det derfor og vurderte Hilleberg av ymse varianter, Helsport Fjellheimen x-trem, Patagonia og Svea, men endte med Svalbard 3. Helt fenomenalt med plass i fortelt og plenty for whisky-lag med 4. Det er imidlertid tungt, så det blir primært for pulkbruk. 

Jeg ville gått for et tremannstelt til vinterbruk. Litt stort til solobruk, men... Hva med Keron 3 GT? Eller Helsport Svalbard 3? For stort?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Helsport Svea 3 som pulktelt, tror jeg valgte det fremfor Hilleberg pga takhøyden, men mulig jeg husker feil.
Svea er jo i grenseland til hva trådstarter ønsker når det gjelder vekt, kan dog også fjerne stormmattene hvis ønskelig for å redusere vekt. Svea har også en inngang i hver ende, samt rette endevegger i innerteltet. 

Helsport kommer tydeligvis ut med en ny liknende variant som går under navnet Spitspergen Xtrem Camp, som ser ut til å være Svea, men bare med helt rett tak. Spitsbergen veier mer enn hva som er ønsket, men verdt en titt. Link til tråd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kaitum 2 GT nå, og brukte Allak tidligere. Det er ikke stor forskjell på vekt og volum pakket. Kuppel og tunnel har hver sine fordeler, og som du nevner har Kaitum 2GT stort fortelt, noe som er grunen til at jeg byttet til det for bruk på vinteren. Allak er noe mer stabilt om det kommer mye snø (kuppel tåler mer snø før det bryter sammen). Kaitum er også et mye lengre telt enn Allak, slik at det noen få ganger kan være mer utfordrende å finne en god plass å sette opp teltet. 

Når det gjelder plass i teltet for to virker Kaitum å være større. Romslig for to voksne karer. Kjekt med to innganger, men var 2 høye ventiler som gjorde at teltet ble valgt foran det lettere Nallo teltet. Kaitum har også full høyde i hele innerteltet, slik at det blir betraktelig mer romslig. 

Bruker lettere på sommeren, så kan ikke si noe om det med myggnetting i ventilene når det er insekter. Men hadde ikke dette i Allak, og opplevde det aldri som et problem. Det er myggnetting til innerteltet. På vinteren er ikke dette noe sak, og det er mulig å stenge ventilene om det blåser rett inn. 

Ellers er det som du nevner flere innganger. 1 i bakkant, og 2 ut fra forteltet. En til hver side. 

Teltet er solid nok til vinterturer. Men for de mest ekstreme turene er Keron det mest solide alternativet. Er du flink til å velge teltplass holder Kaitum lenge for turer i norskt vinterfjell.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Jan Erik Hansen said:

Har Kaitum 2 GT nå, og brukte Allak tidligere. Det er ikke stor forskjell på vekt og volum pakket. Kuppel og tunnel har hver sine fordeler, og som du nevner har Kaitum 2GT stort fortelt, noe som er grunen til at jeg byttet til det for bruk på vinteren. Allak er noe mer stabilt om det kommer mye snø (kuppel tåler mer snø før det bryter sammen). Kaitum er også et mye lengre telt enn Allak, slik at det noen få ganger kan være mer utfordrende å finne en god plass å sette opp teltet. 

Når det gjelder plass i teltet for to virker Kaitum å være større. Romslig for to voksne karer. Kjekt med to innganger, men var 2 høye ventiler som gjorde at teltet ble valgt foran det lettere Nallo teltet. Kaitum har også full høyde i hele innerteltet, slik at det blir betraktelig mer romslig. 

Bruker lettere på sommeren, så kan ikke si noe om det med myggnetting i ventilene når det er insekter. Men hadde ikke dette i Allak, og opplevde det aldri som et problem. Det er myggnetting til innerteltet. På vinteren er ikke dette noe sak, og det er mulig å stenge ventilene om det blåser rett inn. 

Ellers er det som du nevner flere innganger. 1 i bakkant, og 2 ut fra forteltet. En til hver side. 

Teltet er solid nok til vinterturer. Men for de mest ekstreme turene er Keron det mest solide alternativet. Er du flink til å velge teltplass holder Kaitum lenge for turer i norskt vinterfjell.

Tusen takk for veldig bra svar, kult å høre fra noen som har hatt begge teltene og gjort seg en vurdering. Lurer på en ting med allak: jeg opplevde at luftingen var lite effektiv fordi snø blåste inn under topplokket og inn i teltet. Måtte derfor lukke luftingen hvilket førte til _mye_ kondens. Har du opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Tusen takk for veldig bra svar, kult å høre fra noen som har hatt begge teltene og gjort seg en vurdering. Lurer på en ting med allak: jeg opplevde at luftingen var lite effektiv fordi snø blåste inn under topplokket og inn i teltet. Måtte derfor lukke luftingen hvilket førte til _mye_ kondens. Har du opplevd dette?

Har ikke opplevd at snø har blåst inn toppluftingen på Allak selv. Hadde en gang da snøføyka kom inn i forteltet og la seg på innerteltet, ellers fungerte det bra på vinterturer. Under stille forhold fungerte luftingen bra på Allak, men lukker du toppventilen blir det fort kondens ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.