Gå til innhold
  • Bli medlem

første forsøk på lettpakking


Anti

Anbefalte innlegg

Skal for første gang prøve meg på lettpakking - men sekken blir ikke spesielt lett likevel! Er det noen som har noen tips?

Kunne selvfølgelig droppa de to halvliterne, men de forsvinner jo første dagen uansett. Værmeldinga sier liten kuling på kvelden og noen få minusgrader (blir vel en del effektive?)  - så jeg må jo ha med alle klærne for å ikke fryse! fjellduken er hovedsaklig til å ha under teltet, bunnen er veldig tynn. men det er jo kjempekos med fjellduk på kvelden også... Nalgeneflaska er jo tung, men jeg må ha noe som tåler kokende vann. Ser jo at jeg absolutt kunne ha spart litt vekt med et annet kjøkken, men man tager hva man haver... Vil gjerne høre hva dere lettpakkere foreslår for å lette sekken litt.

 

Endret av Anti
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint om du kan komme tilbake med en oppsummering etter turen. Jeg har sett på spec. på soveposen din og den går kun 1 grad lavere i temperaturområde enn sommerposen min (Mountain Hardware ratio 32) Jeg frøs på våren da det var rundt null grader. Lakenposen vill nok hjelpe, men det kan kanskje bli kaldt? PÅ fotturene bruker jeg Helsport Ringstind Superlight 1-2, så her det en halv kg. å spare, dropper du ølboksene så kan du spare totalt 1 kg. Synes ellers det ser gjennomarbeidet ut, skikkelig detaljert pakkliste. Alltid interessant lesning det. Ta gjerne bilder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver, ikke noe dårlig liste, dette: "Lettpakking" er et dynamisk begrep, og det er forskjell på lettpakking i California i juli, og Norge i oktober. Sikkerhet først, og komfort er viktig. UL (< 5 kg) er ofte ikke kjempegøy utenom sommerstid.

Allikevel, siden du etterspør innspill, så har jeg noen kommentarer til lettere vekt uten store nye innkjøp Siden du ikke skal på ekspedisjon, er det muligens rom for å spekulere litt i komfort?

  • Teltet er jo altså ikke det letteste man kan oppdrive. Her blir det selvfølgelig fort kostbart å oppgradere noe særlig..
    • Alternativer: når du skal på såpass kort tur og "prøve" litt lettpakking, så kan du jo vurdere en liten tarp i stedet for telt? Kan nok fort spare opp mot et kilo der...
  • Sekk: ikke den tyngste, heller ikke den letteste. Trenger du 52 liter? Husk at jo lettere vekt og mindre ting --> mindre volum --> mindre sekk --> lettere sekk: da trenger du også mindre padding/hoftebelte/ryggstøtte og "bells and whistles".
    • Sekken kan kanskje strippes litt, dersom det ikke blir permanent (Flapjacket toplokk på den sekken vel; kan tas av, tror jeg...)?
    • Alternativt: pakk mindre, og tving alt opp i en liten dagstursekk :-)
  • Sovesystem: virker som ganske tynn pose, ja.. Sikkert fornuftig å ha med to underlag. Alternativt kan du insistere på lettpakking, droppe et underlag, finne noe ekstra lyng etc. og være påpasselig når du velger liggested. I verste fall så fryser du litt ei natt. Du dør ikke :-)
  • Min anbefaling er å droppe fjellduken: du trenger den ikke. Det har jeg bestemt for deg. I alle fall ikke både den og ekstra underlag.
  • Klær: Rimelig mye klær med. Ettersom du bare er ute ei natt går det an å bestemme seg for å sove i samme klær som man går i. Skift er for tullinger som faller i vannet.
  • Nalgenen er OK: nettopp det å lage seg en varmeflaske på kvelden gjør jo at du i verste fall nesten garantert ikke trenger å fryse, selv med lettere sovesystem.
  • Kvart kilo gps kan legges hjemme. Du har kart og kompass, og kanskje en smarttelefon uansett.
  • Stavene har du klart lov til å regne som "worn" items; 450 gram borte fra baseweight :-)
  • Kjøkkenet er sikkert greit -- men 450 var jo litt tungt: Har du mye ekstra oppi settet? Du kan sikkert droppe stekepannelokket og heller brette litt aluminiumsfolie til et lite lokk.

OK, sikkert nok i første omgang -- du er jo på god vei her, og jeg regner med at du har tilbragt mer enn nok tid på fjellet til å klare deg selv, selv med lett sekk.

Edit: Oh, og pils er teit -- kjør sprit. Pils fører til mye vann i kroppen (blæra), som du må (1): bruke energi på å varme opp til 37 grader celsius inni kroppen, og (2) opp å gå nattestid/sen kveld for å late vannet, som fører til at både du og sovesystemet ditt mister enda mere varme..

Edit 2: Sekken din har relativt mye celleskum i ryggdelen. Det er samme prinsippet som vanlige liggunderlag. Sekken er altså et liggeunderlag når den er tømt. Jeg vet ikke hvilken modell Montbell-underlaget ditt er, men hvis det er skum, så kan du skjære av alt under hoftene, og heller bruke sekken som underlag under føttene. Vekt spart. Kjøp eventuelt et billigere skumundelag det ikke skjærer i hjertet å skjære i.

Edit 3: Vindjakken kan kanskje legges igjen hjemme? T-skjort+Devoldtrøye+Aclimatrøye+Dunvest+Fiberjakke+Skalljakke burde strengt tatt holde lenge til kvelden/i soveposen. 172 gram spart. Gå i fiberjakka/skalljakka. (+at du får lov til å merke en tyngre jakke som "worn", i.e 200gram+ spart i baseweight). Dropp eventuelt én av trøyene eller t-skjorta også. 150-200 gram til spart.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støter alt "pahatlem" har sakt, dog ville jeg ha dropa både vindjakka, regnboksa og dunvesten. Vet selvfølgelig ikke hvor kald/varmblods du er men for meg ville det vert for mye med alt det på sjøl ned til -5. Husk at alt av klær du ikke har på deg må du fremdeles bære med deg, uten at de gjør noe nytte. Ul undertøy, et plagg mellomlag + skaljakke duger ned til ganske lave temperaturer så lenge du er litt smart angående aktivitet og hvor du velger å stoppe for å drikke vann/ ta lunch f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Radiosugge har bod hele mitt liv i Alta, flytta for 2mnd til øksfjord. Så hva som trenges her "nordpå" vet jeg veldig godt. 

 

Edit. jeg ser at andre (f.eks. her inne) regner det som nærmest en "ekspedisjon" å dra på tur her. Er ikke så forferdelig mye vanskeligere her oppe en sørpå. 

Endret av vikern
Edit
  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan pirke mye på sånne lister. Hva bruker du carabineren på skjea til f.eks.
Og 806g worn er kanskje litt lite. Savner f eks en form for skotøy på lista di @Anti Nå har jeg bodd i Alta selv, men ble ikke så hardbarka at jeg går barbeint. Bodde der bare ett skoleår jeg da :) 

Det er, som @whistler sier, snakk om å være bevisst. Ikke ta med kjekt å ha ting. Man trenger ikke nødvendigvis bytte ut ting, men når man må bytte ut ting så invester litt tid til å finne et lettere og mindre alternativ. Det er ofte billigere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle ha lämnat detta hemma, från den listan:

vindjacka (skaljackan gör samma jobb)
Dunvest (skaljacka + fiberjacka gör samma jobb)
Panneband (du har med en buff. + en luva i ull. Vad skall du med panneband till? Redundant.)
Fjellduk
öl (på tok för tungt att baxa med en halvliter öl). Ta med 2x5cl konjak istället. Lättare och nyttigare. Värmer bättre också.

Jag ser att du tänkt ta med gaskök. Det skulle inte jag ha gjort den här tiden på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anti skrev:

Blir nok storsekken, bensinbrenner, orion-teltet, dunmadrass og en ekstra sovepose neste helg.

;)

Jeg hadde samme erfaring som deg i vår. Jeg fant ut at det var kjekkere å ha det tungt og kjekt på tur, enn lett og kaldt. Jeg er imidlertid alltid fokusert på å ha så lav vekt som mulig, men ikke på bekostning av komfort. Kun på bekostning av "kjekt å ha med".

Det er kjekt å prøve ulike oppsett før man finner hva som er ditt komfortnivå.

Endret av Prebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Radiosugge said:

Fin rapport, moro og følge med. Vurderte du å bruke Fjellduken som soveposeforsterking for å unngå vind inne i teltet? Avhengig av størrelsen, enten som sekk, eller brette den under underlaget. Har gode erfaringer med det. Gleder meg til flere turrapporter.

Har sovet inni fjellduken en gang - kunne like gjerne ha lagt meg rett i elva, så vått ble det. Men hadde den under underlagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anti said:

hvor får jeg tak i det? 

Jeg har kjøpt mitt gjennom tarptent.com siden de tilbyr størrelser lagd spesielt til teltet jeg har. Vet ikke om noen norske butikker som har det, men det finnes flere utenlandske som sender til Norge. Tyvek HomeWrap heter det hvis du vil lete litt selv. Ved et kjapt søk på eBay fant jeg dette: http://www.ebay.com/itm/9ft-x-8ft-DuPont-Tyvek-Homewrap-make-a-Ground-Sheet-Tarp-Tent-Footprint-/222285680146?hash=item33c1424e12:m:mQUtbVqsYH_CkVnPsE6JyYQ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.