Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du erfaring med skaller / samesko ?


Fjellgeita84

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kunne tenke meg å forsøke å lage egne skaller / samesko, men har noen spørsmål angående valg og bruk av materialer til dette. Har du erfaring på området, takker jeg på forhånd for svar, tips, råd og linker til steder som selger materialer til dette formålet :)

Jeg har lest at såler lages av panneskinnet fra dyreskallen og at overlæret lages av skinnet fra bein og legger hos rein. Er det noen steder man kan få kjøpt slikt skinn?

Jeg har også lest at garvet reinskinn kun egner seg til innendørs bruk eller der det er tørt. Vil dette si at jeg må operere med 100% ubehandlet reinskinn, eller finnes det skinn som på annen måte er spesielt behandlet for bruk til mitt formål?

Er det mest fordelaktig å sy for hånd eller med symaskin? Og hvilke materialer er best egnet å sy med, samt bruke som varmeisolasjon? Har f.eks lest at skaller tradisjonsmessig syes med tråder som er laget av sener fra reinsdyret og fylles med sennegress ( evnt kartanka ) for å holde føttene varme. Hvor kan man i såfall få kjøpt tråder laget av reinsdyr sener ??

Hvordan gjør jeg skallene mest mulig vanntett?

Finnes det noen steder hvor man også får kjøpt rimelig skinn ( alle typer ) uten pels? ( til andre formål som f.eks klær )

Jeg er generelt opptatt av å lage skallene på den tradisjonelle måten, men vil også høre om andre sine metoder og erfaringer for å finne løsningen som resulterer i best mulig holdbarhet og varme, da intensjonen er å bruke skallene fast gjennom hele vintersesongen.

Kan også være interessert i å kjøpe ekte og brukte skaller / samesko str 39 - 40 dersom noen har å tilby til en rimelig penge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan lite om å sy skaller, men sydd litt i lær (hesteutstyr) og fått tak i alt jeg har trengt, fra Skinnlåven. 

Vet ikke så mye mer om ubehandla reinsdyrskinn annet enn at det lukter død Rudolf, og at det funker som bare det som isolasjon. 

http://skinnlaaven.no/?gclid=CjwKEAjw-abABRDquOTJi8qdojwSJABt1S1O1ZNXMQVGevCuXD4koE0va4lzvnjzznafbH5XAMWk-BoCnXzw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

garvet skinn tåler ikke fukt. salta og tørka er den vanligste behandlingsmåten, men da må det tørkes godt hver gang det har blitt vått. man får også tak i impregnerte garva skinn som skal tåle vann (f. eks. på xxl) tørka reinskinn lukter saltkjøtt - all anna lukt betyr at noe er feil... Har ikke veldig mye kunnskap om sying av skaller, men har fått med meg at det er hovedsaklig leggskinn som brukes. store, pene leggskinn er mer verdt enn en hel kalv... (og der har du prisen ;) ) er visst ikke så vanlig å bruke hodeskinn lenger. til tråd brukes enten vokset bomullstråd, eller rett og slett tanntråd. det å sy skaller er et håndtverk med stolte tradisjoner, det burde være mulig å få både tips og hjelp hos noen som kan det, men jeg vet ikke helt hvor man starter (bortsett fra hvis man går til anskaffelse av en samisk svigermor, da har man jo alt man trenger)

skaller er du nødt til å sy for hånd, du kommer ikke til med maskin. Det er egentlig unødvendig å gjøre dem vanntette da skinnet ikke tåler vann - skaller er for den kalde årstiden. Og de er best når de er store nok til både sennagress og kartanker - da blir det luksus!  En fordel med å sy selv er at du kan droppe den tradisjonelle tuppen, slik at de blir lettere å trø ned i fotposer.

ang materialer - vet ikke helt hvor man får tak i sånt, men en tur til finnmark burde ordne det meste. Men skinn er dyrt! når du må ut med 2200 kr for et par små skaller, er mesteparten av prisen råstoff - den som syr sitter ikke igjen med særlig mye for jobben! Men alt kan kjøpes billigere i finland.

Endret av Anti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Anti, for mye bra informasjon 👍 Mye er notert og blir med meg videre! :) Har faktisk en samboer som har samisk blod i årene ( fra laaangt ut i slekten ) :D  men noe samiske kunnskaper finnes det desverre lite av for meg å lære fra. 

Du vet vell ikke tilfeldigvis av noen finske nettbutikker også? :) som sender til Norge tenker jeg ..

 

Endret av Fjellgeita84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å få noen erfarne samer til å lære deg å sy skaller, jeg vil tro det krever litt øvelse. Kona mi fikk sydd seg et par av en samedame som holder til ved Galgojavri, veldig bra kvalitet, og ferdig levert med sennegress. Og nettopp det - å finne sennegress (Carex vesicaria), og behandle det på riktig måte - kan være et problem. Og du må lære deg teknikken å fylle skallene med gresset på riktig måte for å fordele det jevnt rundt foten. Det isolerer så bra at noen samer går barbeint i skallene nesten uansett hvor kaldt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjørn J, for innspill :) Interessant å høre om sennegressets egenskaper slik du beskriver den. Det ville heller ikke vært å forakte å få et lærekurs fra noen erfarne samer, så kanskje er dette noe jeg vil vurdere på sikt også, når jeg har bedre tid og penger til å kanskje reise rundt litt for å lære av mestre :) 

Pr dags dato må jeg nok bare prøve meg frem med de midler som er og med de råd som jeg får og deretter håpe på et noenlunde resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt skaller selv i ugarvet reinskinn. Gode og varme i tørr snø, våte i slaps og stinker så forferdelig. Når de er tørre er det ikke så ille. Jeg har også et par liggende på hytta i str. ca. 40-41, men de er nå ikke til salgs da en elgkalv bruker de på besøk. Også i ugarvet reinskinn og fine inne og yte i tørr snø altså! De fås jo hos ulike samiske kunsthantverk - turist salg men er sikker ganske dyre nå om dager. Det er noen til salgs på Finn.no. Ellers må du finne en samedame som vil vise deg, hvordan de blir sydd. Men det er nok ganske vanskelig både med snittmønster og syning. Senegresset er viktig opprinnelig detalj, men tykke sokker går også. Det finnes et kunsthantverk senter i Karasjok, som du kan prøve å google.

Jeg hadde også 2 ugarvet, tørket  reinskinn. de var så røffe, at det stadig satt reinsfett i diverse kroker og krinkler. Derfor luktet de tilsvarende når de ble fuktige.Jeg renskrapet de og så ble det noe bedre - faktisk helt bra. Reinskinn er vel det beste liggeunderlag som finnes, men er tungt og voluminøst. Det satt på tvers under topplokket på sekken og stakk mye ut - og bør ikke pakkes i plast. Noen linoljebehandler tørket reinskinn, så det tåler fukt bedre.

Men reinskinn røyter forferdelig!! På Grønland sir man at en bra fanger har spist sin kroppvekt i reinhår! Det er overalt i prinus, te, mat, sovepose mm. Det ene hang i en del år på veggen, men jeg fik et ultimatum omkring hår, støvsuging eller kaste det! Så derfor har jeg ikke lenger reinskinn. I øvrig kostet de bare 100 kr. i svensk Lappland en gang i hippietiden.

Elgen

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dessverre ingenting om nettbutikker eller lignende som selger skinn. Men sennegress er egentlig kjempeenkelt, det er bare litt jobb. Flaskestarr gjør jobben, og en spikermatte. Skjær en bunt gress som du greier å holde rundt. slå masse spiker gjennom en planke, og slå gressbunten mot spikermatta til det blir mykt og fint. (halvparten forsvinner) gjenta til du syns du har nok.  knyt buntene sammen, og heng til tørk - helst i garasje eller lignende. hvis du tørker det inne blir det for tørt, og da blir det bare støv av det.

tror det er juli som er sennagressmåned? bør hvertfall gjøres før det begynner å visne.

Endret av Anti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lille supplement til skaller, som viser at de er ganske gjennomtenkt produkt:

Sålen er sydd av 2 stykker skinn, hvor hårene på forreste halvdel vender bakover og hårene på bakerste delen vender fremover. Dermed har man veldig bra fotfeste både i fraspark med forfoten og sklir ikke fremover når helen er nede i utforbakker.

Det samme gjør sig sikker gjeldene med de andre deler av skallen. Gode samiske råd er altså saken

Elgen 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med samiske reindrivere. De fins fra Trollheimen/Engerdal til russergrensa. Evt kan du ta kontakt med et av tamreinlagene i Vågå eller Lom. Skinn fra skalle og legg er kanskje mulig å få tak i. De sitter som regel ikke på de skinnene som selges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaller er det varmeste og beste fottøyet som finnes til vinterbruk! Jeg har et par sjøl. Kjøpte dem av ei samedame som hadde sydd dem sjøl. Et fantastisk klesplagg! Skaller av reinskinn og ei vaskeekte "bjønnfetta" av ekte pels er det beste man kan ikle seg vinterstid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.