Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus 3279 Gravity II EF - Er denne noe tess?


Kimmern

Anbefalte innlegg

Jeg fant en brenner i boden hjemme hos min mor og far som de garantert ikke vil savne med det første. Jeg vil tro den er minst ti-15 år gammel, og jeg mistenker at den ikke er brukt nevneverdig mye. Dersom den er ok, vil den få et mye bedre liv sammen med meg fremfor å ligge i boden og ruste mer.

- Har jeg hatt flaks og funnet meg en habil brenner(har fra før en jetboil- lignende sak) som det er verdt å ta i bruk til litt bedre mat på tur?
- Er det slitedeler som bør sjekkes? Evt hvordan?
- Er det noen andre tips og triks jeg bør vite om en slik brenner? 

Jeg har allerede fyrt den opp en gang, og den startet og brant. Jeg var innendørs og noe usikker, så slukket den relativt raskt igjen. 

Legger ved et par bilder. Setter pris på svar:)

 

 

IMG_20161021_165340.jpg

IMG_20161021_165218.jpg

IMG_20161021_165427.jpg

IMG_20161021_165452.jpg

IMG_20161021_165533.jpg

IMG_20161021_165553.jpg

IMG_20161021_165735.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det punktet på denne som er det største usikkerhetsmomentet siden den har ligget lenge i boden er O-ringen nede i koblingen som er på det nest siste bildet. Den er kurant å bytte om den er morken.

Videre er det slangen som evt neste punkt.

Er disse to ok er det bare å kjøre på! Om ikke piezotenneren virker er ikke det så nøye, fyrstikker funker.

Brenneren er på ca 2500W, og siden den har forvarmingsrør, dvs rørbiten som går over brennerhodet, kan du også bruke boks opp-ned på den. Start den vanlig og snu boksen etter ca 1min og det vil bli enda mer fart i den. Dette gjør at den også vil kunne brukes ved lavere temperaturer enn den "Jetboil lignende saken" du har. Det er også mulig å lettere tømme boksen helt når du bruker den opp-ned så du får brukt opp alt.

Siden den har et stort brennerhode er den nok god til kokkelering og kan reguleres til alt fra passende småkok til full fres.

Har du ikke vindskjerm til den kan du skaffe deg en sånn fra Biltema så den tåler mer trekk. http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vindskjerm-for-kokeapparat-2000033140/

Er vekten innenfor det akseptable har du en god gassbrenner der. MSR Windpro 2 er tilsvarende, og den koster til sammenligning 1199,- så turen i boden har ikke vært bortkastet om du tar den i bruk.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bitte litt silikonfett så kan du ta det på o-ringen. Ser den grei ut bør det ikke være nødvendig å ta den ut.

Er det ikke noen synlige knekker på slangen så er det stor sjanse for at den er ok også. Du kan sjekke den for lekkasje med litt såpevann som skummer lett som f.eks Zalo. Eller bruke dette remediet 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Lekkasjesoker-gass-2000019051/

Etter det burde du være klar for tur, ta for sikkerhets skyld med fyrstikker/lighter. Om piezo tenneren fusker så får du fyrt opp likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike slanger er overraskende holdbare, og hvis o-ringen ikke viser tegn på elde så er nok slangen bra.  Du kan trykke forsiktig på o-ringen med en butt gjenstand (lite flatt skrujern, og hvis den fortsatt er fleksibel tar du den forsiktig ut og gir den litt smøring som beskrevet over, og den bør holde i mange år til. Er det antydning til sprekker i overflaten bør den byttes.  Det er noe sjeldnere at o-ringen på regulerings-spindelen ryker, og den kan lett skades når du tar den ut for inspeksjon så det kan være en ide og løsne muttern rundt spindelen. (Sku ventilen helt opp, og litt tilbake før du løsner mutteren.)  Fyll i litt silikonfett, og monter i omvendt rekkefølge.

Burde da være klar for et par års bruk før neste kontroll og smøring. 

Du kan ta med deg hele greia ut ta bort piezo tenneren, og skru av selve brennerhodet, dyppe den med gassbeholder i en bøtte med behagelig temperert vann.

Hvis ingen bobler, så er tilkoblingen grei, skru så på full åpning, det skal da bare boble ut av dysa, og ingen andre steder.  Husk at det er brennbar gass som bobler, og at den ar tyngre enn luft så det bør gjøres et sted hvor gassen ikke kan antennes ved en tilfeldighet.

Steng gassen. Ta alt opp og rist av så mye vann du kan, koble fra beholderen, og ta det inn igjen og tørk det på egnet sted. (badegulv med gulvvarme?)

 

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt off-topic i min egen tråd, men hva slags stekepanne og gryte vil passe med denne? 

Jeg vil helst klare å pakke alt inn i hverandre (gass, brenner, gryte 1-1,5 liter og en stekepanne) slik at det ikke tar mer plass i sekken enn nødvendig. Har ikke peiling på gode stekepanner heller. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.