Gå til innhold
  • Bli medlem

Skibriller til flatt lys


Anbefalte innlegg

Annonse

Til skigåing og flatt lys, har jeg i mange år benyttet div. briller med gult glass. Det gir fin kontrast og demper også litt av motlys. Men jeg vet en del skikjøere (slalom, ufor o.l.) benytter også blått glass. Har aldri forsøkt de blå. Gule funker for meg.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatt lys og flatt lys!?

Jeg har et par briller med utbytt bart glass både gult og rosa "griseøyne". For tiden sykler jeg med det gule med huskyene foran, mest for ikke å få insekter og rusk i øynene.

Med gult har du alltid sol og bra vær! 😜

I snø blir de rosa litt underlige. Men i ordentlig flatt lys - white - out hjelper ikke noe av det så'n veldig ordentlig syns jeg.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tklami skrev:

Oakley med prizm rose glass skal funke veldig bra på flatt lys om det ikke er altfor mørkt samtidig

Ja, Oakleys prizm rose linser fungerer bra når lyset er flatt. Fungerer også fint på skitur når det er mørkt (om hodelykten er tilpasset forholdene).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt gule briller til sykling og de er ganske behagelige, men slikt lys er vanligvis ikke noe problem når du sykler, men verre når du er på skitur. Gule sykkelbriller er stort sett bare for å unngå innsekter i øynene.

Det er stor forskjell på briller, både gule og solbriller og det er ikke alltid at prisen avgjør hva som er best. Jeg har et par gule briller som endrer fargene på omgivelsene til det ugjenkjennelige, men de er veldig behagelige å ha på. Hos en del populære merkevarer betaler du litt vel mye for navnet og designet, men det er ikke alltid at glassene er like bra. Derfor kjøper jeg skjelden solbriller inne i en butikk, men helst ute på gaten når det er sol.

Jeg kjøpte en gang et par sykkelbriller, solbriller, hos Jula. jeg tok dem med i forbifarten som en test på grunn av grei pris og bra design. Et par dager senere var jeg tilbake og kjøpte tre ekstra par. Vi er tre personer som sykler nesten daglig i min familie og alle tre bruker disse brillene. De har også vert med meg på tur i fjellet og nå gjenstår det bare å teste dem på snøen når den kommer. 

http://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel-og-motor/sykkelsikkerhet/hjelmer/sykkelbriller-639053/ 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er du på fjellet over tregrensen er det ingenting som hjelper hvis det er skikkelig flatt lys. Det "eneste" som kan hjelpe er gult lys synes jeg. har prød Ray Ban, Oakley, Adidas, 509 osv og kommer fram til at hvis det er skikkelig flatt lys er det ingen briller som hjelper.. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en kombinasjon av snøbriller med lyst oransje glass. Funker greit selv i litt mindre lys. Også har jeg et par mørke brebriller jeg bruker når solen titter frem. 

Flatt lys er ofte synonymt med kjipt vær, derfor bruker jeg da snøbriller. Sterkt lys kommer gjerne med finvær. Da er det kjekt med finvær.

Eneste som ikke dekkes da er finvær med kraftig vind og fokksnø. Da er det kjekt med mørke snøbriller. Det kan løses med snøbriller med utskiftbare glass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bruker Oakley Hoolbrook til fine dager uten vind med rødt polarisert speilglass og Oakley Flight Deck Matte Prizm Torch Iridium når det snør/føyker og flatt lys. Kan også bruke sistnevnte dersom sola er så sterk at jeg ønsker mest mulig dekke for ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.