Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellturer og betennelse i kne


thomaslone

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg løp i sommer en lang tur på ca 8 mil og kjente i et par dager ubehag i høyre kne (innsiden av kneskålen, relativt konsentrert område. Ingen hevelse). Etter litt ibux ga dette seg helt og jeg tenkte ikke noe med over det. Ca en måned senere løp jeg ned fra Glittertind med sekk (ca 20kg). Ikke verdens smarteste ting å gjøre, og jeg fikk samme smerte tilbake i kneet. Etter dette har smertene ikke forsvunnet helt, og jeg har nå småvondt i kneet hver dag. Kneet kjennes alltid 100% om morgenen og fungerer bra på rolige treningsturer (styrke og støttemuskulatur spesielt), men det stivner og fryser til i sittende posisjon utover dagen.

Skal etter planen på ekspedisjon til Aconcagua førstkommende jul med avreise 26.12 og frykter mer og mer for å måtte avbestille denne turen, noe som sitter ganske langt inne...

Har ikke fått tatt MR av kneet, eneste medisinske behandlig er foreløpig Naproxen og Voltarol Forte.

Jeg går nå fast til fysioterapaut som gir meg støtteøvelser og input på hvordan jeg kan forebygge irritasjonen. Jeg har dessverre opplevd relativt lite progresjon siden turen til Glittertind. 

 

Noen som har erfaring med lignende betennelse, og mest av alt: noen som kan gi et estimat på hvor lang tid dette kan ta å komme seg fra?

Tar i mot alle tips og triks. Føler dømmekraften blir ganske dårlig når man har så lyst til å bli frisk på svært kort tid.

Takk for alle svar! :)

 

Hilsen frustrert eventyrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme diagnose her. En uke med ro og smøre med Voltarol Forte to ganger om dagen. Om det ikke bedres så skulle jeg få kortison. Jeg har en lege som elsker å stikke hull på folk. Kanskje du kan høre om du får kortison selv? En sprøyte varer vel to-tre måneder som jeg har skjønt. Jeg hadde helt klart sagt til min lege at han fikk stikke så mye han ville om jeg skulle gjort noe lignende. 

Knea mine er fine igjen nå. Men jeg har ikke hatt samme tunge belastning som deg. 

Tar foresten imot gode styrkeøvelser for knær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

MR er nok lurt - i hvert fall for å utelukke.

Symptomforløpet ditt høres litt kjent ut. Jeg har operert begge knærne for meniskskader. Min menisk kom i klem og deler av den ble kuttet rett av ved et hardt støt og vridning når jeg løp. Det andre kneet var mer slik du beskriver det, dvs. kom og gikk til det var der mer eller mindre hele tiden. Det var mye vondt når jeg satt. Jeg hadde heller ingen hevelse. Hos meg satt smerten på venstre side av kneet (innersiden), mens andre kan ha smerten på høyre side (yttersiden), avhengig av hvor skaden er. Har du ingen smerte på noen av sidene ser det kanskje lysere ut, men ser at du har smerte på et konsentrert område på innersiden. 

Jeg kan ikke noe annet enn å anbefale deg MR. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gjort som JanRH sier, tatt MR og røntgen av kneet. Har hatt problemer med kneet mitt det siste året pga fjellturer med sekk, fikk tatt MR og røntgen. Endte opp med å måtte operere menisken, gjorde dette for ca 1 uke siden. Går kjapt framover, men måtte dessverre kansellere en Himalaya tur jeg skulle på i November, siden det fort går noen uker/mnder før kneet og formen er på topp igjen. 

No har jeg vært på Aconcagua, en tur som går over mange dager. Der du bærer tungt fra BC, så ville nok fått en vurdering fra lege etter MR og røntgen. Litt nedtur hvis alt låser seg på 5000-6000 meter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.