Gå til innhold
  • Bli medlem

Service på demper


Frank-Anders Bjerkan

Anbefalte innlegg

Da var tiden for service kommet, og dette er første gang jeg begir meg ut på noe sånt. Alt av verktøy og oljer er på plass, og senest her om dagen satte jeg sammen hele røkla og fylte på olje etter anvisningene. Problemet mitt er:

jeg har en Rock Shox Lyric 2-step Air (ja den er gammel, men jeg digger muligheten til å både kunne låse og justere vandring alt ettersom hvilket terreng jeg er i), og det er nå to ting som ikke fungerer helt. Det ene er låsingen. Når jeg vrir på reboundknappen låses ikke demperen, og dette var ikke et problem før jeg faktisk demonterte gaffelen. Jeg har heller ikke fiklet noe med den siden av gaffelen som tar seg av låsingen, så synes det er merkelig at den plutselig ikke låser lengre.

problem nummer 2, og årsaken til at jeg begynte med prosjektet: vandringen. Når jeg setter den på max vandring (160mm), så fungerer det som det skal. Når jeg setter til minimum vandring (115mm), så går ikke demperen opp mer enn et par cm (ca). Kan det være at jeg har fylt for mye/lite olje et sted? Sjekket over alt av deler og o-ringer, og alt så ut til å være i orden - ingen hakk eller riper som skulle forårsake tap av olje -eller lufttrykk. Kanskje er det noen her som har erfaring fra samme demper?

Tilleggspørsmål: har sett litt etter servicekit til denne, siden det kanskje må byttes noen deler allikevel. Finner ingen som har dette på nett, så om noen vet et lurt sted som kan ha dette på lager så hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, mye mulig men tror jeg har funnet litt av årsaken. En av putene som ligger i bunnen av gaffelbenet var brettet i to, og lå dermed ikke skikkelig på plass nedi der. I tillegg viste det seg at en crush washer (usikker på norsk ord) var knekt i to! Vanlig problem visstnok, når jeg søkte på nett var det flere som nevnte akkurat dette. Så, er et skritt nærmere føler jeg, nå er utfordringen å bare finne en riktig "crush washer" med eksakte dimensjoner sånn at jeg får montert røkla igjen. Kanskje noen har tips til hvor jeg kan skaffe en slik, i eksakt dimensjon? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crush wasker = pakning / skive laget i mykt materiale, kobber eller aluminium.

Biltema, Clas Ohlsson, Wurth, Jula..

Ville prøvd Wurth først, da de kan bestille skiver i nær sagt alle ønskede størrelser og tykkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.