Gå til innhold
Knut S

Optimus Polaris Optifuel eller Primus Omnifuel II

Det er 518 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Blir ny brenner til vinterturene i år. Og har lest meg frem til to alternativer, Optimus Polaris Optifuel eller Primus Omnifuel II. Fordelen med den siste er prisen i dag, men har lest at en del har problemer med brenneren, er dette reelt enda på de siste utgavene? Fordeler og ulemper med disse to alternativene?

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Endret av Heriks
Endret tittel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har du tenkt å fyre med som hoveddrivstoff? 

Etter hvert blir jeg mer og mer skeptisk til brennere som skal kunne bruke mange typer drivstoff, da ingen sier f.eks. denne bensinbrenneren kan også gå på gass og parafin, (med/uten å bytte dyse)

Er godt fornøyd med min Optimus Nova som går best på parafin, nesten like godt på bensin og takler faktisk gass med hjemmelaget adapter.  Den simrer bra så den velegnet også når du trenger svak varme.   Polarisen ligner jo mye, har en ide om at her er bensin hoveddrivstoffet, og gass og parafin "nødløsningene" slik at det skal gå nogenlunde greit uansett.  Primus har mindre flammespreder og dermed mer konsentrert varme, men dette er to nye produkter jeg rett og slett synser om på grunnlag av tidligere produkter fra samme fabrikker.

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte selv da jeg kjøpte brenner at jeg ville ha en som kunne brukes til alle drivstoff. Jeg gikk imidlertid bort fra det fordi brennerene som tar alt stortsett er tunge, og på sommeren når gass duger så har jeg med en annen gassbrenner (jetboil zip, men har også en lett med slange hvis jeg skal lage mer mat enn vannkoking).

Selv kjøpte jeg en nova+ fordi den er vesentlig billigere enn polaris, men jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte en vanlig nova fordi justeringsmekanismen til nova+ er selve drivstoffledningen som er ganske knotete. I ettertid har jeg også kjøpt en Svea 123 bensinbrenner som faktisk er veldig grei på korte turer hvor jeg ikke smelter mye snø, men jeg ikke helt stoler på gass. Egentlig en veldig okei brenner som er ekstremt driftsikker. Dog har den lav effekt. Et tilsvarende produkt, men med bedre effekt er Coleman featherlite (mulig den har noe tall også).

Mine tips blir derfor:

Vurder om du trenger alt-i-ett.
Se på spredning av varmen: hva skal den brukes til? Smelte snø, koke vann, steke?
Justering: Er mekanismen praktisk å betjene med votter? Kan den stilles i småkoke-modus, eller er det full pupp eller ingenting?
Hvor praktisk skal den være i forhold til bæring, ekstra tank, vindbeskyttelse?
Hvis vekt er viktig, vurder punkt en på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har både Omnifuel og Omnilite TI. Når du fyrer med bensin er effekten ganske lik på de (400W forskjell). På gass er forskjellen større. Vekten og størrelsen er det en del forskjell på, men grunnkonstruksjonen er lik. Det følger med 0.3l flaske til Omnilite, den tar mindre plass. Det er bare om du bare hadde trengt 0.5l totalt at det strengt tatt er en fordel med større, skal du ha mer enn det må du uansett ha det overskytende med i en annen flaske.

Vet ikke hvor mye forskjell det egentlig er mellom Omnifuel 1 og 2. Det eneste jeg kan se ut fra bilder er at bein/kjelestøttene har fått samme utforming som Omnilite TI.

Jeg bruker Omnilite TI på vinteren når jeg skal bære på den og fyrer med bensin. Begge to Omni'ene har fungert problemfritt for min del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Omnilite 1 på gass og bensin (uten å bytte dyser :-) ). Har silenser og er godt fornøyd. Har en Whisperlite i tillegg som også er bra, men stivere/kortere slange og vanskeligere å regulere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest ytterligere om begge to og noen flere, har også Omnilite Ti meldt seg på i kampen. Men etter det jeg ser på diverse youtubefilmer, er Optimusen enklere å bruke, ikke bare dersom man skal skifte mellom gass og bensin. Min hovedbruk vil være renset bensin hele vinteren, og gass på sommeren. Men på sommeren benyttes også JetBoil og andre lette gassbrennere, så det vil ikke være noen avgjørende punkt. Noen som vet om drivstofforbruket er forskjellige på disse tre brennerene, leser på Fjellsport at Omnilite bruker vesentlig mindre drivstoff enn storebroren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du går forbi en butikk som har både Omnifuel 2 og Omnilite, prøv å ta bilde av den grå lappen som henger på enden av slangen. Det er "deklarasjonsdata" i forhold til en slags ce merking. Så kan du studere dataene.

De grå lappene er de eneste stedene jeg har sett oppgitt Btu/h effekt på bensin og gass, lurer på om ikke forbruket står der også. På dataene på hjemmesiden til Primus så oppgir de brenntid på gass men makseffekt på bensin.. Dette er ikke likt uansett drivstoff.

Jeg har lappen fortsatt på en av mine, men har tatt av lappen på den andre. Er litt usikker på om jeg har den mere. Isåfall kan jeg prøve å poste bilde av en eller begge lappene senere.

Når det gjelder dyseskift, så ligger dysen tilgjengelig under flammesprederen, og den er bare å vippe opp. Det følger med verktøy til å skru de ut med. På Omnifuel 2 er reservedysene festet i beina på brenneren. MEN, med mindre du skal farte rundt i allverdens land og bruke det drivstoffet du til enhver tid greier å få tak i, må du kanskje bytte dyse ofte. Regner med at du på turer hjemme vet hvilke drivstoff du skal bruke på turen, så setter du inn den rette dysa før du drar. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde bare lappen for Omnilite, den viser effekten på gass. Tilsvarer 2559W.

Den skal bruke 100min på 230g gass. Dvs 138g/t

 

20161020_145539.jpg

Omnifuel skal bruke 70min på 230g, det betyr 197g/t

Den nøyaktige effekten på gass står altså på lappen, finner du det kan du sammenligne effekten med forbruket på de to for å se om det er  noen forskjell.

Til syvende og sist vil også hvor mye du greier å utnytte effekten spille inn på forbruket med tanke på kjele, temperatur og vind. Så det er slett ikke sikkert du greier å utnytte forskjellen på effekten på Omnifuel, så du bare ender opp med høyere forbruk uten å få noen effektmessig gevinst.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det en Optimus Polaris, da denne i utgangspunktet enkelt skal kunne benyttes med gass og bensin. 

Testet kun med gass i dag, men den vil ikke tenne alle gangene. Kun fått flamme to ganger, selv om oppstartsprosedyrene følges til punkt og prikke. En brenner skal jeg kunne stole på under tøffe vinterturer, ikke være bekymret om brenneren vil starte eller ikke. Mulig mandagsbrenner? Skal teste mer senere i dag med bensin også, men ligger an til en tur i butikken i morgen. 

Forresten kjøpt på XXL, der de operer med forskjellige priser på nett og i butikk på mange produkter. De ansatte gjemmer seg bak 'at butikken ikke klarer å følge opp prisene på nett, som justeres hele tiden'. Sludder og pølsevev, en særdeles umoralsk måte av ledelsen hos XXL til å få uvitende kunder til å betale mer enn nødvendig.  Dette har jeg opplevd i mange år, og sjekker alltid nettpriser før jeg handler i butikk. Alt fra billige stekespader til dyre ryggsekker og telt. Gjelder sikkert alle de store kjedene. En liten utblåsning der altså:)

 

Endret av Knut S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Knut S skrev:

Da ble det en Optimus Polaris, da denne i utgangspunktet enkelt skal kunne benyttes med gass og bensin. 

Testet kun med gass i dag, men den vil ikke tenne alle gangene. Kun fått flamme to ganger, selv om oppstartsprosedyrene følges til punkt og prikke. En brenner skal jeg kunne stole på under tøffe vinterturer, ikke være bekymret om brenneren vil starte eller ikke. Mulig mandagsbrenner? Skal teste mer senere i dag med bensin også, men ligger an til en tur i butikken i morgen. 

Forresten kjøpt på XXL, der de operer med forskjellige priser på nett og i butikk på mange produkter. De ansatte gjemmer seg bak 'at butikken ikke klarer å følge opp prisene på nett, som justeres hele tiden'. Sludder og pølsevev, en særdeles umoralsk måte av ledelsen hos XXL til å få uvitende kunder til å betale mer enn nødvendig.  Dette har jeg opplevd i mange år, og sjekker alltid nettpriser før jeg handler i butikk. Alt fra billige stekespader til dyre ryggsekker og telt. Gjelder sikkert alle de store kjedene. En liten utblåsning der altså:)

 

Er det piezotenner på denne, eller bruker du lighter/fyrstikker? Piezotennere er ikke til å stole på og kan etter min mening skrotes. Du må jo uansett ha med noe backup og da er tennstål like greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at testene i dag har blitt utført med gass som brensel, ikke flytende. Har prøvd med både vanlig lighter og fyrstikker i dag som beskrevet i instruksjonene, men brenneren vil rett og slett ikke fyre opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrudde du av gassboksen fra brenneren mellom forsøkene? Der skal komme et lite fizz når du skrur av/på boksen. Hvis ikke kan det også hende at regulatoren ikke åpner ventilen skikkelig.

Har hatt en gassboks der regulatoren bunnet i kransen på gassboksen før den greide å trykke ventilen nok inn så den åpnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd med to forskjellige gassbokser. En halvfull MSR og en ubrukt Coleman, så magefølelsen tilsier at det ikke er noe galt med gasstilkoblingen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av dysa og rengjøringsnåla, koble på gass og se at det kommer rikelig med gass ut. Sjekk både dysa og funksjon på reingjøringsnåla. NB vær utendørs når du tester. Skal ikke mye til før nåla låser dysa. Fordelen med litt oppstartsproblemer er at du kjenner brenneren hvis du får problem i felten, når den virkelig bør virke. Kommer du ikke i mål etter dette så bytt den. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et noobspørsmål angående mulifuelbrennere. Snur dere alltid flasken til "off" etter hver koking, eller er det kun etter siste  gangs bruk og leir skal brytes? Greia er vel å la brenneren tømme seg selv for brensel, men at dette må gjøres hver gang er vel rett og slett litt knotete, særlig når alt er koblet til en primusplate. Har brukt mye jetboil og andre gassbrennere, og der er saken veldig enkel. Men ble veldig usikker angående mulitfuelen på helgens tur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
46 minutter siden, Knut S skrev:

Et noobspørsmål angående mulifuelbrennere. Snur dere alltid flasken til "off" etter hver koking, eller er det kun etter siste  gangs bruk og leir skal brytes? Greia er vel å la brenneren tømme seg selv for brensel, men at dette må gjøres hver gang er vel rett og slett litt knotete, særlig når alt er koblet til en primusplate. Har brukt mye jetboil og andre gassbrennere, og der er saken veldig enkel. Men ble veldig usikker angående mulitfuelen på helgens tur.

Jeg snur den kun til OFF når jeg skal bryte leir og ta den fra hverandre eller fylle drivstoff. Ser ingen grunn til å gjøre det mellom hver koking i leir :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må la den stå i off og alt åpent noen minutter etter den har slukket, da forsvinner trykket på flaska og du kan koble fra med minst mulig søl når du bryter leir.

Jeg stenger ventilen ved flaska først når jeg skal skru av uten å koble fra drivstoffet. Så lar jeg brenneren slukke, sa tømmes slangen og det er ikke kontinuerlig trykk i slangen når brenneren ikke er i bruk. Altså det er kun trykk på flaska. Så stenger jeg inne ved brennneren når den er avkjølt, da sitter ikke spindelen så hardt når den skal åpnes igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå gjelder dette ikke de to aktuelle brennerne, men bruker du en brenner som NOVA uten regulering i selve pumpen, kan det i kalde forhold finnes en grunn til å snu flasken til OFF hver gang, la brenneren tømme seg for brensel, og så stenge av med spindelen etter at selve brenneren har kjølt seg ned.  Stenger du brenneren med spindelen mens brennerhodet fortsatt er i gang og dermed varm, kan selve spindelen kile seg fast når metallet i brennerhodet kjøles ned. Neste gang du skal fyre opp kan spindelen sitte bom fast. Har hendt meg noen ganger. Har selvsagt fått den løs igjen med bruk av makt, men er redd for at spindelen kan bli ødelagt hvis man må ta hardt i. Hvis noen har lure tips til hvordan dette kan unngås med brennere uten regulering i pumpen, setter jeg pris på det!   

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vært skeptisk hvis jeg måtte begynne mekke på en helt ny brenner. har ikke testet polaris selv men testet hiker+ med novabrenner for snart 2 år siden. prøvde 2 stk men begge var ustabile fra dag 1 så de gikk i retur. ser ingen grunn til å bruke 2 min engang på å reparere på noe som er nytt.

Jeg har ikke omnifuel 2 men den første som kom. den er fra 2003 og har fungert uten det minste problem. har fettet pumpa et par ganger men ellers ikke vært behov for vedlikehold. Omnifuel 2 er endret noe i konstruksjon og den er lettere enn 1. kan virke smart med dysene festet i beina men jeg er skeptisk til det da jeg tror det lett kommer skitt i de. jeg har mine i en liten plasteske sammen med vertøy og repkit. esken er en gammel eske md sykkellappesaker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 518 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.