Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kle seg varmt på teltturer vinterstid


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Ok, så dunskjørt og varmebrallor er tingen :D Og varmebukser funker innunder en bukse og det finnes smarte anordninger der man kan knappe på og greier (så smart!), tenker at det som varmer mest, siden jeg har en lei tendens til å fryse med en gang jeg har satt meg ned, er den dunbuksa (selv om 150 kroner fra forsvarsbrukt hørtes veldig bra ut), stemmer det at dunet er varmere enn den fra forsvaret? 

Videre skjønner jeg ikke helt greia med dunskjørtet. Ok, det varmer, men blir det ikke vått og kjipt hvis det kommer snø på? Og man får ikke plass til den stasen her under brallorna gjør man vel (jeg har hatt mine ungdomsår på hedmarken og har vært på byen i 20 minus der man måtte pakke kjolen inn i boblebuksene om man ville overleve turen fra vorspiel til bar, det er noe herk)

Bukser til vintertur bør ikke være trange. Det må være plass til såpass under brallorna..

Dun er varmere, helt klart, men dette er snakk om en rimelig løsning som funker "godt nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra, takk for tips om butikk! Der fant jeg endelig et sted jeg kan skaffe meg flere av de utmerkede hagespadene. Som da egentlig heter feltspade US model. Men er perfekt til all slags hagebruk – og som også egnet seg fint til å ta med på tur (dog ikke for lettpakkere) for å spa en bålgrop. Nå ble jeg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

@CCCP =USSR skriver et par ganger om å ha varmebukser - dun/fiberbukse og jakke på under ytterjakken, som kan være skal- eller vanlig vindjakke. Så lenge du beveger deg vil vanlig vindtett med ull/fleece under være bra. Ved pause slenger jeg dunjakke og varmebukser UTEN på alt det annet. Derfor er lang glidelås en en stor fordel, så det kan gå rask og en ikke trenger ta noen klær / støvler av.

Skulle jeg ha plass til dunjakke/varmebukser UNDER vanlig vindbukse - jakke, måtte jeg ha dem i super-ekstra-ultra-large størrelse, som ikke ville være hensiktsmessig for vanlig fremdrift.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elgen skrev:

Hei

@CCCP =USSR skriver et par ganger om å ha varmebukser - dun/fiberbukse og jakke på under ytterjakken, som kan være skal- eller vanlig vindjakke. Så lenge du beveger deg vil vanlig vindtett med ull/fleece under være bra. Ved pause slenger jeg dunjakke og varmebukser UTEN på alt det annet. Derfor er lang glidelås en en stor fordel, så det kan gå rask og en ikke trenger ta noen klær / støvler av.

Skulle jeg ha plass til dunjakke/varmebukser UNDER vanlig vindbukse - jakke, måtte jeg ha dem i super-ekstra-ultra-large størrelse, som ikke ville være hensiktsmessig for vanlig fremdrift.

Elgen

For pauser underveis, ja. Da kan man vel sikkert slenge dem utenpå, men hvem tar på varmebukse for pauser? Det er vel for leiren?

Jeg har gått på vintertur med Norrønas Trollveggen i sikkert 20 år, og de har da i høyeste grad vært hensiktsmessige for fremdriften.. Der har jeg god plass til varmebukser under. Buksa har "drop seat", og med litt øvelse så får man på seg varmebukser gjennom den åpningen.. Når man kommer til leir skal man base i snø og ordne masse greier. Det er da veldig greit å ha skallbuksa ytterst. Trange klær er ikke for overnattingsturer om vinteren i mine øyne..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også allt av dun o.l utenpå skall. Slipper å kle av seg. Dunjakka får blåse seg opp (blir ikke komprimert av skalljakken). Alle mine vinter skalljakker er veldig romslige. Men å få trykt en dunjakke innenfor de uten at den blir komprimert er utopi. I leir etter telt er satt opp, "vann" er hentet osv. så dropper jeg ofte skalljakken (da har jeg jo uansett skiftet til tørre ullklær innerst og vært av med klær). Jeg bruker ofte en mer hardfør og lite komprimerbar dunjakke på turer jeg vet det blir mye bålfyring og fare for glør etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, for de av dere som vurderer en billig jakke eller vest så kan kanskje dette være noe:

http://www.skittfiske.no/avdelinger/supertilbud/bursdag?gclid=CM22_afOmdACFUnncgodbL4LsQ

og se på Savage jakken og vest. 

 

Jeg har ikke behovet,  da jeg er dekt opp og nå så har jeg spart 500,- ved å ikke kjøpe.  Disse går til sparekontoen for pulk :) 

Endret av Blaser
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har beholdt en Wenaas fiberpels varmebukse til bruk i og rundt teltet. Denne har jeg hatt siden jeg var 15 år og den passer enda 😬. Når jeg er ute bruker jeg i tillegg skallbukse og Ajungilak varmesko (syntet fiber). Varmeskoene brukes også inne i teltet. En varm og lett dunjakke har jeg alltid med og på meg i leir.

Underveis tar jeg gjerne dunjakka utenpå skalljakka ved pauser. Jeg er godt fornøyd med min Norrøna Lyngen dunjakke - varm  og lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lompa skrev:

For pauser underveis, ja. Da kan man vel sikkert slenge dem utenpå, men hvem tar på varmebukse for pauser? Det er vel for leiren?

 

Det kommer jo veldig an på turen om varmebuksen kommer på i pausen! Toppturer på ski blir enda kjekkere når man på toppen kan spa seg en sittegrop med utsikt, iføre seg dunjakke og fiberbukse, fyre opp primusen og nyte en varm lunsj og kaffe med fjellheimen for sine føtter. Og alt det før man cruiser ned 1000 høvelig bratte høydemetere i sjampanjepudder. 

...ok, skal innrømmes at jeg gleder meg til sesongen er ordentlig i gang. Men poenget står seg: varmebukse ytterst funker fjell - når forholdene krever det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, TR skrev:

Det kommer jo veldig an på turen om varmebuksen kommer på i pausen! Toppturer på ski blir enda kjekkere når man på toppen kan spa seg en sittegrop med utsikt, iføre seg dunjakke og fiberbukse, fyre opp primusen og nyte en varm lunsj og kaffe med fjellheimen for sine føtter. Og alt det før man cruiser ned 1000 høvelig bratte høydemetere i sjampanjepudder. 

...ok, skal innrømmes at jeg gleder meg til sesongen er ordentlig i gang. Men poenget står seg: varmebukse ytterst funker fjell - når forholdene krever det.

Hvis jeg skal kose meg slik på toppen så tar jeg heller med isolert fjellduk. Med et lite liggeunderlag inni så er det rimelig behagelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, TR skrev:

Det kommer jo veldig an på turen om varmebuksen kommer på i pausen! Toppturer på ski blir enda kjekkere når man på toppen kan spa seg en sittegrop med utsikt, iføre seg dunjakke og fiberbukse, fyre opp primusen og nyte en varm lunsj og kaffe med fjellheimen for sine føtter. Og alt det før man cruiser ned 1000 høvelig bratte høydemetere i sjampanjepudder. 

...ok, skal innrømmes at jeg gleder meg til sesongen er ordentlig i gang. Men poenget står seg: varmebukse ytterst funker fjell - når forholdene krever det.

Hehe, mange som gleder oss. Jeg skal i gang til helgen, og etter værmeldingen ser det ut til at varmebuksa må med.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 8.11.2016 at 10:24 AM, Sovjetunionen said:

men blir det ikke vått og kjipt hvis det kommer snø på? 

kaldt=tørt. Hvis temperaturen ligger og vipper rundt null, eller gud forby, plussgrader, kan ting fort bli vått. men da er det ikke så kaldt at man trenger å ha klær utpå, så lenge man holder seg tørr og vindtett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.