Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kle seg varmt på teltturer vinterstid


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Ein viktig ting som eg ikkje trur nokon har nemnd er at i tillegg til tjukk overdel, underdel og fotposer (!), så er det viktig at du held deg litt i aktivitet når du byrjar å fryse. Dersom det er kaldt kan du pakke deg inn i jekla myklje kle men det som hjelper på å få opp kroppstemp er innimellom å springe ein tur i snøen, sage litt ved, hente ein stor stokk, bera litt vatn etc etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med å gå på do er ikke et tulletips. Jeg har selv tenkt "det kan da ikke være SÅ nøye om jeg venter litt", og "jeg må sikkert ikke før i morra tidlig" og diverse andre unnskyldninger, og droppet det ofte. Men faktum er at etter jeg begynte med å tvinge meg selv ut i kulda på do før jeg legger meg, så har jeg faktisk ikke frosset om natta. Det kan jo være tilfeldig, men jeg akter i hvert fall å fortsette den tvangen for sikkerhets skyld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bør man ikke glemme å skifte til vintersåler:

Kjøpte disse i går:

https://www.magasinet.no/fottoey/plaster-compeed/norsk-ullsaale-innmark

De ble med på en jakt tur i dag og er meget fornøyd !

( ser også at de har en som kalles utmark som er tykkere)

I dag så var det lårene som ble kalde, og da skjørt utgår så tror jeg nok at en knehøy "anna" blir løsningen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Må si at jeg er utrolig glad for de mange svarene jeg har fått her, det er helt uvurderlig! Har nettopp vært på en rimelig kald tur og fikk bekreftet at fotposer er tingen, det ble kjøpt inn på XXL sin vennefest denne uka. Videre har jeg investert i et reinsskinn, mest fordi jeg fant ut at teltgulvet var mye hyggeligere når det var litt isolering. 

Ut over dette fungerte tøyet ganske bra. Vurdere å skaffe litt ullundertøy, samt notert meg bak øret at de neste regn og vindjakkene som kjøpes inn skal kjøpes i en større størrelse. Har plass til dunjakkene under nå, men det kan bli bedre plass. Videre skal jeg investere i en dunbukse til å trekke på seg under vindbuksene. Mulig det bør kjøpes noe vanntett bukseverk, men dette blir en senere investering. 

Igjen, tusen takk for hjelp! 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.11.2016 at 13.41, Blaser skrev:

Dagens tips,

Jeg gikk tilfeldigvis forbi en Life butikk. Der har de tykke ankelhøye ull tøfler for 199,-.  Disse tøflene + fotposer er en fin kombo. 

 

20 timer siden, Blaser skrev:

... og ulltøflene heter Alwero,

se i denne linken for å se hvordan de ser ut:

http://www.life.no/storage/ma/5cfdc1a39c4946298fd8bd789f4d925c/918a2b6bd1794f7692848c90bc7777e2/pdf/6B7348F62190838EF8BC5F4990DD0069A670E786/Kampanje 9 jul 2014.pdf

De er varme ja. ( ca. 1,5 cm tykke)

Har brukt store ull-lester, både i fotposer og uten på sko, men tøfler av ull for å holde varmen i leir har jeg ikke prøvd. Fant ikke de du omtaler her på nettet, men fant disse - som jeg nå har bestilt et par av til kr 250 + frakt kr 50: ullkilden.no/products-page/tofler/

Sitat

"Ullkildens deilige tøfler er laget av 100% merinoull. Tøflene går opp til ankelen, de klør ikke, du blir bare god og varm. Vi har valgt ull av
kvalitet 500 g/m2, som gjør at tøflene holder formen bedre og gir deg mer ull for pengene. Vi har utviklet en sklisikker såle som også tåler
vann. De kan brukes året rundt. De kan vaskes i maskin på ullprogram maks 30 grader.
Voksenstørrelser: 35-36, 23 cm, 37-38, 25 cm, 39-40, 26cm, 41-42, 27,5 cm, 43-44, 29 cm, 45-46 31 cm.
Farger: lysgrå og mørkgrå
."

Vekt ikke oppgitt. Veier de for mye blir de "hustøfler" her.

Har også bestilt meg et par "Rab"Hot Socks" fra fjellsport som de hadde tilbud på nå: www.fjellsport.no/produkter/fottoy/telt-og-bivuakksko/rab-hot-socks-black.html
De er  iallfall helt sikkert "lett nok" (ca 135gr)!

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, djing0 skrev:

Noen som har erfaring med denne buksen? Med en vekt på under 400g virker den jo ypperlig å medbringe som et rent leirplagg. 

Ingen erfaring med den nei, men det virker som om du bør ha en skall bukse utenfor.

Jeg gikk for denne: Rab Photon Pants Black

FEATURES

Pertex Microlight outer fabric

100% nylon ripstop inner fabric

PrimaLoft gold Insulation

Reinforced seat, knees and kick patches

Full length YKK separating side zips

Internal insulated zip baffle

YKK zipped fly

2 YKK zipped handwarmer pockets, tricot lined

Snap waist closure

Elasticated rear waistband

Belt loops

Snap hem closure

Stuff sack

http://www.campsaver.com/photon-pants-men-s

hos fjellsport ( den var billig under ukas RAB kampanje)

 

Endret av Blaser
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja @zimwalker jeg tror ikke at det er samme type. Jeg fant heller ikke de tøflene jeg kjøpt på nettsiden, så her er det å oppsøke butikk som gjelder.  evt. slik som du, å bestille de fra ullkilden.

Har veid mine tøfler og de veier 162(H) og 155 (V) gram. 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Blaser skrev:

Ingen erfaring med den nei, men det virker som om du bør ha en skall bukse utenfor.

Jeg gikk for denne: Rab Photon Pants Black

Ja, tenkte som noe ekstra til å ta på seg i tillegg til skallbukse/shoftshell når man har slått leir. Er det tørt ute kan man vel klare seg uten skallbukse også, da den er vindavvisende.

Finner den ikke hos Fjellsport, er de utsolgt nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, djing0 skrev:

Ja, tenkte som noe ekstra til å ta på seg i tillegg til skallbukse/shoftshell når man har slått leir. Er det tørt ute kan man vel klare seg uten skallbukse også, da den er vindavvisende.

Finner den ikke hos Fjellsport, er de utsolgt nå? 

Jepp, tror det ja.

Men den finnes her:

https://komplettfritid.no/product/rab-photon-pants-black

(jeg betalte 950,-....)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Prebb skrev:

Den klassiske "Anna"-buksen er samme konsept, bare litt eldre teknologi og under 10% av prisen: https://www.forsvarsbrukt.no/p-1250-mellombukse-bobleubrukt.aspx

God gamle Anna. Får være et tips til damene her da, for de har bare strl Liten og Medium der, og de er - etter hva jeg husker, små på størrelsen.....(men mulig jeg husker feil).

PS: billigere her: www.fmu.no/display.aspx?menuid=109&prodid=178

enda billigere her i Ukrainsk utgave: www.sandefjordpaintball.no/index.php?main_page=product_info&products_id=3130

DS: Flere varme plagg her: www.canelana.no/produktkategori/for2bente/

Endret av zimwalker
DS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så dunskjørt og varmebrallor er tingen :D Og varmebukser funker innunder en bukse og det finnes smarte anordninger der man kan knappe på og greier (så smart!), tenker at det som varmer mest, siden jeg har en lei tendens til å fryse med en gang jeg har satt meg ned, er den dunbuksa (selv om 150 kroner fra forsvarsbrukt hørtes veldig bra ut), stemmer det at dunet er varmere enn den fra forsvaret? 

Videre skjønner jeg ikke helt greia med dunskjørtet. Ok, det varmer, men blir det ikke vått og kjipt hvis det kommer snø på? Og man får ikke plass til den stasen her under brallorna gjør man vel (jeg har hatt mine ungdomsår på hedmarken og har vært på byen i 20 minus der man måtte pakke kjolen inn i boblebuksene om man ville overleve turen fra vorspiel til bar, det er noe herk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.