Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kle seg varmt på teltturer vinterstid


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei folkens! 

Jeg er igang med min første sesong med teltturer i de kaldere månedene og håpet i den forbindelse å få litt tips rundt hvordan man kler seg for ikke å fryse av seg vitale kroppsdeler mens man er der ute. Så lenge jeg er i aktivitet holder jeg jo varmen og sovepose og liggeunderlag bør holde meg varm, men jeg lurer veldig på hvordan man klarer seg igjennom utekvelder der gradestokken holder seg under null. Jeg håpet derfor at noen av dere hardbarka fjellfolk kunne gi meg noen tips og kanskje innspill på hva jeg bør skaffe meg. Det ene spørsmålet gjelder bare kalde netter uten snø, trenger jeg noe mer enn nedenstående? Neste spørsmål er mer til vinterturer med snø, hva slags bukser og jakker bruker folk på disse turene? 

Det jeg har av klær nå er Fjellreven vidda pro bukse, Fjellreven keb jakke, forsvarets ullfrottè (lange ullbrallor med gylf *stilig og høyhalset genser), Devold tynn ullgenser og lange underbrallor, veldig tykk dunjakke og en hær med hjemmestrikkede ullgensere made by muttern. Vil dette holde når man skal vandre rundt i leiren i en to tre timer? 

 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kansje d viktigste er rutiner, skifte fra småfuktig til knusktørrt. Men legger du til ullnetting, som du bruker innenfor forsvarets ullundertøy, samt kansje forsvarets fotposer med kartanker/hjemmestrikka ulltøffler og såler som du skjærer ut av liggeunderlag (2 lag), så kan du stort sett sitte og kose deg hele kvelden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kle på deg for mye i posen om natta, eller når du sitter ute i leir. Husk at luft isolerer, for mye klær gir for lite luft mellom lagene. Da er det heller bedre å bevege seg litt enn pakke seg inn i mer tøy. Balaklava og/eller hals+lue når du sitter ut og når du sover. Håndleddvarmere + ullundertøy i lysken hjelper også. Tørre ullstrømper og tynt ullundertøy på deg i posen. Hold deg tørr, ikke svett. Bedre å være på grensen til å fryse litt under gange og når du slår opp leir, enn å bli drivende våt av svette. Så kler du på deg litt når du bare skal være i ro. Når du skifter, vær sikker på at du er tørr før du tar på tørt. (Alle husker vel hvordan det var på skolen når man løp fra dusjen etter gymtimen for å rekke neste time, for så å oppdage at selv om man var ny dusjet så satt man der i klasserommet og svettet verre.) Fryser du lett på deg urinveisinfeksjon er jo det et området som trenger ekstra beskyttelse under gange, men dette vet jeg mindre om. Våkner du om natta av at du fryser litt, ta noen situps i posen, eller ut av posen og ta noen knebøy. Spise er annet alternativ for å få det innebygde varmeapparat i gang.

Endret av zimwalker
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinteren så er det mye å tenke på mange små detaljer som kan få turen din til å bli en fantastisk tur

ta på seg mindre klær når du er ute å går, passe på å ikke bli alt for svett

få på seg mer klær når du har pause

jeg har alltid med en sko børste ,for å børste av meg snø når jeg går inn i telte (for snø smelter når du kommer inn i telte)

jeg kjører dobbelt liggeunderlag

jeg bleier å sove med brynje bukse, genser ,tova ullsokker å en lue .fungerer greit for meg

kulde grop

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del turer vinterstid hvor jeg ikke har gått så langt, og hvor formålet med turen mer er å være i camp enn å komme seg dit. Da kan man tillate seg å bære litt mer. Da synes jeg det er lite som slår en isolert fjellduk. Jeg har varianten fra Helsport: http://www.helsport.no/fjellduk-x-trem

Om dette ikke er varmt nok, kan du spe på med ei varmeflaske. F.eks fyll en liter kokende vann i ei Nalgene-flaske og putt denne i en tykk ullsokk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal for en gangs skyld svare konkret på spørsmålet og ikke bare snakke rundt det.

Hvordan kle seg på vinteren: lag på lag. Uff så kjedelig svar. Det spiller ingen rolle hvordan klærne ser ut egentlig, eller hva de er laget av. Formålet er å fange mest mulig luft, og ikke sirkulere den for mye. Mot kroppen bør du kle deg etter aktiviteten. Er du i blandet aktivitet som leirplikter (sette opp telt, lage le-vegg, etc), lett gange, eller annen aktivitet som kan føre til at du svetter, bør du kle deg med noe som varmer selv om du blir fuktig. Min erfaring er at ull, da spesielt merino, ikke varmer bedre enn f.eks. fleece og såvidt jeg har funnet ut finnes det ikke noen gode vitenskapelige svar heller. PP, som f.eks. Brynje sine trøyer er laget, av transporterer fuktighet godt og sprer det over større areale som gjør det lettere å fordampe. I tillegg gjør brynjekonstruksjonen at plagget fanger mye luft som holder varmen. Forutsatt at du har noe over (som en tettvevd merinotrøye).
Min setup er derfor brynje + tynn ulltrøye innerst. Over der er temperaturavhengig. Noen ganger bare ytterjakken. Andre ganger en fluffy fleece, en tykk ullgenser eller en tynn dunjaakke og så ytterjakken utenpå der igjen.

På beina gjelder forsåvidt samme greien: nettingbrynje, stilongs og ytterbukse. Jeg har akkurat kjøpt meg en primaloft varmebukse for ekstra kalde kvelder.

Skal jeg være primært i ro bytter jeg til tørt ullundertøy og viktigst av alt: TØRRE sokker. Ha med leirsko/tøfter. Det som anbefales er duntøfler til å bruke i teltet, samt et sett fotposer med liggeunderlagsåle inni. Da tar du bare på deg fotposene om du skal ut. Enkelt. Og tørt. Kjøper du helsport sine fotposer kan du sikkert ekstraimpregnere dem med silikonspray.

 

Om du har dårlig tid kan du egentlig skippe alt over og bare lese selve gulltipset som kommer nå:
Fjellduk. Skaff deg en isolert fjellduk som f.eks. jerven extreme. Den er vanntett og varm. Fungerer som soveposeforsterker om det er kaldt, eller til å sitte ute i. Jeg vil si at det er det viktigste utstyret jeg har med på kalde turer. Om du blir våt og kald kan man ha med seg en liten gravlykt og sitte inni (ikke med alt lukket selvfølgelig) og få igjen varmen, samt tørke litt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo stort sett det du trenger. Når leiren er oppe og aktiviteten avtar, så tar jeg av alt tøy på overkroppen og tar en tørr netting innerst. Så kan jeg ta på de lagene jeg hadde på utenpå der. Typisk en tynn trøye innerst og en mellomtynn ullgenser utenpå. Så tar jeg en fleece utenpå der igjen. Jeg avslutter med ytterjakke om jeg trenger det. Nettingen innerst holder meg tørr, og fleecen tar opp fukt fra de andre lagene. På den måten kan jeg tørke klær på kroppen uten å bli for kald. Ei dunjakke i leiren er gull, men det er vanskelig å tørke ting innenfra med dun ytterst. Vi finner alle vår egen måte, alt etter hvor mye man svetter og hva slags klær man har..

Du bør ha et par fotposer. De kan gi god varme til beina, og gjør at man kan base rundt i snøen uten å bekymre seg om snø her og der. Som en skrev over her, så er det fint å legge noen biter av underlag/sitteplate i bunnen for varme. Kjæresten min har et par av mine gamle raggsokker hun trekker over skiskoene før hun putter dem nedi fotposene. Det varmer godt. https://www.xxl.no/helsport-fotposer/p/1021711_1_style?as_templateId=2017642&gclid=CJWCyt-n4c8CFWUlcgod3PgDkg Fotposer er ikke store investeringen.

Jeg er for øvrig veldig glad i min primaloftbukse i 3/4 lengde med glidelåser. Den kan gå under selebuksa, eller ytterst som varmelag i leiren. http://www.mountain-equipment.co.uk/compressor-pant-3-108 Går av og på uten å ta av sko. En billig variant er forsvarets "Anna" med knapper i siden: https://www.forsvarsbrukt.no/p-1250-mellombukse-bobleubrukt.aspx Denne er ikke vindtett, så den er først og fremst et mellomlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær har du- skaff deg fotposer.  Det er det varmeste du kan ha på beina. Finnes mange varianter og mange løsninger, men det viktigste er sålen, luft mellom lagene, og ikke for trange/fuktige sokker inni. En solid lue av fuskepels eller lignende er også kjempefint, spesielt hvis det er litt vind i lufta.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedutfordringen jeg opplever er ofte å holde føttene og hendene varme, da når man er ferdig med dagens aktiviteter og skal ordne leir og annet småtterier.

Når man skal ordne både telt og mye annet småtterier så blir man raskt litt for kald på fingrene, Gode tykke votter med innerhansker av ull er gull. Det samme gjelder fotposer, få av deg klamt fottøy og sokker, bytt till tykke tøre sokker og spe på med f.eks rab's primalofttøfler og derretter helsport sine fotposer. 

Er det ekstremt kaldt så gjelder det å ha gode rutiner slik at man raskt kan få opp telt og ly. Kommer man seg først inn i et lunt telt og ned i en varm pose så klarer du raskt å få bremset varmetapet generelt. Kombinert med litt fyring av bensinbrenner i teltet så kan det fort bli riktig trivelig i teltet uansett hvor kaldt det måtte være ute.

Alt dette krever egentelig bare litt trening og kjenne utstyret godt. Bygg opp erfaring sakte men sikkert. Aldri ta med ubrukt og nytt utstyr på turer hvor marginene kan bli små!
Er man to så øker også raskt sikkerheten litt da man ofte har en del dobbelt.

Som flere har nevnt, det å skifte til tørt og varmt undertøy er veldig viktig, alltid ha et tørt skift! Det kjipeste er ofte på morgenen når man ligger god og varm i posen og må erstatte alt det gode varme innertøyet med halvfrosent undertøy og iseste sko :) Det går greit sånn etterhvert men tar litt tid før man får godt opp varmen igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt! Vindtette klær! Når dette er på plass, så velger man klær etter aktivitet, og OM du har vært i aktivitet. Hvis mye aktivitet liker ikke jeg GoreTex på overkroppen, det blir for tett. På underkroppen funker det greit.

Hvis turen innebærer fysisk aktivitet, kle deg slik at du fryser litt når du begynner, man blir fort nok varm! Værre om du tar på deg varme klær, for så å ta dem av når du blir varm. Som oftest ender man da opp svett.

Ha en dun/primaloft jakke tilgjengelig til å ta på seg under pauser. Ikke la deg bli kald når du er svett.

Når du kommer frem til målet, gjør unna alle nødvendige gjøremål, SÅ ta av vått tøy, og ta på tørt. Har du dårlig med tørkemuligheter tar det våte innerlaget utenpå det tørre for å få tørket. Men er ikke alle som er like happy med den måten.

FOTPOSER!!! Fotposer er gull verdt, sper du på med skikkelige Ull kardanger inni, så har du sko til kos og hygge :)

Når du skal gå på morgenen etter, så ta på det våte tøyet/sokkene, og ikke bli fristet til å gå med det tørre deilige, det vil du trenge til kvelden igjen. Du går raskt nok det våte varmt.

Er turen ikke av den fysiske typen, hold aktiviteten så lav at du ikke svetter, og luft rikelig.

Legger du deg kald, våkner du kald! Ta noen pushups eller spensthopp og litt varm mat før du legger deg. Da våkner du også varmt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger omtrent eksakt samme regime som Fiskekongen. På turer hvor vi ligger i camp mestedelen av helgen og ikke går etapper hver dag så har jeg gjerne med litt ekstra brennstoff også sånn at det går an å fyre litt ekstra for tøytørking også, men det er luksus ;-) (Det er som regel ikke noe særlig ved å få fyrt bål med nær de vannene vi camper med på fjellet vinterstid når vi er på isfiske)

 

Før de første langturene med nytt utstyr/nye klær så pleier jeg  kjøre en testrunde for å se hvor fuktig jeg blir f.eks. Jeg kjører da hardkjør med enten en tur i bratt terreng med pulk eller bildekk på slep i nærområdet for å se hvordan lufting osv funker og hvor godt de innerste lagene holder fukten ut fra kroppen. 

Det samme gjør jeg med camptøyet, men dette er enklere å teste. Det er bare å sette seg ut i hagen noen timer og se på himmelen derfra og ta det med ro. Eller heldig som vi er her nord så kan vi sitte ute og se på nordlyset noen timer. Det vil gi deg god indikasjon på hvordan ditt tøy funker for deg i trygge omgivelser før du er avhengig av det en plass noe unna folk og fe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ut fra andre innlegg har USSR visst vært ganske masse på tur og har sikkert nesten alt som trenges for å holde varmen. Nettopp fordi flere tynne lag er bedre enn en 1 megatykk genser. Både for å kunne finregulere og fordi det fanger mer isolerende luft i mellom lagene. 

Jeg er enig i nesten alle ovenstående gode råd. Bytte svette klær, når teltet er oppe. Jeg bruke mye selv "svettetrøye" av polyester innerst og så tynn ull undertrøye/genser uten på for å få svette litt bort fra kroppen. Har ekstra medium-tynn genser med samt fleece jakke, som er normalt er lettere og tørker raskere enn tykk ullgenser. Dun/fiberjakke er bra i pauser og sitte stille med. 

Men beina og føtter er meget viktige å holde varme. Det er 2 tynne sylindre med ganske mange cm2 hud, som stikker ut av den varme, massive kropp. Ull longs i ulike tykkelse og evt. flere par på, hvis meget kalt. Samt vindtette/skalbukser. Fotposer med liggerundelag og filt såler innvendig og flere tykke sokker er bra. Jeg bruker et par "overboots" fra Magasinet - modellen finnes ikke lenger. De har såle og er vanntette og kan derfor brukes også i ganske vått påskeføre. Såpass såle at de går å  bruke i truger. ER det meget kalt kan et par fiber/dun varmebukser være bra. Det har reddet oss et par gange på et par påske turer, hvor kveld-natt temperaturen ble ned til -23 C. Det er Nanoks militære vaktbukser, som skulle avløse Knappe-Anna buksen i forsvaret. OK, du føler deg ganske Michelin - mann aktig., men varmt.

Bra liggeunderlag evt. skum + luft er viktig. Har du varm 3-sesong pose kan du vurdere en varm sommerpose som innerpose i et 2 pose system. Det er smidigere flerbruk enn en mastodont vinterpose. Dette avhenger, hvor frysen du er. Den frosne elginnen bruker en 3-sesong fiberpose comf temp - 5 for henne + en 3-sesong dun Nanok (-10 C) innerpose. Det er hun fornøyd med. 

Du kan jo eksperimentere noen kalle vinternetter i nærområdet, hvor du kan gå hjem, hvis alt for kall, på altanen, i hagen.

Hilsen Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, elgen skrev:

Har du varm 3-sesong pose kan du vurdere en varm sommerpose som innerpose i et 2 pose system. Det er smidigere flerbruk enn en mastodont vinterpose

Og det er lettere å få plass til i/på sekken, spesielt hvis fiberposer - som ikke komprimeres så godt som dun.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig mange utrolig hjelpsomme svar, det er gull for en som ikke har den klassiske friluftsinteresserte far/mor og som googler seg frem til det meste. Jeg setter virkelig stor pris på alle som har satt seg ned og skrevet lange, gode svar, GULL! 

1. Har funnet ut at fotposer nok er det mest prekære og lurer i den forbindelse på om dette er noe man har på utenpå skoene eller om det er inne? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har ikke sett disse greiene i bruk og ut ifra kommentarene kan det tolkes begge veier. 

2. Lurer på å kjøpe noen ekstra tynne dunbrallor til å ha under fjellrevenbuksa, noen tips? Eller funker det like greit med de billige fra militæret? 

3. Hva har man egentlig på av klær på skikkelige vinterturer der man er flere dager i en teltcamp på fjellet, er det forede bukser og jakker eller er det fortsatt skallbukser med masse lag under?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Tusen takk for veldig mange utrolig hjelpsomme svar, det er gull for en som ikke har den klassiske friluftsinteresserte far/mor og som googler seg frem til det meste. Jeg setter virkelig stor pris på alle som har satt seg ned og skrevet lange, gode svar, GULL! 

1. Har funnet ut at fotposer nok er det mest prekære og lurer i den forbindelse på om dette er noe man har på utenpå skoene eller om det er inne? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har ikke sett disse greiene i bruk og ut ifra kommentarene kan det tolkes begge veier. 

2. Lurer på å kjøpe noen ekstra tynne dunbrallor til å ha under fjellrevenbuksa, noen tips? Eller funker det like greit med de billige fra militæret? 

3. Hva har man egentlig på av klær på skikkelige vinterturer der man er flere dager i en teltcamp på fjellet, er det forede bukser og jakker eller er det fortsatt skallbukser med masse lag under?  

 

1. Fotposer er utenpå sko. I Forsvaret brukte vi de bare utenpå feltstøvlene, og om vinteren hadde vi utskåret liggeunderlag i bunnen av fotposene for å gjøre dem ekstra varme. Du også bruke noen (dun)tøfler i teltet som du tar fotposene utenpå når du skal ut av teltet. Så slipper du å ta på deg fuktige sokker/sko hver gang du skal bevege deg ut.

2. Jeg kjøpte et par isolasjonsbukser som kan brukes under eller over alle bukser fra Black Diamond. Har ikke brukt dem enda, men med glidelås (eller knapper) i full lengde fungerer det meste. Det er imidlertid for varmt å være i aktivitet i. Husk at du ikke vil bli svett hvis du kan unngå det!

3. Ja takk begge deler. Det kommer an på hva du gjør. Leirplikter innebærer gjerne arbeid og sitting i snøen som gjør deg svett om du kler deg for varm. Anbefaler enten knebeskyttere av liggeunderlag eller tilsv. slik at du kan sitte lengre på knærne uten å bli hverken kald eller våt. Mange bruker bare liggeunderlaget til dette, men i vind risikerer du at det blåser bort. Trekker du pulk trenger du ikke å være like vektbevisst. (Du får Paris varepulk for en drøy 700-lapp på fjellsport).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sovjetunionen skrev:

1. Har funnet ut at fotposer nok er det mest prekære og lurer i den forbindelse på om dette er noe man har på utenpå skoene eller om det er inne? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har ikke sett disse greiene i bruk og ut ifra kommentarene kan det tolkes begge veier. 

2. Lurer på å kjøpe noen ekstra tynne dunbrallor til å ha under fjellrevenbuksa, noen tips? Eller funker det like greit med de billige fra militæret? 

 

Jeg har funnet et opplegg med fotposer som fungerer utmerket, for meg ihvertfall. RAB Duntøfler (dyre, men verdt hvert øre) til bruk i teltet og Helsport bivuakksko utenpå for utendørsbruk. Da har jeg et lett og varmt opplegg som fungerer helt supert. Helsport bivuakksko tåler mye fuktighet så disse er ypperlige å bruke utenpå. Det er utrolig deilig å slippe å dra på seg stive skistøvler til campbruk.

I tillegg til ullbukse og skallbukse har jeg en Arc´teryx Atom LT bukse som jeg bruker i telt eller ved lav aktivitet ute. Perfekt å bruke utenpå skallbuksa eller alene sammen med ullbukse. Varmer SINNSYKT i forhold til vekt. Finnes tilsvarende fra de fleste store produsentene. Også verdt hver eneste krone. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, whistler skrev:

Jeg har funnet et opplegg med fotposer som fungerer utmerket, for meg ihvertfall. RAB Duntøfler (dyre, men verdt hvert øre) til bruk i teltet og Helsport bivuakksko utenpå for utendørsbruk. Da har jeg et lett og varmt opplegg som fungerer helt supert. Helsport bivuakksko tåler mye fuktighet så disse er ypperlige å bruke utenpå. Det er utrolig deilig å slippe å dra på seg stive skistøvler til campbruk.

I tillegg til ullbukse og skallbukse har jeg en Arc´teryx Atom LT bukse som jeg bruker i telt eller ved lav aktivitet ute. Perfekt å bruke utenpå skallbuksa eller alene sammen med ullbukse. Varmer SINNSYKT i forhold til vekt. Finnes tilsvarende fra de fleste store produsentene. Også verdt hver eneste krone. :-)

Samme oppsett (nesten). Har duntøfler fra North Face (rimelige - 100 spenn på xxl.no nå! Tent Mule heter modellen) og Helsport fotposer til leirbruk, fungerer fint uten ekstra såle i fotposene til ca -20 (med bål forstås). Ullbukse, skall eller softshell avhengig av hvor kaldt det er, pluss varmebukse (Mountain Hardwear Compressor) som jeg bruker utenpå skall/softshell eller rett på ull-longsen. Alle primaloft eller lignende varmebukser funker vel, skulle jeg tro. Flere turkamerater kjøpte seg Bjørn Dæhlie overtrekksbukser med primaloft, myntet på elite langrennsløpere som pauseplagg. XXL solgte disse for et par hundrelapper på salg for noen år siden. Nå lager flere produsenter slike bukser i 3/4 lengde for toppturfolket, men jeg synes selv full lengde er høveligst ved leirbruk.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, whistler skrev:

Jeg har funnet et opplegg med fotposer som fungerer utmerket, for meg ihvertfall. RAB Duntøfler (dyre, men verdt hvert øre) til bruk i teltet og Helsport bivuakksko utenpå for utendørsbruk. Da har jeg et lett og varmt opplegg som fungerer helt supert. Helsport bivuakksko tåler mye fuktighet så disse er ypperlige å bruke utenpå. Det er utrolig deilig å slippe å dra på seg stive skistøvler til campbruk.

Høres ut som en god og varm kombo dette! Bruker du biuvak skoene bare utenpå RAB tøflene eller også utenpå skisko/fjellstøvler? Hvor stor størrelse bruker du i biuvak skoene ifht din vanlige sko størrelse og ifht størrelsen på RAB tøflene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Helsport bivi sko eller kanskje Fischer overboot (siste svarer til mine) er fine som leir/telt kamikker med isolerende såle og tykke sokker i. Egentlig er de til å ta utenpå skisko, så man må slumpe sig til hvilket mindre nummer som passer som "kamikk". Jeg bruger 46 i skisko og mine overtrekk svarer til ca. 41 skisko. dvs at Elginnen kan bruke de utenpå skiskoene og jeg som Kamikker. 

Klassiske fjellreven bukser er jo ikke varme - bare som en tynne anorakk = vinntette. Og det er vel grenser for hvor mye ulllongs du kan stoppe under uten at det blir for trangt og dermed IKKE varmt! Elginnen hadde en gang klassisk fjellreven bukse på på januar tur opp til Høgvarde en ettermiddag aften i - 20 og vind. Vi hadde heldigvis ekstra vindbukse med, men hun klarte knapp å få dem på selv. Så hurtig ble hun helt stiv i fingrene. Jeg hjalp. Det viser litt om, hvor litt som skal til før det er ille. Hun er selvskreven medlem til din frysepinneklubb.

Det samme med sko: bruker man for tykke sokker kan tærne ikke bevege sig og så fryser man på beina.

Alle  "varme" bukser med fiber- eller dunfyll bør være overtrekksbukser til pause eller etter telt oppsetting, sammen med dun/Fiberjakke. Derfor bør buksene også ha glidelås/knapper så hele siden kan åpnes og du kan ta dem på med ski på i prinsippet.

Hilsen Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, zimwalker skrev:

Høres ut som en god og varm kombo dette! Bruker du biuvak skoene bare utenpå RAB tøflene eller også utenpå skisko/fjellstøvler? Hvor stor størrelse bruker du i biuvak skoene ifht din vanlige sko størrelse og ifht størrelsen på RAB tøflene?

Ja, dette har vist seg å fungere bra. Jeg bruker normalt 44-45 i det meste av skotøy. Helsport bivuakkskoene er i størrelse large (42-46 i følge Helsport). Disse er litt romslige, men jeg er usikker på om de går utenpå skiskoene. Skulle jeg brukt de slik ville jeg heller gått for en ren fotpose uten fiberisolasjon. Ser for meg at bivuakkskoene lett ville blitt våte om jeg hadde puttet dem over skienskoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, zimwalker skrev:

Hvilken størrelse bruker du normalt i fjellsko vs hvilken i North Face tøflene og Helsport fotposene?

Skisko str 43; duntøflene er vel str L om jeg ikke husker feil, i alle fall god plass til en tykkere ullsokk inni. Fotposene er vel også str L. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen klassisk kombo for fotposer er forsvarets fotposer - vanntette og med mønster slik at man faktisk kan gå litt rundt uten å skli + filttøfler av den typen du ser for deg bestefar har på gamlehjemmet... helsport sine er fine å tre utpå skiskoene, blir mye varmere enn å gå uten, men ikke like varmt som å ta av skoene og fylle på med duntøfler og skumsåle.  Selv bruker jeg en gammel variant av disse: https://www.mec.ca/en/product/5031-589/Expedition-Plus-Bootie med ullkartanker inni for å absorbere fuktighet. går barbeint i dem, det er det varmeste jeg noen gang har vært borti - fryser aldri på beina!

en annen ting jeg ser at ingen har nevnt er undertøy. ullboxer og ullbh! finnes etterhvert mange forskjellige bh-varianter på markedet, jeg er for tiden veldig fornøyd med bergans sin, for den har litt polstring. beskytter stive nippler mot gnag fra bukseseler ;) Men den har omtrent null funksjon hvis du trenger støtte, den er nok designet for mikropupper.

Endret av Anti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Tusen takk for veldig mange utrolig hjelpsomme svar, det er gull for en som ikke har den klassiske friluftsinteresserte far/mor og som googler seg frem til det meste. Jeg setter virkelig stor pris på alle som har satt seg ned og skrevet lange, gode svar, GULL! 

1. Har funnet ut at fotposer nok er det mest prekære og lurer i den forbindelse på om dette er noe man har på utenpå skoene eller om det er inne? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har ikke sett disse greiene i bruk og ut ifra kommentarene kan det tolkes begge veier. 

2. Lurer på å kjøpe noen ekstra tynne dunbrallor til å ha under fjellrevenbuksa, noen tips? Eller funker det like greit med de billige fra militæret? 

3. Hva har man egentlig på av klær på skikkelige vinterturer der man er flere dager i en teltcamp på fjellet, er det forede bukser og jakker eller er det fortsatt skallbukser med masse lag under?  

 

Jeg bruker fotposer utenpå skoene. Børster av snø før jeg putter beina i. Viktig at de når godt opp på låret. Da kan man base på kne og surre rundt i dypsnøen uten å tenke på at det kommer snø inni noe sted. De avklipte sålene av sitteunderlag er bare en ekstra isolasjon om man står/sitter lenge ute.  Et par biuakksko eller duntøfler er jo også fine å ta inni, uten skiskoen på.

Dunbrallor er sikkert bra det. Jeg foretrekker primaloft, da trenger jeg ikke bekymre meg for om de blir litt våte. Jeg bruker dem også i slalåmbakken, under bib-en. Så trenger jeg ikke kjøpe egen foret slalåmbukse. Greit til så mye. Også i leiren om kvelden.

Mine lag på fjelltur er en netting innerst. Ull om det er liten eller medium intensitet, syntet om det skal gåes med fullt trøkk og det blir mye svetting. Lag to er middels tynn ulltrøye. Så har jeg ekstra ullgenser og fleece med meg, og bruker alt etter temperaturen. Er det skikkelig vinter så går jeg med bomull fjellanorakk og softshell (vindtett) bukse. Hvis det er snakk om mulighet for fuktig snø eller regn, så kommer skallklærne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Sovjetunionen said:

Tusen takk for veldig mange utrolig hjelpsomme svar, det er gull for en som ikke har den klassiske friluftsinteresserte far/mor og som googler seg frem til det meste. Jeg setter virkelig stor pris på alle som har satt seg ned og skrevet lange, gode svar, GULL! 

1. Har funnet ut at fotposer nok er det mest prekære og lurer i den forbindelse på om dette er noe man har på utenpå skoene eller om det er inne? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har ikke sett disse greiene i bruk og ut ifra kommentarene kan det tolkes begge veier. 

2. Lurer på å kjøpe noen ekstra tynne dunbrallor til å ha under fjellrevenbuksa, noen tips? Eller funker det like greit med de billige fra militæret? 

3. Hva har man egentlig på av klær på skikkelige vinterturer der man er flere dager i en teltcamp på fjellet, er det forede bukser og jakker eller er det fortsatt skallbukser med masse lag under?  

 

blir visst aldri ferdig å kommentere her... (burde skrevet oppgave, klassisk prokrastinering)

1. fotposer har jeg allerede kommentert. Uansett hva du velger blir det bedre enn å ikke ha. det aller beste er kanskje å sy selv, da kan du få dem i riktig størrelse, den lengden du vil ha (over kneet er fint hvis du vil legge kneputer i fotposene, ikke i buksa. genialt ved f.eks. snøhulegraving.) mønstret gummisåle fikk jeg kjøpt hos skomaker for en billig penge.

2. dun- eller fiberbukser er flott. kjøp dem store nok til å ha utpå buksa. da slipper du å kle av deg for å få dem på når du kommer frem til camp. dun- eller fiberskjørt er også genialt - det dekker de vitale frysepunktene rumpe og lår, og funker også fint som soveposeforsterkning. under buksa vil jeg anbefale en knebukse av ull eller fleece. gjerne med glidelåser i siden som ziplongs, eller http://www.aclima.no/products/woolshell/women/woolshell-summit-pants  glidelåsen gjør det enkelt å ta av og på uten å måtte av med skoene.

3. I leir, og på pilketurer og sånt, pleier jeg å ha en eller to stillongs i varierende tykkelse avhengig av temperatur, og knebukser av ull - enten hjemmestrikka eller den aclimabuksa jeg linka til over her, og skallbukse. liker å ha vanntette bukser hvis hovedfokus på turen er campliv. hvis det er mest bare gåing kan det hende jeg tar softshell i steden. på overkroppen bruker jeg ullnetting (med påsydde ekstra ermer, fryser alltid på overarmsflesket) og en litt tjukk ulltrøye over. bruker bomullsanorakk over dette under marsj, starter gjerne dagen med en tynn dunvest utpå der. I leir bruker jeg den svære dunjakken i steden for anorakken, bare for at det blir mindre klumpete. 

Jeg har også en solid dunbukse, men den blir nesten aldri brukt. den er fin å ha når temperaturen ligger og vipper rundt 30 kalde, men jeg savner den ikke i 20 minus. Det hender at jeg tar med meg en god hjemmestrikka ullgenser også, greit å ha i teltet når jeg ikke trenger å være vindtett, blir fort litt michelinmann-følelse av dunjakken. Tror jeg har noen halvdetaljerte pakkelister liggende hvis du er interessert.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.