Gå til innhold
  • Bli medlem

Kalledra

Anbefalte innlegg

Hei til alle flinke fotografer på fjellforum!

Jeg er ikke noe flink fotograf, men har nå lyst til å lære. Og har derfor meldt meg på kurs! 

Jeg har 2 fotoapparater idag og lurer på hvilket jeg burde "satse på". Eller om det kan være lurt å selge unna begge for å event kjøpe noe annet og nyere? Jeg planlegger å bruke fotoapparatet på tur. Hovedsakelig til landskapsbilder og bilder av bikkjer. Eksempler på bilder jeg ønsker å ta er av venner eller bikkjer på en fjelltopp. Trekkhunder i fart. Ruggen av en ørret jeg eller kompisen tok. Teltbilder i mørket med klar stjernehimmel og nordlys. Er på fjellet året rundt.  Jeg ønsker å kunne ta gode bilder til privat bruk. Men proff blir jeg nok aldri. 

Kameraene jeg har er:

- Nikon D5000 med standard 18-55mm, 3,5-5,6 objektiv http://www.nikon.no/no_NO/product/discontinued/digital-cameras/2012/d5000

- Sony NEX -5T med standard 16-50mm, 3,5-5,6 objektiv http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/sony-alpha-nex-5t

Nikon kameraet er jo ett "vanlig" speilreflekskamera kjøpt i 2010, mens Sony kameraet er ett såkalt hybridkamera kjøpt i 2014. 

Jeg kjøpte hybridkameraet da det har lav egenvekt og tar liten plass i sekken. Samtidig som det (etter mitt skjønn) er noe helt annet enn ett kompaktkamera. Det finnes et ok utvalg av objektiver til dette.  Nikon kameraet har jeg fått i senere tid og er egentlig ikke veldig kjent med. Bortsett fra at jeg vet at Nikon normalt sett er ett anerkjent merke og har stort utvalg i objektiver.  Jeg er ikke like opptatt av lav vekt på fotoutstyret lengre, men en udefinert vekt-grense finnes. 

Så til utgangspunktet. Hvilket av disse kameraene hadde du prioritert å bruke? (Har bare råd til å kjøpe objektiver til ett) Og hvilke objektiver kunne eventuellt vært lurt å invistere i?  Eller er ingen av de kameraene noe å ha lengre, hvis en ønsker å ta gode nok bilder og salg kan være lurt? Hvilke kamera burde en event da kikke etter? Hvis en forutsetter at fotografering er en bi-hobby og jeg ikke akkurat er ekstremt rik. (Tur og bikkjer er min hovedprioritet og de to tingene koster nok;)) 

 

Endret av TSF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg er bare en sovende amatør, men våger meg utpå for det.

Det beste er at du har med deg et kamera du er kjent med, dvs. at du vet hvor du finner de ulike menyer og funksjoner. Uten at jeg vet innholdet i kurset er det ulik tilnærming, men jeg regner med at det er grunnleggende fotografering, og da er det ofte at man lærer litt om hvordan man kan bruke de ulike innstillingene til å skape et bilde. Helt sikkert en del om komposisjoner og bruk av lyset etc.

Nikon-kameraet virker mindre brukt ut fra hva du skriver. Du har ingenting å tape på å investere i en lyssterk zoom, men de du har duger så absolutt. Zoom er enklere enn å stadig bytte til fast-optikk. Finn ut hvilke brennvidder du bruker mest før du kjøper. Finn ut hva du savner.

 Jeg bruker både zoom og fast-optikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig amatør her også :) 

Enig med @JanRH at brukergrensesnittet er viktig - det er noe herk hvis du føler at du stadig må knote deg langt ned i menyer for å få endret innstillinger som du ofte trenger å endre. Du kan jo se hvor lang tid det tar å sette det samme settet med innstillinger på kameraene du har, og se om det er betydelige forskjeller? Selv liker jeg at kameraet har flere dedikerte hjul og knapper, heller enn multiknapper med dype menyer og trykkskjerm - synes det går kjappest. Andre vil sikkert foretrekke motsatt - og du gjør nok lurt i å finne ut hva du foretrekker :) Kameraet er jo et verktøy som bør føles intuitivt og kjapt for deg å bruke.

Det burde egentlig ikke være veldig stor forskjell i teknisk bildekvalitet fra disse kameraene: https://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=sony_nex5t&products=nikon_d5000 . Dog har nok over 4 år med utvikling i mellom dem ikke vært helt uten betydning, så jeg vil tro at Sonyen har et bittelite forsprang, sannsynligvis litt lavere støy på høy ISO. Likevel tror jeg ikke forskjellene er større enn at jeg ville valgt det som passet hendene mine best, og føltes mest intuitivt å bruke.

Tror jeg ville hatt en vidvinkelzoom (landskap) og et lyssterkt normalobjektiv (leirbilder i skumringen) i tillegg til standardzoomen. Men selv greier jeg meg i 98% av tilfellene med standardzoomen min, da :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to! Kjempefin link @a_aa

Har sett deg legge ut mange fine bilder her på forumet @JanRH.

Kurset er grunnleggende fotografering ja. Har lest en del på nett, sett på youtube osv for å prøve å lære meg de ulike innstilligene. Jeg klarer sjeldent det jeg prøver på ordentlig og blir jo usikker på om kameraet/objektivet står til forventningene (Jeg bruker stativ). Eller om jeg er håpløs.  Så derfor har jeg meldt meg på kurs for å få det inn med teskje.  

Sony kameraet er desidert mest brukt. Det er lite og hendig, med de fleste funksjoner. Til nå har jeg egentlig vært fornøyd med bildene jeg tar. I godt lys og ikke med for høy brennvidde, til det behovet mitt har vært. Da kameraet har gjort jobben greit nok automatisk🙃, eller med forhåndsinnstilte innstillinger(scene). Men nå har jeg lyst til å prøve å ta bildene ordentlig, leke litt mer, siden jeg ofte ramler over fine motiver.  

Jeg har jo trykket litt på Nikonkameraet også og synes ikke det virker avskrekkende komplisert. Kanskje lettere en sonyen. 

Jeg har heller ikke veldig god kjennskap på objektiver, kun lest rundt på nettet. Og er litt usikker på hva som dekker behovene mine best. Jeg har innbilt meg at ett med vidvinkel (til landskap) er lurt og ett med makro (portrett med blurry bakgrunn?). Og at de bør være så lyssterke som mulig. Dette håper jeg også på å lære mer om på kurset;) 

Jeg får trykke litt videre på kameraene, selv om jeg heller mot videre bruk av sonyen, siden det er nyest og også inkluderer vektbonusen. Så får jeg heller vurdere å gå til ett bedre kamera, når jeg har fått mere kunnskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@TSF Takk for det :) Tar få bilder og er helt ute av trening. Må bare komme meg ut igjen.

Som  @a_aa også skrev er vidvinkel til landskap fint å ha. Jeg bruker en Canon 10-22mm (tilsvarer 16-35mm på fullformat)

Til skulderportrett er det mest vanlig å bruke 85mm, men mange bruker også lenger brennvidde (har brukt 100mm og 135mm). Til  portretter innendørs og på crop-format kamera er 50mm fint å ha grunnet plassmangel i mindre rom. Jeg har 50 mm 1,4, 85mm 1,8 og 100mm 2.8 Macro L IS. Sist nevnte kan også brukes til portrett, men kan fort bli så skarpt at alle porene i huden synes. Er du nært nok kan du få blurry bakgrunn med en 50mm, men du må ha et lyssterkt objektiv (lavt f-tall)

Følgende faktorer påvirker om bakgrunnen skal bli blurry: Brennvidde i mm, blenderåpning, avstand mellom motiv og fotograf, og størrelsen på bildesensoren.

Her er det brukt 70mm og blender f/2.8 (crop-sensor). Har fokus på forskjellige steder

453811_large_42F8D64E-A894-11E3-BADA-780

 

886555_large_1A526AE0-E348-11E3-A1A2-E61

Uformelt portrett med 300mm brennvidde og blender f/2.8 (tilsvarer 420mm bildeutsnitt på fullformat) Kun 6MP

358499_large_16F5B2A6-D04E-11E3-BAA1-C1F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.