Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med ny Primus Omnifuel


Rune81

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har kjøpt meg en ny Primus Omnifuel på XXL for et par dager siden, dette er min første multifuelbrenner. Kjøpte ei flaske Powerfuel (renset bensin) fra Primus. 

Første testfyring gikk veldig greit. Brant med en fin og blå flamme. Andre gangen jeg skulle prøve ble det problemer. Den hostet og spyttet gule flammer høyt oppi lufta. Ble litt snurt at det skulle trøbbel allerede. Egentlig derfor jeg har styrt unna multifuel til nå pga "alle" sier det blir problemer....

Men demonterte dyse og så at denne var omtrent helt tett av avleiringer og fragmenter. Det var tidligeste laget syntes jeg....

Fyrte opp igjen og den brant fint... i tre minutter også tetta det seg igjen. 

Ok demonterte reguleringsventilen og slange. her var det mye avleiringer på gjengene. blåste igjennom slange og monterte. Sjekket pumpa og filteret alt ok. 

Har brent med gass også og dette har fungert sånn tåelig, men det har også plugget dysa dette og.

Har nok fyret den opp en 5-6 ganger nå og ene gangen så det ut som et sponfragment som plugget dysa.

Det virker på som om det er en del maskineringsrester som fyker rundt i systemet. Virker som jeg kan fyre lengere for hver gang før det stopper. Men utrolig irriterende når man har svidd av så mye penger på en brenner også virker det ikke. 

Har også blåst alt med trykkluft....

Noen som har opplevd det samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meget merkelig..... Jeg har tidligere hatt en Omnifuel i mange år uten noen som helst problemer og da fyrt på både bensin, parafin og gass. 

 

Hvis det er maskineringsrester i systemet så ville jeg prøvd å bytte den i en ny en. Det høres ut som du har fått et mandagseksemplar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vel fyret den opp og renset den en 7-8 ganger nå. Tror jeg bytter både brenneren og fuelen når jeg får tid. Skal ikke være på denne måten. En rens i ny og ne er jo bare koselig plundrearbeid, men dette blir i meste laget. Lengste jeg har hatt brenneren i gang uten trøbbel er vel ca 10min....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt multifuelbrennere i mange år uten problemer av noe slag. Jeg har to multifuelbrennere fra MSR, Dragonfly og XGK EX. Eneste vedlikehold er at jeg har gått over o-ringer og pakninger  

Etter det jeg har hørt virker det som kvaliteten på Primus sine brennere har blitt dårligere de siste årene. 

Hvis det er produksjonsrester i brenneren kan du prøve å skru ut dysa og pump trykk på flaska, åpne regulatoren og skyll fuel gjennom brenneren uten dyse, dette vil skylle ut spon og rester.

Funker ikke dette lever tilbake brenneren og bytt den til ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit muligens dumt spørsmål, men har du sjekket at du bruker rett dyseåpning?

Til bensin og renset bensin skal du bruke dysen merket 37 ( den midtterste i størrelsen av dei tre)

Problem med flammen kan ellers vere  møkkete/skadd filter i pumpa. Fyrer du med kald pumpe om vinteren , har det ein tendens til og hoste og harke litt. Varmes lett opp i lommen på kropp i en 15 min. Tid. Før fyring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Da friskmelder jeg brenneren foreløpig. Flusha ca 2dl med bensin igjennom uten dyse med høyt trykk på flaska. Nå har den brent ca 50min i strekk uten tullball. Har brent på veldig lav effekt og full effekt. Kikket oppi flaska og den så ren ut. REgner med filteret hadde fanget opp eventuelt bøss. Virka som det ble tull når jeg justerte på ventilen sist gang. Mulig det var spon som løsnet i disse gjengene......

Bruker riktig dyse ja Lekelysten82 ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hatt omni sieen 2003 uten problemer. men en kompis opplevde utstabil brenning med sin, der var feilen at det var dårlig borring på dyse. men min dyse brant den fint. han fikk ny tilsendt og problem løst.

For å unngå urenheter så bruker jeg trakt med sil når jeg fyller bensin på flaska. ser etter en stunds bruk at det blir noen småting som sitter igjen i sila så anbefaler en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet en ny Omnifuel nå, startet fint, så bare tull. Mye produksjonsrester som jeg fikk skylt ut slik som beskrevet over. Fungert greit etter dette. Virker som det er dårlig rengjøring av Omnifuel fra fabrikken. Har også skaffet en 3D printet stillebrenner fra http://www.shapeways.com/product/2D4XZS5RD/berniedawg-omnidawg-for-primus-omnifuel-stove

Så nå blir det testkjøring av brenner til jeg blir trygg på den, ser ikke ut til at den bør startes inne i teltet slik jeg gjør med Coleman uten problem. Noen som har tips på hvordan det best kan gjøres? Hotswap?

IMG_1249.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Radiosugge skrev:

Testet en ny Omnifuel nå, startet fint, så bare tull. Mye produksjonsrester som jeg fikk skylt ut slik som beskrevet over. Fungert greit etter dette. Virker som det er dårlig rengjøring av Omnifuel fra fabrikken. Har også skaffet en 3D printet stillebrenner fra http://www.shapeways.com/product/2D4XZS5RD/berniedawg-omnidawg-for-primus-omnifuel-stove

Så nå blir det testkjøring av brenner til jeg blir trygg på den, ser ikke ut til at den bør startes inne i teltet slik jeg gjør med Coleman uten problem. Noen som har tips på hvordan det best kan gjøres? Hotswap?

IMG_1249.JPG

Lave forvarmingsflammer er vanskelig å "lage". Så du bør nok øve på oppfyringen.

Jeg har kun brukt min Bernidwg på gass, hvis jeg bruker ren butan og flasken ligger feil, eller snur en vanlig gassboks for tidlig blir det litt forvarmingsflammer.

Ved bruk setterBernidwg'en seg fast i klokka, jeg har ikke greid å vri den av. Den går seg også gradvis skjev om den brukes flere dager i strekk. For å få den av har jeg løsnet klokka fra huset, stukket en skrutrekker inn i bunnen på Bernidwg'en og tappet forsiktig på skaftet. Prime pad'en blir sprø ved bruk, så den smuldrer opp om du ikke er varsom med den når du demonterer.

Vær obs på at Bernidwg'en holder veldig godt på varmen så den kjøler seg mye seinere ned enn resten av brenneren. Dette kan også ha noe å si for hvordan du forvarmer, du kan risikere at forvarmingsflammen soter igjen cap'en, så det er ikke sikkert bensin er det som bør brukes til forvarmingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeldere silenere som Bernidwg så setter denne seg fast i klokka som noen nevner. Men den kan "kakkes" lett løs med et par lette slag på siden - har aldri trengt å demontere huset for å få den ut :) 

Når du skal forvarme med silencer så må du huske å snu den på hodet før du slipper inn fuel slik at fuelen ikke samler seg inne i silencer men renner rett ned i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sillencer setter seg så vidt fast, bare å løfte opp. Men trenger ikke å ta den av fyller bare adapteret med 2,5 ml rødsprit. Har latt primusen stå ute i flere dager og temp ned til 6-8 kuldegrader, det går bra uten at det blir mere enn ca 5-10 cm flammer. 

IMG_1255.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.