Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen bilder fra Oksskolten.


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og ser på bilder etter helgens tur til Okstindmassivet og vil dele noen av dem med dere her nå.

Det kommer en utførlig turrapport på siden min en gang, men ikke nå. Solen skinner og tur utstyr pakkes ut, og skiene skal stues bort for sesongen.

Vi startet på fredag kl 21 (!) fra Leirskarddalen og overnattet ute uten telt både Fredag og Lørdag. Besøkte Vesttinden (1708m), Tvillingtinden (1824m) og Oksskolten (1916m) som også er Nord Norges høyeste fjelltopp. Leo var også på Okstinden.

Kan forøvrig nevne at veien nå er tint helt opp til Leirbotn og at det er kjørbart opp til Leirbotnet. Det var det ikke på fredagen slik at vi fikk et par hundre høydemeter og mange lange kilometer ekstra. Det var flere som tok Oksskolten som en dagstur nå. ca 16 km på ski en vei og 630 meter på føttene opp til toppen.

Vi gikk i tungt telemark utstyr og Randonee, men nedkjøringene var så bra at det var verdt slitet!

Nyt bildene så skal jeg legge ut link når jeg får ånden over meg til å skrive en turrapport.

Kjell Iver

post-497-13347441779_thumb.jpg

post-497-133474417826_thumb.jpg

post-497-133474417841_thumb.jpg

post-497-133474417852_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Var innover fra Leirskarddalen 17.mai-helgen - veien var kjørbar et godt stykke forbi bommen, og etter de siste dagene kan man kjøre helt til enden av den lange sletta.

Føret var veldig bra fredagen, men et snøfall i løpet av natten torpederte alle håp om Oksskolten.

Vi kom oss greit opp på Okstinden i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert Kjiver!

Man kommer i kontakt med elementene ved å ligge ute på denne måten.

Fjellet og turen blir på en måte komplett. Bare det å oppleve døgnets og lysets vandring er stort under slike forhold.

Er det bare å rusle til topps på alle disse? Ingen klyvepartier verdt å nevne?

Men synd med all skutertrafikken. Er det reinsamer som driver på?

Artig med et innblikk fra fjell jeg aldri har sett.

Takker for flott rapport! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø er stort sett bra, ja, men litt av nedkjøringsutbyttet forsvinner når vi bare hadde standard fjellski...

Men jeg tar av hatten for de som sliter rutene fra Leirskarddalen med plast, mer er det ikke å si om den saken!

Det var forresten kommet nysnø på Høgtuva utenfor Mo også, hadde en flott nedkjøring på supert føre søndagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får rapportere på forumet når du er tilbake, Leo. :D

Noen som har har peiling på hvor den beste ruta opp mot den anonyme Bessedørtinden går? Sørsida virker styggelig bratt, og på nordsida er det en brefront. Det er denne tinden som står igjen for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.