Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstra varme votter


Legojenta

Anbefalte innlegg

Annonse

Varmeste vottene jeg har er hjemmestrikket og tova. 

Er nok lurt å ha vindvott utenpå for vinden går rett igjennom. 

Jeg er lite glad i å gå med hansker/votter og går derfor mest uten. Men da må hendene varmes opp jevnlig. Det tar kun noen få minutter i ullvotter før hendene er gode og varme igjen. De er helt rå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her også at ullvotter med vindtett votte utenpå er godt og varmt.

jeg har et par ullvotter fra Forsvarets Overskudd salg på Torpo, Hallingdal. Fantes både med skytefinger og uten, men bare i mega stor (til meg) og ultra liten.

Betalte 20 kr.!

 

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, elgen skrev:

Enig her også at ullvotter med vindtett votte utenpå er godt og varmt.

jeg har et par ullvotter fra Forsvarets Overskudd salg på Torpo, Hallingdal. Fantes både med skytefinger og uten, men bare i mega stor (til meg) og ultra liten.

Betalte 20 kr.!

 

Hilsen elgen

De sender vel ikke? Ultraliten hadde vært helt gull. Skytefinger funker fint til smarttelefon. Skal ikke forbi med det første tror jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Votter varmer ikke opp fingrene, det er fingrene som varmer opp votten. Votter reduserer dog varmetapet fra hendene. Dersom du har veldig dårlig blodsirkulasjon i fingrene må du enten bevege dem mer, eller ty til votter med varmeelement.

Ullvotter holder godt på varmen om de er tykke nok, men det blåser rett gjennom de fleste ullvotter. Supplerer man med en vindvott utenpå så blir det lite varmetap. Det finnes også dunvotter som er varme. De jeg har er sydd i vindavvisende materiale. Om det blåser for mye tar jeg bare vindvott utenpå.

Når det gjelder varmelement finnes det både elektriske og kjemiske varmeposer. Førstnevnte krever batteri, og sistnevnte varmes opp ved å legge dem i kokvarmt vann. Når de skal brukes tilsetter man litt kinetisk energi ved hjelp av en liten metalldings slik at man starter en kjedereaksjon som utvikler varme. Tror biltema har slike til tjuelappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.