Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruteindeling på kart


Anbefalte innlegg

Hei.

Har eit par spørsmål angående ruteindelingen på kart, missvising og hvordan desse heng sammen i ein kurstaking.

1.

På topografiske landkart med blått rutenett, (altså utm, geodetisk datum EUREF89), løper av og til nordlinjene forskjelligt i forhold til kartets marg. Noen ganger er dei parralelle, andre ganger ikkje.

Hvorfor er det slik? Hva er forskjellen på dei? Har det noe å sei for navigeringen?

Konkret eks. på dette er mellom kartblada: Nordeca, turkart 2677, Eidfjord, 1:50.000 og Statens Kartverk, Kartblad 1416 II, M711, Hardangerjøkulen, 1:50.000. Dei begge viser området rundt Hardangerjøkulen, men med ulikt rutenett i forhold til Margene på kartet. Kartet fra Statens Kartverk har også eit missvisningsdiagram påtrykt, mens Nordeca ikkje har. Har det noe med saken å gjøre?

2.

Når man så skal tas ut ein marsjkurs på sjølve papirkartet og samtidig ta hensyn til missvisning, hvordan blir dette da, i forhold til at nordlinjene er ulike? Ville man ikkje fått to ulike kursgrader på marsjretningen?

3.

Mye likt spørsmål som over, men here we go:

Slik eg skjønner det er missvisningen forskjellen mellom sann nord (geografisk nord) og magnetisk nord.

På kartet, eit M711 fra Statens Kartverk, er det eit diagram som viser missvisningen. Det tar hensyn mellom sann nord,magnetisk nord og rutenett nord. Diagramet viser rutenettnord til venstre for magnetisk nord, og magnetisk nord til venstre for sann nord , i dette tenkte eksempelet. Viss man da skal ta ut ein marsjkurs på selve kartet, legger man kompassplata mellom dei to punkta ( start/målpunkt) , vrir så kompasshuset slik at nordlinjene i huset blir parallele med nordlinjene på kartet. Så er det berre å plasere nåla i gata og legge i vei. Viss det skulle vere missvisning, eks. 20 grader vestlig, ville eg så lagt til 20 grader på kursen min for å få reell Marsjretning. Altså vridd kompasshuset 20 grader mot venstre.

Men hvordan blir dette med missvisningen da i forhold til selve rutenettet da? Forskjellen mellom sann nord og magnetisk nord blir jo ikkje rett sett i forhold til at man bruker rutenettnord ( som liksom ikkje er differansen mellom sann og magnetisk nord , men noe annet i folge diagrammet) for å stille inn kompasshuset etter?? Skjønner ikkje helt alt rundt dette diagrammet i forhold til rutenettet....

Vet ikkje om eg klarte å formulere helt hva eg er ute etter i siste punktet, men er vel noen kloke hoder her inne som skjønner hva eg roter med?

Hadde vert fint om noen kunne belyse desse tingene litt for meg. :)

Takker så meget på forhånd. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får nok sikkert svar fra noen av ekspertene inne her, men her kommer en lek manns forsøk på forklaring som bruker av kart.

Det finnes 4 typer nord, rutenett nord, geografisk nord, magnetisk nord, lokal magnetisk nord. Magnetisk nord endrer seg over tid.

I praksis ved fotturer i Norge vil misvisning bety lite da det kun angir en ca retning og så justerer man etter terreng/kart detaljer, men går du i whiteout 5 km over vidda i Øst-Finnmark (misvisning på rundt 11 grader) så bommer du på hytta (ca 950 m feil).

Misvisning oppgis alltid ift noe. Dette står angitt på karta. Som oftest ift rutenett nord. Statens kartverkt f.eks 711 serien dekker hele Norge uten å ha overlappende kart. Hvis du følger meridianene fra sør til nord så følger de en kuleform, mens kart produseres i "flat" (projisert) form. Det betyr at noen kart for Norge vil ha "nord-sør" sammenfallende med kartmarg, mens andre vil få noe avvik. Dersom alle kart hadde hatt nord sør meridian parallelt med margen ville hele kartserien som sådan hatt mange overlappende deler.  På nyere kart er det blå (GPS) rutenett lagt på og det har og sitt eget projisert rutenett, som man for avlesning og posisjoner forholder seg til når man legger inn punkter på GPS. Turkart for ett område trenger ikke ta hensyn til overlapp, da de ikke har "nabokart", og de kan dermed produseres sånn at geografisk nord er nord på kartet.

Noen enkle regler

1. Når man orienterer med GPS, bruk blått rutenett for å angi og avlese posisjoner.

2. Orientering med kompass (dersom behov for fin navigering over lang avstand):  

-Misvisning angitt ift rutenett-nord (vanlig): Ta kurs, vri kompasshus parallelt med rutenett og ved vestlig misvisning  legg til, og ved østlig misvisning trekk fra.

-Misvisning ift geografisk nord (oppgis, men sjelden praktisk nytte, dersom du ikke vil fikle med vinkler og linjaler). Men la oss si at du vet geografisk nord på kartet (benytter grader eller piler som indikerer dette) og når du tar ut kurs vrir kompasshuset parallelt med dette, da må du på samme måte legge til eller trekke ifra ift magnetisk nord for å korrigere for misvisning (du benytter altså ikke rutenett-nord dersom det ikke er sammenfallende med geografisk nord..

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.