Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny friluftsjakke, investering for fremtiden..


JSchage

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk

 

Har vært ute av utstyrsgamet en god stund, og trenger hjelp til valg av ny friluftsjakke.

Den bør være lett, vann- og vindtett og ha en god del lommer. Den bør også være svært slitesterk og holde et par år, da jeg ser etter noen i høyere prisklasse nettopp for den grunn (en investering som sagt).


Har tittet på Arc'teryx sin Alpha AR og Norrøna sin Trollveggen pro. Anbefalinger på disse to? Eller andre produkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, JSchage skrev:

Hei godtfolk

 

Har vært ute av utstyrsgamet en god stund, og trenger hjelp til valg av ny friluftsjakke.

Den bør være lett, vann- og vindtett og ha en god del lommer. Den bør også være svært slitesterk og holde et par år, da jeg ser etter noen i høyere prisklasse nettopp for den grunn (en investering som sagt).


Har tittet på Arc'teryx sin Alpha AR og Norrøna sin Trollveggen pro. Anbefalinger på disse to? Eller andre produkter?

Svårt att få in "lett" och " svært slitesterk" i samma produkt. Du måste välja eller lägga dig mitt i, typ.

" Arc'teryx sin Alpha AR og Norrøna sin Trollveggen pro"

Min Arc'teryx (som är lätt, ja) höll väl 3 gånger eller så... Men vatten och vindtät är den, även om innerfordet gick sönder så gott som omedelbart. Yttertyget håller dock helt OK.
Norrøna falketind byxor höll inte heller mer än några timmars användning, likdant där: Insidan håller inte. Glidlåsen höll längre, 2 sässonger eller något sådant. Glidelåsen är nu utbytta mot mer seriösa saker. Till falketinds försvar skall sägs att dom faktiskt är vattentäta. Och lätta. Trollveggen-modellerna är väl krafitigare och kanske håller mer än ett par år?

Eftersom du ser till dessa fabrikat så antar jag att priset inte spelar någon roll, och när du ändå skall ut med +5kNOK så skulle jag rekomendera Klättermusens produkter istället. Tyngre, men grejjorna håller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @JSchage og velkommen til Fjellforum :-) 

Nå vet jeg ikke hvilke preferanser du har med farge på jakken og lengde på den, ei heller bruksområde (med eller uten sekk/lange turer/alpinbakker/hva du tenker på som lett jakke  o.s.v.) Men uansett, her er et annet eksempel, og godt tilbud på en annen Klättermusen jakke, deres modell Glaser. http://www.addnature.com/klattermusen-ms-glaser-jacket-ebony-451763.html#rating

Jeg har brukt jakken i flere år, bl.a. til hundekjøring, vinterturer, høstturer regnjakke og andre slags turer og er godt fornøyd. Jakken har mange fine detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at jeg glemte noe helt essesielt i innledningen..

 

Ønsker meg en rød jakke! Lett synlig, men såklart kan man ikke være alt for kresen hva gjelder farge. Blå, grønn og gul kan også gå. Men ikke mørke farger da den skal som sagt være synlig fordi jeg vil bruke den til turer i fjellet, skiturer og randonné, samt som en hverdagsjakke til og fra butikken eller universitetet i dårlig vær; derfor må den være lett.

Jeg ser at Glaser kun finnes i svart, ellers skulle den nok vært et godt valg!
Fant heller ingen gode alternativ fra Klattermusen..
 

Trollveggen veier såvidt et halvt kilo men skal visstnok være nokså slitesterk. Finnes i en utrolig rå rødfarge i tillegg. Den har også de specs'a jeg ser etter, men den er jo utrolig dyr og jeg ser derfor i utgangspunktet etter jakker som kan være (omtrent) like gode til mitt bruk, i en sprek farge og som ikke koster så mye..

 

Takk for svar så langt! :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Snøhetta? Den er relativt gunstig priset.

Jeg har den og Theta AR (Goretex ProShell, altså forrige utgave), begge er "rompeside" jakker så de er temmelig like i grunndesign.

Kan nevne følgende forskjeller på detaljnivået:

Hetta på Bergans er litt mindre enn på Arcteryx, det går med hjelm i Bergans, men det er litt trangere.
Bergans har en brem som er stiv på hetta, det er noe a'la "innmaten" i en caps inni brem'en. Arcteryx har en streng som kan bøyes.
Strammingen er omtrent lik, ender opp med litt annerledes utformet krage når hetta ikke er på, men jeg har ikke noe vondt å si om noen av designene.

Bergans har stormklaff foran glidelåsen, det har ikke Arcteryx. Smak og behag, begge glidelåsene skal i utgangspunktet være tette.

Arcteryx har heiskortlomme på venstre arm, det har ikke Bergans, det kan bli et savn om du skal ha en dag i bakken.

Bergans føles mykere totalt sett, Arcteryx litt mer "knirkende og stiv".

Bergans jakka er tyngre, skal jeg ha en av jakkene i sekken velger jeg Arcteryx, skal bruke noen av de fra jeg går ut døra i kaldt vær tar jeg Bergans.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.