Gå til innhold
  • Bli medlem

Er innertelt et must på vinteren?


jorsch2

Anbefalte innlegg

Hei!

Når det kommer til telt på vinterstid er det mye frem og tilbake om hva som funker eller ikke. Alt fra 3-sesongs, 4-sesongs, tunnel eller kuppel osv.

Det jeg vil prøve er å teste mitt 3-sesongs helsport 3 telt på vinterstid uten innerteltet. Har noen erfaringer med dette?

Med tanke på ventilering så har teltet to gode luker/ventiler i hver kortside, sideinngangen kan også brukes som stor luftekanal under lav vind med bare myggnettingen oppe for å holde unna eventuell snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fasongen på teltet er avgjørende for mye vær og vind teltet tåler, og om det tåler belastning av snø som legger seg på det. Så det er mye som avgjør, ikke minst hvor du har tenkt å telte, er det snø, hvilken temperatur er det, vind osv. Myggnetting er ikke snøtett, snødrev kan presses gjennom den. Varm fuktig luft fryser til rim om det er under 0 og den ikke har noe sted å "gjøre av seg", er det over 0 blir det kondensdråper. Setter rimet seg på innsiden av teltduken blir den "snø" om duken blafrer, "regn" om det er dråper. Med innertelt kan du lufte ytterteltet. Uten innertelt blir det kaldere der du er når du lufter. Er ikke ytterteltet snøtett og det blåser vil eventuelt snødrev legge seg på alt du har med deg. Innerteltet er altså en ekstra barriære mellom deg og det som er ute.

Jeg prøvde mitt 3sesong telt med kun mesh i deler av innerteltet første gang jeg teltet i snø, men på grunn av vind ble det en dårlig deal. Så jeg gjorde det bare en gang, neste gang hadde jeg et skikkelig vintertelt.

Prøv, se hvordan det funker, men ha en backup plan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg lå ved Finse i et Helsport Rundhø yttertelt i min ungdom, noe jeg kun gjorde den ene gangen.

Problemet var kondensen som ble til is/rim på innersiden av ytterduken, og med kastevind i tillegg fikk jeg lett snøvær inne i teltet. Det frarådes :) Det var ikke noe stort problem, men jeg gjør det ikke igjen. Ventilen på den ene siden måtte stenges, noe som førte til dårligere gjennomlufting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en del endukstelt da jeg trives med lett sekk i fjellet vinterstid. Krever slik jeg ser det sovepose med fuktbestandig skall, eventuelt bivy. Sovepose bør også ha noe mer isolasjon enn hva en slipper unna med ved innertelt. Unektelig litt styr og mulighet for snø i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været har mest å si for hvordan det fungerer tror jeg, som ellers. Har du noen få sekundmeter vind uten føyke og jevn gjennomtrekk i teltet hele tiden som hindrer vesentlig kondensering, så kan det bli ganske komfortabelt. Men spørs om et 3-sesong telt (eller vintertelt for den sakens skyld) har gode nok ventiler til dette, eller om teltet baserer seg på skjørtventilasjon. Netting er ikke snøtett. Er det andre værforhold kan det bli mindre behagelig. Det gjelder jo annen telting også, men mer rim, dryss og fuktighet tror jeg du må regne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
42 minutter siden, qwer993 skrev:

Været har mest å si for hvordan det fungerer tror jeg, som ellers. Har du noen få sekundmeter vind uten føyke og jevn gjennomtrekk i teltet hele tiden som hindrer vesentlig kondensering, så kan det bli ganske komfortabelt. 

+1. Jeg er enig i dette. Været er vesentIig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill! Jeg kommer til å teste det før det blir for kaldt i området Nord-Øst for Trysil mot grensa, finner jeg kanskje en grense på hvor mye snø, evt vind og hvor kaldt vær jeg kan være ute i før jeg må ha opp innertelt eller investere i et telt bedre egnet for vinterbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke skal bruke innerteltet? Om teltet er egnet for vinterbruk eller ikke så vil det jo ikke bli noe værre om du bruker innerteltet. 

Det er bare noe jeg har gått å lurt litt på, så ville høre om noen hadde erfaringer med det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
9 minutter siden, jorsch2 skrev:

Det er bare noe jeg har gått å lurt litt på, så ville høre om noen hadde erfaringer med det

I mine øyne er det kun for å spare vekt at man ikke bruker innertelt. Det var det jeg ville når jeg ikke tok med innerteltet på den ene turen. Forøvrig har jeg brukt 3-sesongs telt på Hardangervidda uten noen problemer midtvinters. Helsport sine telt har liten åpning under duken, så snø under duken er da ikke noe større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.