Gå til innhold
  • Bli medlem

Lekker fjellskoene mine pågrunn av dårlig vedlikehold?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei alle erfarne fjellgeiter! 

Jeg har et problem med at fjellskoene mine ikke holder seg vanntette og lurer på om kommer av feil vedlikehold. Skoene har vært brukt en sesong og det har vært samme problem hele tiden.

Hvis jeg vasker og impregnerer skoene etter hver eneste tur er de forholdsvis tørre inni, men vann trekker inn igjennom gore tex membranen i løpet av dagen og dette tørker ikke på natten. Resultatet er at skoen blir tyngre og at det går vann igjennom stoffet etter et par dager på tur. 

Dersom jeg bare vasker (ikke impregnerer) skoene etter hver tur mister de straks vanntettheten. 

Jeg har følgende sko: 

https://www.xxl.no/la-sportiva-trango-trek-micro-evo-gtx-fjellsko/p/1100485_1_style

Disse skoene pleier jeg å fjerne skolissene på, vaske av all skitt og lort, tørke skoene og deretter impregnere de på nytt med denne sprayen: 

https://www.gsport.no/produkt/387035/toko-skoimpergnering-spray-250ml

Er nøye på å få med alle kriker og kroker, også under skolisser og lign. 

Jeg har også prøvd å bare børste skoene tørre i stedet for å vaske dem, men da blir resultatet enda dårligere. 

Gjør jeg noe feil her? Jeg hadde samme problem med de forrige fjellskoene, men trodde det var på grunn av kvaliteten på skoene, disse skoene har vært godt vedlikeholdt og holder god standard. 

På forhånd takk for all hjelp! 

 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme støvlermerke (Trango Guide Evo) samme impregnering og samme fremgangsmåte her. Jeg stod i bekken og vaska de rene for grisemøkk i går :P de er like tørre. Vassa elv og stod lenge i sørpe i de i sommer også uten at noe vann kom inn. Mine støvler er like gamle som dine, men dine er allikevel mye mer brukt. 

Men jeg stoler ikke på at de vil forbli vanntette i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå er det sådan at GTX membranen i sko begynner å lekke etter noen år - som regel over tærne.  Men her har jeg erfart ganske stor forskjell på holdbarheten etter fabrikat av støvlene. Noen er altså flinkere enn andre og det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom dette og pris, piratmembran  og lignende. 

Er det full lær støvler med GTX er det vel bare å smøre de som lærstøvler og fortsette  med dem til de er slitt ut og late som om det er lærstøvler -uten membran.

Nå kan du se hva XXL sir, men må du beholde de gamle ville jeg smøre dem grundig med en anerkjent lærvoks/fett, da det tilsynelatende er en lær på dem på foto.

Men blir du sådan ordentlig våt på sokkene eller bare føles våt og kall? Jeg har et par Alfa lær tursko med GTX. Det føles meget vått og kalt i regn og vått gress, men tar jeg skoen av er jeg IKKE våt på sokkene - bare kall. Læret på skoen og foret innenfor er til gjengjeld vått og veldig lenge om å tørke.

Jeg tro, at det skyldes at GTX mebranen sitter nesten helt innerst mot foten, så lær, skumfor mm. blir søkk vått utenfor GTX'en. Skoene er snart utslitte etter forsåling. Så jeg kan jo kjøre kniven i dem og se hvordan lagene egentlig ligger i dem.

Men den ene hunden bet tommel og pekefinger av mine beste membran fingervanter. (Altså uten mine fingre i)  Det var det ute i fra: nylontekstil, skumfôr, noe fiberfôr, GTX mebranen og så et tynt nylon innerfôr. Dvs. at alt det utvendige kunne bli vått før vannet ble stoppet av membranen. Men det var et bra par hansker - egentlig sykkelhansker.

Jeg tror at membranen er plassert nesten innerst for at temperaturen/damptrykket skal være så stort som mulig for å presse svette-dampen ut.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  Sovjetunionen skriv i første post skildrar til fulle kvifor eg  IKKJE kjøper fjellsko med goretex (eller anna tex for den del..) .

Det er uansett eit tidsspørsmål kortid membranen gjer seg , og etter det er problemet akkurat det at dei "aldri" tørkar opp att (i alle fall 3-4 dagar).

For meg er det ein sjølvfølge at fjellsko i lær skal vare bortimot 5-10 år, - alt etter bruk sjølvsagt .

OG dei er best på foten etter 2-3 , då tex-en i ein membransko (om du er so heldig) er ferdig . 

 

Men som det er sagt ; det er berre å reklamere. Det som er synd er berre det at det neste paret mest truleg ikkje er betre dei heller ...

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å ha lærstøvler til lavere terreng med mer vann, og lette GTX-støvler til tørrere steinrøys. 

Jeg har steinrøysstøvler men ser også etter et par lette rufsestøvler i lær. Ser ikke ut som det finnes en god kombinasjon av dette der ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje over middels nysgjerrig, men hvis det stemmer at membraner blir fort ødelagt i sko: hva er det som sliter dem?

Det er vel ingen direkte friksjon mellom hverken tær, innsiden av skoen eller membranen? Ytterskoen stopper jo også de fleste store partikler, særlig om man har lærsko. På jakker opplever jeg at membranen blir dårlig av friksjon, eller kanskje det er vanntrykk som gjør det. Uansett hjelper det å bruke produkter som får vannet til å prelle av slik at membranen må hanskes med mindre, samt at membranen kan reaktiveres med varme.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko bendes og vris konstant når man går. Og vann trekker nok gjennom gore-tex membranen på alle sko gore-tex sko etter noen timer om man går i konstant vått (myr) terreng. Sist erfart med på tur med tre par relativt nye gore-tex sko av forskjellig fabrikat. Derfor velger jo også noen å bruke sko som ikke er vanntette, men som heller tørker fortere. https://www.youtube.com/watch?v=FGQTcQhL08A

Men et godt impregnert lærlag utenpå forsinker nok denne prosessen da det tar lengre tid før vannet når fram til gore-tex membranen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har jeg alltid hatt med gore tex sko og aldri med lær, det var derfor jeg tenkte på vedlikehold som et problem. Problemet har vært like stort fra første bruksdag, altså på helt nye sko, så det kommer ikke av slitasje. 

Jeg hadde et par alfa walk queen i goretex før, og disse var vanntette til det ekstreme når det gjaldt potene mine, men det trakk alltid vann igjennom membranen på skoene så de ble kanontunge når jeg var ute flere dager. I tillegg tok det flere dager å tørke dem. Man skal heller ikke tørke disse skoene på badegulv og lignendne da det ødelegger membranen, så det er ikke et alternativ. Kjøpte nye LA sportiva sko pågrunn av dette med tørkingen, fordi jeg ville ha bedre passform, fordi skoene luktet død grevling og fordi lissene på alfaskoene hele tiden løsnet (herrefred så irriterende dette var). 

Disse skoene funker som sagt, men det trekker fortsatt vann igjennom membranen så noe av ytterstoffet blir vått og tungt. Det utligner jo fordelen med at gore tex sko er lettere, når de trekker til seg vann og dermed får høyere egenvekt.   

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sko av et seriøst merke og selvfølgelig skal du ikke akseptere at de lekker etter en sesong. Når jeg ser på skoene så har de mange sømmer i overlæret noe som alltid øker faren for lekkasje. Sømmene er et svakt punkt på alle sko når det kommer til lekkasje, men siden disse har enn GoreTex membran så byrde de holde tett mer enn en sesong. XXL har 100% fornøyd garanti og jeg tror ikke at de vil diskutere noe særlig med deg. Du vil sannsynligvis få nye sko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig mange bra svar forresten, er veldig artig å få så mye fornuftig respons! 

En ting jeg har lurt på, er om den kombinasjonen med gore tex og skinn er litt uheldig med tanke på at man bruker samme impregnering på de to. Kanskje man kunne brukt skinnimpregnering på de delen som er skinn og gore tex på resten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, RoyN skrev:

Sko bendes og vris konstant når man går. Og vann trekker nok gjennom gore-tex membranen på alle sko gore-tex sko etter noen timer om man går i konstant vått (myr) terreng. Sist erfart med på tur med tre par relativt nye gore-tex sko av forskjellig fabrikat. Derfor velger jo også noen å bruke sko som ikke er vanntette, men som heller tørker fortere. https://www.youtube.com/watch?v=FGQTcQhL08A

Men et godt impregnert lærlag utenpå forsinker nok denne prosessen da det tar lengre tid før vannet når fram til gore-tex membranen. 

 

Vel, det er jo en masse knekk og bøy over tærne, hvor membranen erfaringsmessig først går i stykker. Membranen sitte nok nesten innerst bak det innvendige tekstil föret. Jf mitt ovenstående innlegg. Derfor blir alt annet vått og tørker derfor sent. Jeg skal verifisere dette med en kniv gjennom et par utslitte støvler ved leilighet.

Så er det kanskje litt upresis definering fra USSR?  Det finnes lette fjellstøvler av tekstil webbing ,med mer eller mindre lær forsterkninger. De fleste av disse (alle? i Norge?) har GTX eller pirat membran, da de ellers ikke er tette i det hele tatt. Disse impregneres med diverse - Lurium for at ytterstoffet skal være mer vann avvisende. 

Så finnes det vanlige lærstøvler. Noen er uten membran -GTX - altså valige lær fjellstøvler som må smøres. Andre har membran - GTX - for større vanntetthet, men de skal jo smøres uansett for vedlikehold av læret. Når GTX ryker i disse blir de til "almindelige" lærstøvler, men tørker noe senere enn uforet lørstøvler.

Jeg har et par Meindel Island pro lærstøvler med GTX og blir aldri våt på beine med disse og de har holdt veldig bra også i flere år frem. De blir smurt med snowseal som vanlige lærstøvler.

Velsmurte store fjellstøvler puster uansett ikke noe særlig, så jeg mener ikke at det er noe problem å smøre membran støvler med vanlig smøring av hensyn til pusteevnen. 

Det er nok bedre å lufte føttene i lunsjpausen.

Hilsen Elgen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke ha noe å si, sprayimpregnering kan gjøre på skinn og ikke bare på stoff. Jeg er på andre paret av crispi skarven nå og har ikke opplevd at membranen har svikta. Jeg behandler skinnet på skoa så godt det går, og de har holdt meg tørr utenfra og inn. Innenfra og ut er en annen sak da jeg lett blir litt for varm på føttene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tklami said:

Det burde ikke ha noe å si, sprayimpregnering kan gjøre på skinn og ikke bare på stoff. Jeg er på andre paret av crispi skarven nå og har ikke opplevd at membranen har svikta. Jeg behandler skinnet på skoa så godt det går, og de har holdt meg tørr utenfra og inn. Innenfra og ut er en annen sak da jeg lett blir litt for varm på føttene.

Godt poeng🤔. Det blir nok en tur på xxl med disse to karene (dvs skoene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tklami skrev:

Det burde ikke ha noe å si, sprayimpregnering kan gjøre på skinn og ikke bare på stoff. Jeg er på andre paret av crispi skarven nå og har ikke opplevd at membranen har svikta. Jeg behandler skinnet på skoa så godt det går, og de har holdt meg tørr utenfra og inn. Innenfra og ut er en annen sak da jeg lett blir litt for varm på føttene.

Det er korrekt at spray impregnering går både på tekstil og lær. Jeg har bare aldri hat noen stor effekt av spray på lær eller i hvert fall holder det veldig kort tid.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noen av disse problemstillungene Arcteryx er i ferd med å "løse" med sin Bora II og et par andre modeller?

Innerstøvel som kan taes ut og som membranen sitter i. Den fås også i forskjellig "varmenivå".

Med innerstøvlen ute, tørker skoene raskere, og de kan imprigneres uten å tenke på membranen. Når innerstøvlen er gåen kjøper du en ny om ytterskallet er intakt.

Men som alt annet er det sikkert en hake ved dette også..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikeholdet høres eksemplarisk ut. Hva skal du med Gore-Tex når du åpenbart kan ta vare på lærstøvler?

Eneste er at noen GT støvler "skal ha" en bestemt type smørning for å bevare en viss grad av utslipp av fukt fra innsiden, men høres ikke ut til at det er saken her. Membranene er utsatt for ujevnheter i produksjonen, så nye sko på garantien burde ikke være noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Omnilite skrev:

Kanskje det er noen av disse problemstillungene Arcteryx er i ferd med å "løse" med sin Bora II og et par andre modeller?

Innerstøvel som kan taes ut og som membranen sitter i. Den fås også i forskjellig "varmenivå".

Med innerstøvlen ute, tørker skoene raskere, og de kan imprigneres uten å tenke på membranen. Når innerstøvlen er gåen kjøper du en ny om ytterskallet er intakt.

Men som alt annet er det sikkert en hake ved dette også..

 

Jeg har lærstøvlene fra dem (arc - bora2). Det du sier er sant og helt fantastisk, men, og det er et stort men, Skoen er åpen til langt nede på foten så dersom jeg tråkker i en myr, og det gjør jeg ofte, så fylle skoen med vann. Jeg er tørr pga membran i innerskoen, men jeg går å plasker i en lokal dam i skoen. Forferdelig knot å ta av seg skoen hver gang. Dette kunne de løst ved å ha en et løst sydd panel over. Tipper de droppet det pga vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.