Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig skalljakke


Gnukk_og_ute

Anbefalte innlegg

Annonse
Den 30.10.2016 at 19.03, tronn skrev:

Selv har jeg opplevd Dermizax NX som ganske pustende, men ikke spesielt vanntett.

Min erfaring er at membranen er mer utsatt for gjennomtrenging der hvor sekken presser. Altså over skuldre og rundt mage. Går jeg uten sekk er jakken potte tett. Jeg antar det kan være noe med strech-egenskapene? Gore-tex har ikke denne utfordringen. Neoshell har jeg heller ikke hatt problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, kvitknekt said:

Min erfaring er at membranen er mer utsatt for gjennomtrenging der hvor sekken presser. Altså over skuldre og rundt mage. Går jeg uten sekk er jakken potte tett. Jeg antar det kan være noe med strech-egenskapene? Gore-tex har ikke denne utfordringen. Neoshell har jeg heller ikke hatt problemer med.

Dermizax NX membranen skal tåle vannsøyle på minst 20,000 mm, dobbelt så mye som Neoshell (som også har stretch)...Gore-tex har vel 28,000 mm, eller noe der omkring...

Men vann som kommer gjennom under skulderremmene er noe jeg har sett folk med diverse jakker, inkludert gore-tex, klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte en Bergans Stryn i fjor men den lakk. fikk ny og den lakk også. tydeligvis en produksjonsfeil da de lakk samme sted. ute i regn med de merket jeg lekkasje etter 5 min.

Byttet så til Bergans Isogaisa og fikk littt penger tilbake. den har holdt tett og vært veldig god. er ikke den letteste jakka. akkurat skaffet en airjohka også. fant en på tilbud til 1299. den har jeg dog ikke fått testet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎01‎.‎11‎.‎2016 at 21.54, innigranskauen skrev:

Dermizax NX membranen skal tåle vannsøyle på minst 20,000 mm, dobbelt så mye som Neoshell (som også har stretch)...Gore-tex har vel 28,000 mm, eller noe der omkring...

Men vann som kommer gjennom under skulderremmene er noe jeg har sett folk med diverse jakker, inkludert gore-tex, klage på.

Det finns en massa varianter på Gore-TEX med olika grad av täthet.

Bästa jacka jag köpt på år och dar är en Norheim. 700NOK inkl byxor. Nedsatt från 1200 eller något, det var inte fullt pris. 2 lagers med nätfoder, som fungerar klart bättre än alla 3-lagersjackor jag har haft om man skall röra på sig. 3-lagers jackor för 5-6000 och mer är rena rip-off produkter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en Bergans Storen på meg. Veldig spent på Dermizax NX nå.  Hadde en lang prat med en xxl ansatt som faktisk fremsto som en med peiling og anbefalte denne varmt. Hadde egentlig kommet frem til å kjøpe en Haglöfs Roc Spirit Goretex da den var litt billigere og finere å se på, men fikk beskjed om at den puster betydelig dårligere. Så får vi se om jeg holder meg tørr, da... Til kr 2500 må jeg vel bli fornøyd. Fort gjort å bruke det dobbelte på noe som i teorien er minimalt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, djing0 skrev:

Det ble en Bergans Storen på meg. Veldig spent på Dermizax NX nå.  Hadde en lang prat med en xxl ansatt som faktisk fremsto som en med peiling og anbefalte denne varmt. Hadde egentlig kommet frem til å kjøpe en Haglöfs Roc Spirit Goretex da den var litt billigere og finere å se på, men fikk beskjed om at den puster betydelig dårligere. Så får vi se om jeg holder meg tørr, da... Til kr 2500 må jeg vel bli fornøyd. Fort gjort å bruke det dobbelte på noe som i teorien er minimalt bedre. 

Gratulerer!

Denne artikkelen/praktiske testen bekrefter at Dermizax NX puster bedre enn Gore-Tex pro, men ikke betydelig bedre http://topputstyr.com/portfolio/dermizax-nx-vs-gore-tex-pro Jeg har selv vurdert Dermizax NX.

"So our conclusion when it comes to breathability and keeping jacket inside dry, the Dermizax NX is the winner. Our test is as you see based on a test of one jacket from each technology, and we have only tested with a practical test, and not in a laboratory."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Johan2000 said:

Det finns en massa varianter på Gore-TEX med olika grad av täthet.

 

Jeg tror ikke dette stemmer. Det er pusteegenskapene som pleier å variere: Se denne her f.eks: http://www.peakperformance.com/gb/gore-tex/material-guide-gore-tex.html 

 

 

Endret av innigranskauen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått prøvd min Bergans AIROJOHKA.

Oppsummert: BRA pusteevne ja!

Gikk min vante treningstur både lørdag og søndag ( ca. 200 høydemeter ) og det var 2 grader med snø/sludd.

Bjørn Dæhlie Shirt Dry som innerste lag. 

Mellomlag: Line One fleece. Denne puster godt og er BILLIG 

https://www.xxl.no/line-one-fleece-jacket-fleecejakke-herre/p/1115506_2_style

Etter turen undersøkte jeg jakken og den er tørr innvending. Fleecen var så og si tørr på yttersiden.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2016 at 11:57 AM, a_aa said:

Marmot PreCip er et ganske rimelig alternativ som stadig kommer greit ut i tester :) De har glidelåslufting under armene, som jeg mener er et must. Finnes også PreCip-bukser. 

Har den jakka her, den er superlett, billig og vanntett, men er helt elendig i forhold til pusting. Hvis jeg skal stå forholdsvis stille, eller gå veldig rolig funker den, i alle andre tilfeller er som et drivhus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Har den jakka her, den er superlett, billig og vanntett, men er helt elendig i forhold til pusting.

Enig i at pusteegenskapene til stoffet ikke er i nærheten av feks Gore-Tex Pro - de rimeligste membranene har rett og slett dårligere pusteegenskaper. Og selv med Gor-Tex Pro trenger jeg lufteglidelåsene godt åpne og begrenset aktivitet for ikke å bli klam. Så det beste med PreCip-jakka, slik jeg ser det, er at den faktisk har mulighet for å lufte under armene, og slippe ut litt steam den veien :) Det er langt fra alle billige jakker som har den muligheten. Og så kan du få den i noen lysere farger enn beksvart, så du slipper å bli dampkokt av solgløttet før neste byge ruller inn over deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, a_aa said:

Enig i at pusteegenskapene til stoffet ikke er i nærheten av feks Gore-Tex Pro - de rimeligste membranene har rett og slett dårligere pusteegenskaper. Og selv med Gor-Tex Pro trenger jeg lufteglidelåsene godt åpne og begrenset aktivitet for ikke å bli klam. Så det beste med PreCip-jakka, slik jeg ser det, er at den faktisk har mulighet for å lufte under armene, og slippe ut litt steam den veien :) Det er langt fra alle billige jakker som har den muligheten. Og så kan du få den i noen lysere farger enn beksvart, så du slipper å bli dampkokt av solgløttet før neste byge ruller inn over deg...

Har en eldre modell uten lufting under armene så den står på fullkok hele veien, men ser for meg at litt luftings under armene gjør susen og at den dermed blir en brukbar og billig jakke. 

Min modell har i øvrig også en e l e n d i g hette, men med litt  hell har de kanskje fikset på det på den nye modellen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker deg en jakke som er både vanntett og pustende under alle forhold så tror jeg du blir nødt til å finne den opp selv. Jeg hadde fysikk på skolen og i følge det jeg lærte der så er denne kombinasjonen bort i mot umulig. Kanskje du får det til å funke i et laboratorie, men ute i naturen med kald vind utenpå og varm kropp inne i jakken så blir det ikke mye pusting.Den eneste forskjellen jeg har erfart mellom en 100% tett regnfrakk og en pustende skalljakke er at når det slutter å regne og jakken tørker på utsiden så vil kondensen på innsiden av skalljakken gradvis forsvinne mens regnfrakken vil holde kondensen inne uten at den tørker.

Jeg har flere skalljakker og ytterpunktene er en dyr jakke fra Arcteryx og en billig fra Varde, men den eneste forskjellen jeg har merket er passformen og komforten. Jakken fra Varde er kanskje litt mer kantete og stiv enn den fra Arcteryx, men så har den til gjengjeld flere lommer. Hetta til Arcteryx er bedre enn den på jakken fra Varde, men vind og vann stoppes like bra av begge to. Den mest behagelige jakken er en Dermisax jakke fra Bergans. Den er veldig behagelig å ha på, men den har et tynt nettingfór som blir vått av kondens og som holder litt for godt på vannet. Den må tas av og vrenges for at den skal tørke ute.

Med riktig under- og mellombekledning så tror jeg ikke det spiller noen rolle om du har en dyr eller en billig skalljakke, men du vil sannsynligvis ikke finne mange som har betalt flere tusen kroner for en skalljakke som vil innrømme det.

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle befinne deg i området rundt Ålesund kan jeg anbefale å ta en tur til outleten på Langevåg. Her er det godt utvalg og fine priser. Et annet bra tips er er den ene suvenirsjappa som ligger i Kongens gate. I andre etasje har de en egen avdeling med restvarer på billigsalg. Her finner du alt fra Bergans, Norrøna, Dale, Devold til hyggelige priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
1 time siden, Gittiamo skrev:

Er det noen som kjenner til DryVent? 

Etter et kjapt google-søk fant jeg denne siden: http://blog.mctrek.de/2016/10/the-north-face-dryvent-the-future-of-dry/

Her lister de opp:

  • 2-lag: 25 000 vannsøyle / 10 000 dampgjennomtrenging
  • 2,5-lag: 25 000 / 11 500
  • 3-lag: 25 000 / 10 000

Så jeg ser med en gang at dette "puster" altfor dårlig til at jeg hadde villet bruke det til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kvitknekt skrev:

Etter et kjapt google-søk fant jeg denne siden: http://blog.mctrek.de/2016/10/the-north-face-dryvent-the-future-of-dry/

Her lister de opp:

Så jeg ser med en gang at dette "puster" altfor dårlig til at jeg hadde villet bruke det til mitt bruk.

Takk :) 

Ja den er vel like klam og god som jakka jeg kjøpte på Europris. Like vanntett utenfra og inn, som innenfra og ut. Så jeg har jo solid regnjakke. 

Jeg skal ha en allround-jakke, som tåler værskifte (kommer det bøtteregn så tar jeg på en regnjakke) til nedoverski og gå og surring rundt ute. Ikke så lett dette når man ikke har budsjett på fem pluss lapper for en jakke... 

Men hvor mye damp ut er ok for å få pusta nok? Jeg skiller ikke ut like mye kroppsvarme og svette som en mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig er det ingen som puster godt nok :P

Jeg er veldig glad i min NeoShell. Den har bare vannsøyle på 10k, men som du sier, bøtter det på skrått nedover tar jeg gjerne regnjakke. Det skal sies at jeg ennå ikke har blitt særlig våt gjennom jakken min, og jeg har opplevd rimelig heftig regnvær. Pusteegenskapene på NeoShell er noe av det beste som finnes, og en annen god ting med jakken er at den ikke er 100 % vindtett. Det er selvsagt ikke alltid like heldig, men det hjelper fryktelig mye når du er i aktivitet, men verre som du skal stå stille over lenger tid i kraftig vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåser det mer enn 20 m/s så blåser jeg uansett vekk så det er ingen issue. Og opp til det så funker shoftshell-jakka fra Arc'teryx knall. 

Jeg tenker 10' selv. At det bør holde. Jeg forventer ikke så mye av jakka annet enn at den skal være helt grei og takle lett nedbør, vind, snøbasing og bushing på moderat nivå. 

NeoShell skal sjekkes ut. Jeg sendte en jakke tilbake til Helsport nå nylig som var en mix av hard- og shoftshell. Hardshelldelen funka veldig fint. Men softshelldelen (ryggen) var vannabsoeberende. Det er ulurt på tur. Så vurderer faktisk en hardshell fra Helsport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gikk min vante treningstur i kveld med hodelykt ( ca. 200 høydemeter, 45 min og ligger i pulssone 1-2 ) og det var 0 grader

Jakke: Bergans AIROJOHKA ( hadde åpningen under armene wide open)

Mellomlag: Haglöfs Astro fleece genser 

Innerste: Aclima wool nettingtrøye

Etter turen undersøkte jeg jakken, fleecen og nettingtrøyen.  ALT er tørt! ( bortsett i fra litt svette rundt håndleddene)

--> Så nå har i alle fall jeg funnet den perfekte komboen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.