Gå til innhold
  • Bli medlem

Høydetrening og storfjellsforberedelser for en billig penge?


hower

Anbefalte innlegg

http://www.brandbuilder.no/no/trainingmask.php

 

Sjekk ut denne linken. Jeg er en kar som har noen fremtidige mål om å bestige noen høye fjell. Mt. Blanc, Elburus, Aconcagua med flere er på listen. Jeg aner ikke hvordan kroppen min vil tilpasse seg høyden siden jeg har lite erfaring med høyder. Spørsmålet er derfor egentlig om noen her har prøvd denne masken? Eller har trua på den? :) Tenker forsiktig at det må da være genialt å trene med den på samtidig som man har på seg sekk og går i motbakker for å være godt forberedt treningsmessig til høye fjell? :) Enig? 

 

Håvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om masken gir samme effekt som lavere oksygeninnhold i luften vil gi, men du kan i allefall oppnå det samme med en vanlig støvmaske med en buff over, for å teste det. Jeg bruker det ved jobbsykling i Oslo sentrum pga støvet.

Det finnes tre typer støvmaske av den enkle sorten, merket ffp1, ffp2 eller ffp3. Motstanden øker fra 1 til 3 så du kan velge. Selv har jeg gått over til ffp3 og da er pustemotstanden ganske stor.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tilnærmet umulig å finne noe særlig empiri på effekten av disse maskene, og jeg ville gått ut i fra at de ikke gir den samme effekten som faktisk høydetrening. Det kan godt være du vil få høyere oksygenopptak av å trene med denne da lavere intensitet blir fortere anaerob. Det er dog høy mulighet for at du ville fått like god effekt av å trene samme typer intervaller med høyere intensitet.

Høydetoleranse er ikke nødvendigvis synonymt med godt oksygenopptak.

2 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Ville forundret meg om det gir samme effekt. Hvorfor skulle toppidrettsutøvere dra på høyfjellet i flere uker dersom de bare kunne tatt på en maske? 

De brukte høydehus før, men så vidt meg bekjent regnes dette som uetisk og brukes derfor ikke av Norge (men det er fritt frem med astmamedisin). Det er nok også derfor de ikke har sponset noe utstrakt forskning på masker som gir luftrestriksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel større fordel av treningen dersom man oppholder seg mer i høyden og ikke kun når man trener. Derfor man drar til høyden for å trene :) Jeg tenkte mer på om dette kunne være noe for mannen i gata. Om man får tilsvarende oksygen som på 6000 meter når man trener så kan det jo være bra for å venne seg ett tempo man kan gå i, osv.. Jeg har aldri vært høyere enn galdhøpiggen, men målet er noen km lengre opp :) så må gjøre alt for å nå målet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hower skrev:

Man har vel større fordel av treningen dersom man oppholder seg mer i høyden og ikke kun når man trener. Derfor man drar til høyden for å trene :) Jeg tenkte mer på om dette kunne være noe for mannen i gata. Om man får tilsvarende oksygen som på 6000 meter når man trener så kan det jo være bra for å venne seg ett tempo man kan gå i, osv.. Jeg har aldri vært høyere enn galdhøpiggen, men målet er noen km lengre opp :) så må gjøre alt for å nå målet :)

Hvis masken gir deg tilsvarende oksygenmengde som på 6000 moh vil du kunne få hypoksi av å gå med den hele dagen eller i flere dager. Det er nok ikke heldig for kroppen. Høydetrening foregår på langt lavere høyder. Til sammenligning må man ha trykk-kabin eller oksygen om man skal fly over 10 000 fot som er rundt 3000m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.