Gå til innhold
  • Bli medlem

Underlag i teltet på vinterstid


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei! 

Lurer litt på kva fjellfolket her bruker som underlag i teltet om vinteren. Med 2 bamse og 1 tynnare som "gulv", samt exped synmat, blir det fort plassmangel i/på pulken. Og verre blir det vel når reinsdyrskinna kjem i hus 😂 Nokon her som har gode tips? Og kanskje tips til bedre pakking av pulken? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei;) jeg bruker bamse og exped downmat. Kjøpte forrige vinter en artic bedding som ligger på toppen av pulken. Den rommer to liggeunderlag, vintersoveposen, dunjakken +++ Denne artic beddingen anbefales på det sterkeste, et av mine bedre kjøp;) blir mye bedre plass i selve pulken, og ikke minst er sengetøyet klart med en gang en slår leir :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme oppsett her og - bamse - exped - soveposer  i arctic bedding. beddingen rommer ganske mange liggeunderlag hvis du er villig til å slippe ut litt luft av expeden under transport. en annen fordel er at man kan oppbevare hele sovesystemet under sofaen hjemme, og bare trekke det rett ut i bilen neste gang du skal på tur ;) - 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Radiosugge skrev:

Bamse, exped downmat 9 med stoltrekk og mammut denali. Testet på is og -26 grader. Sov som hjemme. Artic bedding står på ønskelista, har tenkt å teste med Fjellduken hunter som en har foreslått.

Lå under en presenning i fuktig lyng, på et SynMat UL i en veldig billig sovepose, inni en hunterduk noen helger siden, og duken var ganske kald mot bakken når jeg kjente på den--> isolerte ikke noe særlig som underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var å bruke Fjellduken Hunter som en Artic bedding transportpose. Alt som blir presset flatt isolerer ikke noe særlig etter min erfaring. Overnattet sammen med sønn og en kompis i en påske under åpen himmel. Kompisen i en sikkert 35-40 år gammel ajungelak igloo sovepose som hadde vært med på litt av vært. Lå oppå snø, med granbar og bamse, samt en fjellduk Hunter.  Han hadde en knappeduk oppå for ikke å få bålhull. I minus 16-18 grader frøs han ikke. Har hatt stor tro på Fjellduken etter dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bjørn J skrev:

Finnes det noe bedre (varmere) vinterunderlag enn reinskinn? Jeg har ikke tall på antall vinternetter jeg har tilbragt på reinskinn, noen ganger ned til minus 20 og vel så det. Det tar litt plass og veier litt, men mindre enn 2 syntetiske underlag. Jeg klipper skinnet slik at det blir rektangulært, i passe bredde, og kutter også bort ørene. Det tåler litt vann, delaminerer ikke, lukter godt og som en bonus får du hår i maten :)

Det er derfor reinen bruker det😊

Har brukt et "standard" underlag (grønt hvitt) med Synmat 7M oppå, og senere Downmat 9LW, men dette blir fort litt tungt i de tilfellene jeg må bære på det. Thermarest Neoair Xtherm har i senere tid blitt parret med standardunderlaget, men siste trinn for å få ned vekta er et Mammut Alpine mat UL i stedet for standard underlag, sistnevnte skal prøves til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bamse, Synmat 9LW, Mammut Sphere UL inne i en Carinthia Def 4 samt et liggeunderlag og jervenduk thermo extreme til bikkja. Alt skal pakkes inn i en Arctic Bedding HD. Håper jeg får plass hvis jeg slipper ut litt luft av Synmaten :-)

Hadde 2 reinskinn ugarvede for mange år siden, men de måtte kastes etter fuktig lagring i noen år. De levde sitt eget liv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et stort tynt skumunderlag (type: byggeplassisolasjon) som er like stort som gulvet i Svea 4. Dette er noen ganger med som fellesunderlag dersom vi er mange i teltet. Ta trenger alle bare ett vanlig vinterunderlag etter ønske i tillegg.

Ellers bruker jeg følgende til meg selv når jeg er alene og skal isfiske: Tynt skumunderlag (type byggeplass) og Exped Syntmat 7LW. Har våknet god og varm med dette selv om det har vært -24 i teltet om morgenen. (Men har sovepose for iskalde netter også da...)


Byggplassunderlaget er skåret ut som en T med et hull midt i krysset fordi jeg bruker dette på isen også slik at man kan kikkefiske med albuene ut til siden uten at de er i slushen eller vannet eller snøen.
 

Icefishing with a view



Ungene bruker gjerne dobbel bamse på vinteren.

Arctic Bedding redder pakkeplassen. Her trekker junior pulken siste stykket - der inneholder Arctic Beddingen: En stor sovepose type Mammut Denali 5 Season -32, 1 stk 3 sesongspose + en juniorpose, to bamseunderlag, et tynt skumunderlag, en stk fjellduken Hunter og et halvoppblåst Exped Syntmat 7LW

2016-03-12 12.43.02-1.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Jeg bruker vanligvis skum nederst og en 9cm luftmadrass over. Men alt utennom blir fort kaldt. Men har nå fått en jerven king size thermo som skal bli gulv i teltet neste gang :) Den isolerer relativt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kva er greia med å legge overmadrassen underst folkens? :P

Eg nyttar wonderlandprinisppet; downmaten underst, skumplast av typen thermarest  ridgerest over. 

Jeg gjør det for å beskytte det oppblåsbare mot ting som stikker opp fra underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg gjør det for å beskytte det oppblåsbare mot ting som stikker opp fra underlaget.

Eg forstår :) Var mest meint som ei feilslått morsommheit. Når det er sagt har eg til dags dato aldri opplevd hol på liggeunderlag som resultat av ting som stikk opp, og eg nyttar det nesten alltid med skumen på toppen.

Ikkje ein gong på Prins Karls Forland, med til tider særs skarpt underlag (nærast umogleg å plukke reint ved etablering av leir) fekk eg hol på expeden. Fekk dog eit hol i botnduken ved eit høve der det var for mange kids på "hoppeslott"-party i vårt telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset som @Espen Ørud bruker, dekke hele bunnen av teltet med skumunderlag, funker svært bra! Hindrer kuldeslag opp fra sidene av liggeunderlaget du legger oppå. Du kan også bruke en Thermo fjellduk.

Jeg bruker et tynt skumunderlag som måler 165x180cm og Exped DownMAT 7lw.  Innerteltet måler 210x220cm så absolutt hele bunnen trengs ikke å dekkes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Når jeg ikke sover har jeg reinsfellen som gulv i ene siden og downmaten med thermarest under, som gulv i den andre. Når jeg sover er det downmat med reinsfell oppå (med sovepose oppå der igjen) DET er varmt og digg det :D 

Hvor får man tak i reinsfell egentlig? Må man kjenne en jeger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snutemor skrev:

Hvor får man tak i reinsfell egentlig? Må man kjenne en jeger? 

Neida, jeg kjøpte min på XXL og den har ganske fort blitt min kjæreste eiendel. Til og med mannen har gått med på at den egentlig er ganske fin og kan få ligge i stua når jeg ikke er på tur (førstereaksjonen var ".... mener du at vi skal ha et kadaver liggende i stua?") 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Neida, jeg kjøpte min på XXL og den har ganske fort blitt min kjæreste eiendel. Til og med mannen har gått med på at den egentlig er ganske fin og kan få ligge i stua når jeg ikke er på tur (førstereaksjonen var ".... mener du at vi skal ha et kadaver liggende i stua?") 

Haha :D Ække så fintfølende jeg, har et sauekadaver ved navn Ludde i sofaen, og opptil flere navnløse kadavere i fryseren.

 

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.