Gå til innhold
  • Bli medlem

AK74

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en multifuel i fjor mtp vinterbruk. Har kun brukt den noen få ganger med bensin som brennstoff. Ellers i året kun gass på en liten lommebrenner fra samme merke. Har akk vært å øvd litt på veranda, og det jeg lurer på er..det virker ikke som d er noen justeringsmuligheter for effekten på brenneren. Jeg justerer på drivstoffvridern, men den brenner kun med en viss styrke til jeg stenger helt. Synes det er litt lite "trykk", men det er kanskje slik det skal være? Testet koketida, og den ble 7 min på liter med kaldt vann. Tenkte lese bruksanvisninga og rense slange og dyse nå slik at jeg får sjekka ( og lært) det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne brenneren har i praksis bare en effekt. 

Slangen kan ha litt små rester fra produksjonen liggende, prøv å rense den. 

1. Ta ut dyse og rensenål. Inspiser.

2. Spray rikelig med olje inn i slangen fra brenner-siden.

3. Bruk det medfølgende verktøyet til å trekke ut kabelen i slangen. 

4. Bruk kabelen til å stake opp slangen.

5. Sett samnen igjen, uten kabelen.

6. Koble til flaske, og skyll med bensin.

7. Sett inn kabelen igjen.

8. Test

Hvis den bråker som et uvær, og svir vannet, virker den som den skal.

Det ligger gode filmer ute på MSR sine nettsider og youtube.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XGK EX har betydelig mer effekt med parafin enn bensin, jeg bruker stort sett bare parafin på min.

En simmerplate gjør at en kan småkoke med XGK EX selv når den går på full guffe. Jeg har en XGK EX som kommer fra det amerikanske styrkene i midtøsten og kommer med en slik ring originalt, men det er ingen sak å lage en slik selv. Ser for meg at en kan lage en slik av f.eks et hermetikklokk. 

Med denne ringen har jeg laget viltgryter og annen avansert kokkekering på XGKen.

Her er et bilde jeg har lånt fra nettet, men det viser nøyaktig slik min er også :)

IMG_0519.JPG 

Endret av Kjellis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo smart med den ringen for matlaging, må se om jeg kan få tak i en slik en, ev lage:-) Jeg fikk nå rensa dysa og slangen, men koketida ble fremdeles 7 min på en liter vann. Men er jo for så vidt ingen problem, skal jo ikke ha det travelt på tur :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det finnes å få kjøpt :-) greit for enkelte som absolutt ikke er handy ;) Flott hvis du tester hvor lang tid du trenger på å koke en liter vann, prøvde tre ganger i dag, og endte opp på 7 min alle gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt en koketest i kveld, @AK74. Jeg brukte kaldt springvann, ute var det 4,8 varmegrader. 

Først tok jeg en test med parafin, da fosskoket vannet etter 4 minutter blank. Jeg lot brenneren bli kald og skiftet til bensin, da fosskoket det etter 6 min. og 10 sek.

Brenneren har som tidligere nevnt høyere effekt med parafin enn bensin.

Her er bilde med parafin på flaska:

IMG_0292.JPG

 

Her er det besin som benyttes, ser at flammene er lavere:IMG_0293.JPG

Jeg benyttet en MSR Alpine Pot med en diameter på 19,7 cm: http://www.cascadedesigns.com/ie/msr/cookware/rapid-cooking/alpinist-2-system/product

IMG_0294.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bruker XJ jet dysen til F-34/JP-8 eller Jet A fuel om du vil. Denne er vesentlig bedre på dette brennstoffet enn f.eks med GK dysen selv om GK dysen skal kunne brukes til både bensin, parafin og Jet A/JP-8 eller F-34.

Så jeg bruker nå kun GK dysen til bensin og fritidsparafin. Når jeg bruker Jet A, JP-8 eller F-34 (som også brukes på helikopter) så er det XJ dysen som gjelder. Var faktisk kjempeforskjell på XJ dysen og GK dysen mht varme og guffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

XJ dyse på F-34 funker som bare det på denne. En flaske på 880ml holder i mer enn 3,5 timer. Jeg brukte den på noe redusert effekt, så godt som det lar seg gjøre på en XGK EX...

Var helt herlig å bruke denne inne i et Hilleberg Staika sitt innertelt. God kontroll og god varme. 

Dividalen april 17 - 2.jpg

Dividalen april 17 - 4.jpg

Dividalen april 17 - 1.jpg

Dividalen april 17 - 3.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit til forvarming ja. GK dysen ga ikke bra nok flamme syntes jeg når det ble brukt F-34/JP-8. Men til bruk med fritidsparafin er GK dysen best egnet. Dog så funker jo GK dysen omtrent til alt, så ikke noe problem å kun ha denne selv ved å fyre med F-34/JP-8/bensin/renset bensin/fritidsparafin. Men for meg som vil ha det beste, så bruker jeg dyser tilpasset fuelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ArveS skrev:

Kan jeg spørre hva, bortsett fra varmereflektoren, du hadde mellom brenner og liggeunderlaget?

Akkurat på denne turen brukte jeg underlaget som følger med primusen, noe metallisk greie. Kokirounderlaget ble igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AK74 skrev:

Må spørre, trenger en forvarme med annet brennstoff enn bensin på disse brennerne? Jeg bruker kun bensin jeg. Men så er jeg en glad amatør ;-)

Det aller aller beste er rødsprit, det nest beste er renset bensin og det aller aller verste (fyfy, kun om du holder på å fryse ihjel...) er parafin ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå forvarmer sikkert forlk her inne med alt mulig og har gjort det siden de var guttunger. Det som funker for en og har gjort det i 30 år vil nok funke de neste 30 også...men vedlikeholdsmessig er det best å bruke rødsprit. Det blir varmt med parafin også, men da krever det noe mer vedlikehold etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forvarmer også i innerteltet med rødsprit (aldri med bensin), men da må du kjenne brenneren godt og gjøre nødvendige forberedelser. Dette er IKKE anbefalt av noen, men er du trygg på det du gjør og kjenner brenneren så er det uproblematisk. Jeg har kniv og en stor kasserolle tilgjengelig. Men dette funker bra i et Staika innertelt som er relativt høyt på midten (110cm), men med f.eks Soto Muka er det jo livsfarlig å gjøre det i innerteltet ;-)

Med Optimus 111T funker det også å forvarme i innerteltet på Staika, du må bare vite hva du driver med og ha fyrt den opp et par hundre ganger ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, rbhelle skrev:

Jeg forvarmer også i innerteltet med rødsprit (aldri med bensin), men da må du kjenne brenneren godt og gjøre nødvendige forberedelser. Dette er IKKE anbefalt av noen, men er du trygg på det du gjør og kjenner brenneren så er det uproblematisk. Jeg har kniv og en stor kasserolle tilgjengelig. Men dette funker bra i et Staika innertelt som er relativt høyt på midten (110cm), men med f.eks Soto Muka er det jo livsfarlig å gjøre det i innerteltet ;-)

Med Optimus 111T funker det også å forvarme i innerteltet på Staika, du må bare vite hva du driver med og ha fyrt den opp et par hundre ganger ;-)

 

Jeg er egentlig veldig engstelig for fyring i telt, og har ennå ikke tatt sjansen på det. Men det hadde vært greit å blitt så trygg at en kunne gjort det..er jo greit at en kan kokkelere litt innendørs i teltet vinterstid, eller bare få litt temperatur. Har et exped Orion Extreme, og det tror jeg skal være høyt nok til fyring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AK74 skrev:

Jeg er egentlig veldig engstelig for fyring i telt, og har ennå ikke tatt sjansen på det. Men det hadde vært greit å blitt så trygg at en kunne gjort det..er jo greit at en kan kokkelere litt innendørs i teltet vinterstid, eller bare få litt temperatur. Har et exped Orion Extreme, og det tror jeg skal være høyt nok til fyring.

Kokkelering gjør jeg ikke i innerteltet. Det øker risikoen for at ting skal gå galt, kokkelering gjør jeg kun innendørs i solide kneppetelt fra forsvaret hvor folk er erfarne. I disse lettvektsproduktene fra sivilt marked antenner jo bare man puster litt varmt på de. Jeg koker kun vann innendørs, men unngår det om jeg kan. Mest pga kondensen og fuktigheten som produseres. Men i et Exped Orion extreme er det vel 130cm under taket så det går helt fint så lenge du har gode rutiner og sikkerhetsmargin. Det viktigste er å kjenne brenneren din godt og vite at den trenger mer rødsprit i mange minus (blir mer flammer, høyere flammer) og mindre i varmere grader. Så da vet du at i 20 minus må skåla fylles veldig mye og da fyrer jeg den opp ute eller i ytterteltet. Er det 5-8 minus så krever den mindre rødsprit til forvarming og dermed greit å forvarme i innerteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.