Gå til innhold
  • Bli medlem

Holters

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en lett allround dunjakke som kan brukes for å holde varmen ved pauser (f.eks. skiturer) eller bålkos om høsten i marka/i det man slår opp teltet. Per nå har jeg snevret det inn til følgende alternativer:

  • Mountain Equipment Hooded Xero
  • Norrøna Lyngen Lightweight

Er det noen som fører Mountain Equipment i Oslo/Lillestrømområdet, slik at jeg kunne få prøvd den?

Andre alternativer tas for øvrig imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går selv å sikler på Cumulus Incredilite Endurance! De kommer med en oppgradert modell i midten av mnd. En lett dunjakke med hette, 850 cuin imprignert dun, med en tynn tynn membran for å holde noe fukt og vind ute. Og dunet kommer fra allerede døde gås(dette er bekreftet på en annen del av forumet). 115gram dun, og vekt på ca 350 gram for hele jakka. I tillegg er cumulus utrolig kjapp å levere!! Brukte under ett døgn fra polen til hammerfest, levert på døra på jobb:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen spesielle anbefalinger, men to tips:

Mountain Equipment er små i størrelsen, skal du ha det utenpå andre klær må du huske å size opp!

Nylon er svært lite glad i gnister og glør. Smelter lett som ingenting. Det er lurt å være oppmerksom på i nærheten av bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som varmeplagg ved pause og om kvelden ved teltet har jeg satset på rimelige dunjakker fra Stormberg. På dette prisnivået er det ikke noen "katastrofe" hvis det kommer glør fra bålet å lager et lite hull. Jeg har bare lagt i en liten limklatt. Disse jakkene er varme nok for meg da turen mine er begrenset til vår-sommer-høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 forskjellige "nivåer" dunjakker hva varme angår.

Mountain Hardwear Phantom som er en varmeovn.

Mountain Hardwear Ghost Whisperer som er lettvekt pauseplagg.

Og så har jeg en billig sak fra Jula som jeg gav 299,- for. Den er liten og lett, og slipper litt dun, men jeg trenger ikke være redd for den. Varmer egentlig ganske greit hvis det ikke er alt for kaldt. Og bank i bordet, det er den jeg egentlig har brukt mest..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.norsegear.no/garm-light-weight-jib-jacket-coyote-brown?variant=12784

Jib-jakken  lik forsvaretst ,kan  pakkes  ned  i en  lomme og   beholder isolasjonsevnen 85% selv om  den  er  våt . Veier  nesten  ingenting og  er  rimelig.

Den  er isolert med G-loft  (lignende primaloft).   Fås også  bukse tilsvarende.

Har  brukt  jib-jakken en  god  del  på  jakt  ved  postering  og  pauser ,holder  varmen  meget  godt  i  denne.

 

Endret av Fjellgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.10.2016 at 21.28, Fjellgutt skrev:

https://www.norsegear.no/garm-light-weight-jib-jacket-coyote-brown?variant=12784

Jib-jakken  lik forsvaretst ,kan  pakkes  ned  i en  lomme og   beholder isolasjonsevnen 85% selv om  den  er  våt . Veier  nesten  ingenting og  er  rimelig.

Den  er isolert med G-loft  (lignende primaloft).   Fås også  bukse tilsvarende.

Har  brukt  jib-jakken en  god  del  på  jakt  ved  postering  og  pauser ,holder  varmen  meget  godt  i  denne.

 

Er Jib-jakken egnet til vinterbruk type -10C/-20C?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aron123 .
Om  jib-jakken er  egnet  for  -10-20C  kommer  vel  litt  an  på  hva  du  tenker  å  bruke  jakken  til. Den  er  er vindtett ,lett ,varm  og  billig  som  varmeforsterkende plagg  ved  pauser osv. Dersom  du  vil  ha  en  jakke  til  å  være  ute  i nevnte temperatur  over  lengre  tid  vil  jeg  har valgt https://www.norsegear.no/carinthia-high-insulation-jacket-olive-green  som  er  tykkere og  varmere.  Fortsatt  et  godt  billigt  alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fjellgutt
Tenkte nok som tråden angår, til bålkos og pauser. Har selv Bergans Uranostind, og synes den blir litt for tynn til vinterbruk, har derfor tenkt å investere i en tykkere jakke, men har allerede også en som er supervarm og som veier over kiloen.

Nå er det litt vanskelig å forklare noen om en jakke vil være for varm eller for kald for den det gjelder, men leter etter en jakke som ihvertfall varmer mere enn Uranostind og som ikke veier veldig mye, tenker å gå for noe rundt 700-800 gram hvis mulig. Uranostind veier ifølge Bergans rundt 350 gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.