Gå til innhold
  • Bli medlem

Skallbukse som egner seg til toppturer på ski, og vanlig fjellvandring


aleksaleks

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg er på utkikk etter en skallbukse som kan brukes både til toppturer på ski, og som vanntett turbukse. Den må være vid nok til å gå over alpinsko, samtidig som den kan snevres inn ved anklene slik at den ikke slenger når jeg går med andre sko. Pris er ikke så nøye i første omgang, da jeg bare ønsker å vite hva som finnes på markedet. Del gjerne erfaringer :) 

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skall du ha byxorna på på vägen upp på toppturerna så blir det som en ångbastu om dom skall vara vattentäta.

Allmänt: Byxor som används på toppturer på ski skall ha hel dragkjedja (glidelås) så man kan ta av och på byxorna medan man står kvar på skidorna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, aleksaleks skrev:

Hei folkens.

Jeg er på utkikk etter en skallbukse som kan brukes både til toppturer på ski, og som vanntett turbukse. Den må være vid nok til å gå over alpinsko, samtidig som den kan snevres inn ved anklene slik at den ikke slenger når jeg går med andre sko. Pris er ikke så nøye i første omgang, da jeg bare ønsker å vite hva som finnes på markedet. Del gjerne erfaringer :) 

Tusen takk for hjelpen!

Hei @aleksaleks Jeg har et tips til deg basert på det du skriver over : Klättermusen Megin 2.0.

Her er hva outnorth skriver om den:

Sitat

Klättermusen Megin 2.0 Pants M´s er den eneste friluftsbuksen du noensinne kommer til å trenge, perfekt både på sommeren og vinteren (med isolerende lag under). Sparer pakkevolum og vekt med kun et par bukser for alle tilfeller (okei, kanskje ikke for bryllup). Når kompanjongene dine bruker i ti minutter for å dra på seg overtrekksbuksa ved en plutselig regnskur, er du fortsatt tørr og startklar. Laget i robust, elastisk Cuten med Kevlar-forsterkninger. Megin kommer til å bli din turkamerat i mange år, tross flittig bruk og tøffe tak.  

Du kan også feste gaitere til denne buksa. Ellers har Norrøna Trollveggen bibs fungert til samme bruk som du beskriver i mange år, men det føles noe omstendelig med bib på sommeren, selv om overdelen er i tynn stretch. 


Det er en fordel som @Johan2000 å slippe å ta av seg ski men først og fremst skisko når man skal på med buksen på toppen, men det er jo først og fremst hvis det er _skikkelig_ shortsvær og du føler for å jobbe med brunfargen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være viktig er hvordan buksa ser ut innvendig på buksebeina. Rando støvler, spesielt Dynafit vil gnage en del på innisiden av buksa når du går. Jeg har pleid å tre en "billig buff" utenpå støvlene for å unngå gnaging.

Venter på snøen så jeg får prøvd Bergans Storen buksa jeg har kjøpt, den har mansjett nederst og sæler uten at den har BIB høyde i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et par Arcteryx Alpha Comp en vinter. Fabelaktig bra bukse til toppturer på vinteren. Det er softshell på baksiden som gjør at man ikke blir våt fra innsiden på oppturene, men som også gjør at dette ikke er en regnbukse. Jeg har aldri vært kald nedafor navlen i disse buksene. Dog krever det at man kler seg riktig etter forholdene. Jeg må dog nevne at buksa ikke har sneskjørt slik at jeg fikk slitasjemerker av mine Dynafit TLT6 randonee sko. Disse områdene har jeg teipet over -  ser så langt ut til å fungere bra.

Buksa har glidelås nede i tillegg til mulighet til strikk for å stramme ytterliggere inn. Imidlertid har jeg ikke brukt denne buksa på sommeren, da velger jeg heller bukser som ikke er så stive til tørt vær eller tynne vanntette bukser når det er fare for mye vann i lufta eller i gress og lyng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.