Gå til innhold
  • Bli medlem

06.05.06: En rundtur i Gullmorbre-området, Sunnmørsalpane


Svein

Anbefalte innlegg

Vi hadde planen klar, jeg og Geir, en ambisiøs tur til 3 topper i området rundt Gullmorbreen. Først var det topp 1432 NØ for store Brekketind, dernest Geithornet (1460) og til slutt Gullmorhornet (1333). Totalt ca 1900 vertikale med start på Brunstad, så en kan vel si det slik at jeg var spent på formen...

Vi tok 06.20 ferga fra Magerholm og var klar til å gå litt over kl. 07.00 fra Brunstad. Skibæring til ca 20 min ovenfor Vellesetra. Fast og fin snø å gå på opp den skyggelagte dalen, de første solstrålene traff panneluggen i øvre del av Gullmorbrekka. Etter litt formiddagsmat gikk vi videre inn mot Gullmordalsvatnet der et stort flakskred hadde fylt den nordligste delen av vatnet. Vi fulgte vestsida av vannet (under Gullmorhornet), eller dvs der var vel knapt nok vann igjen. Videre gikk vi til Habostadbreen og mot dagens første toppmål, 1432-toppen, fra øst. Her får vi også Brekketinden steilt i mot.

Fra 1432-toppen ser vi rett ned i Geitskaret med Slogen og Jakta bakenfor, og ikke minst ser vi neste mål: Geithornet, med ei bratt bretunge opp nord for høyeste topp. Geir har undersøkt rutevalg ned mot Gullmorbreen, og ei bratt snøside mot sørvest blir valgt. Nede under Geitskaret virker bretunga lenger nord en smule bratt og utsatt, samt at det såg ut til å ligge igjen et ekstra lag snø i øvre del (bruddkant fra flakskred) - så vi tar på fellene og går opp i Geitskaret for å vurdere adkomst fra sør. Den bratte og tverrgående hammeren i sørsida har et par renner i nedre del, men skavler (solpåvirkede) er usikre. Etter å ha fotografert Slogen returnerer vi til Gullmorbreen og sikter oss inn på den bratte bretunga. Når vi kommer nærmere innpå ser vi at den likevel er farbar uten vanskeligheter. Geir først og jeg etter. Midt i bakken møter jeg mildt sagt veggen... og bruker noe ekstra tid for å komme meg opp. I mellomtiden har Geir undersøkt mulighetene for å komme helt til topps. Jeg ber han bare om å ta toppen på egenhånd hvis han finner ei rute, mens jeg pøser på med veske, rosiner, sjokolade og tar meg et par grovbrødskiver. Etter en liten halvtime kommer han tilbake uten å ha nådd toppen. Bratte, tidkrevende og usikre rutevalg var utslagsgivende. Vi nøyer oss med høyeste punkt nord for Geithornet, toppen har 1400-kote og vi døper den til Geithornet N1 :) Og er enig om at dette er en flott skitopp med sammenhengende bra nedkjøring til Langesætra om en starter på Urke. Litt mer kronglete om man starter på Brunstad.. :) Bruddkanten vi trodde vi såg i øvre del, viste seg å være ei begynnende sprekk.

Fjellsida ned mot Gullmorbreen har nå delvis blitt skyggelagt, føret varierer mellom slush og litt men ikke vanskelig frost. Vi trenger nå tiden på returen til Brunstad, så vi skipper Gullmorhornet. Vi går over høyeste punkt på Gullmorbreen og returnerer langs Gullmordalsvatnet samme vei som vi kom opp. Knappe 9 timer og 1700 høydemetere gikk med på turen. Hvis uttrykket vaskebjørn-look skal brukes, så er det i dag... ;-)

Har laget kart over rutevalget, de første 3-4km fra Brunstad er ikke med. Bilder er selvfølgelig også en del av turen :)

post-283-133474417504_thumb.jpg

post-283-133474417511_thumb.jpg

post-283-133474417521_thumb.jpg

post-283-133474417529_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du poster flittig rapporter fra fine turer som sjeldent sier meg noe, men denne ga litt assosiasjoner. Den gangen (blir vel entall det) jeg var på fjelltur i området var vi på de trakter. Var en tur på Slogen og så skulle vi opp på den 1419 toppen sørøst for Brekketindene. Jeg psyket ut like under toppen, men turfølge gikk opp. Var nok ikke akklimatisert for Sunnmørsvandringer den gangen :shock:

Flotte bilder - var vel omtrent like varmt i høyden der oppe som det var i Jotunheimen i går, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekre bilder her, Svein!

Flott at du evner å gi litt målestokk ved å (mis)bruke Geir litt!

Må si som Morten at rutene dine sier meg ikke så mye (selv med kart), landskapet forblir litt fremmed(artet) for meg,

men jeg må nå både lese og se på bildene lell da! :)

For jaggu er dette vakre greier! 8)

So keep up the good work! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Angående bildet av Geir/Geithornet, jeg tenkte ikke over dimensjonene før han sklei nedover Gullmorbreen og ble "borte"... måtte bare ta bilde 8)

Erling, snøen har minket enormt med snø siste uka. Dessverre. Men det er meldt snø i fjellet til helgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er vel for sent ute til å få skikkelig bra skitur antagelig.

Skisesongen er vel ikke over riktig ennå :D Det er nå fortsatt endel snø igjen i toppene.

Og som Svein antyder, "vinteren" er rett rundt hjørnet igjen :!:

Flott at du evner å gi litt målestokk ved å (mis)bruke Geir litt!

Jeg gjør meg godt som en svart prikk, ikke sant 8) Nå skjønner jeg hvorfor Svein bestandig slepper meg litt foran i sporet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg hvorfor Svein bestandig slepper meg litt foran i sporet......

Ja, du har lagt merke til deg du også? Jeg har spurt meg selv hvorfor i all verden han ønsker å gå bak, når det er så fin natur foran. Og den dype, fine, jomfruelige snøen han går glipp av. Det der må jeg jaggu spørre ham om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.