Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes det klær som holder en tørr i skikkelig "regnfraallekantervær"?


AK74

Anbefalte innlegg

Etter å ha kommet inn fra halvannen times hundeluftetur i skikkelig nordnorsk sjitver, våt til skinnet lurer jeg om noen har noen bra tips til regnbekledning/skallbekledning? Min relativt nye arteryx AR jakke har ikke vært spesielt vanntett siden den var ny, men nå skal jeg gi den en sjanse til med litt ny goretex impregnering. Buksa jeg har brukt er ei Bergans superlett regnbukse. Holder ikke ute en skikkelig eling den heller. Kanskje bare å håpe at snyen kommer snart :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men da må du gi opp pusteevne. Skal love deg du blir klissblaut når du holder på med hest, og derfor er regntøyet til hestefolk av PU-materiale solide saker (jeg har en lang regnfrakk og den er helt genial - brukt mye til hundelufting også) Finn-Tack har noe veldig solid og vanntette klær for kusker. De tåler sand- og vannsprut i oppimot 50 km/t. 

http://www.horze.no/helårsjakker/finn-tack-seattle-regnsett-(jakke-bukse)/35071.html?color=BL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overtrekksjakke og bukse fra Alpinestars jeg bruker når det er skikkelig drittvær.  Opprinnelig regnklær du trekker over MC klær, men funker like fint på fjellet. Kommer i kompresjonspose så de tar mindre plass enn ei 0,5 vannflaske og holder meg tørr og varm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er Arc'teryx-jakken din? Hvilken modell er det, helt spesifikt?

Sendte nylig min halvannet år gamle Alpha SV i retur på reklamasjon da jeg ble våt etter en times tid i regnvær. For dårlig for en jakke som i dag koster 7000,-.

Det er vel kanskje samme Gore-tex Pro-membran i alle disse jakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme! Her om dagen måtte jeg stoppe opp og le, for det var morsomt hvor mye vann som bøtta ned. Min Bergans skalljakke (den som lakk som ble fiksa) holdt ute vann ganske lenge, men den måtte gi tapt den også...  Har fått meg en skikkelig oljehyre, men hva med når jeg skal på en "skikkelig" tur, ikke bare luftetur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke "overbevist" om at Gore-Tex lekker. før jakken er prøvd i dusjen. Blir den våt på innsiden i dusjen, så er det grunn til å klage.

Alle jakker Gore-Tex jeg har hatt, og det har blitt noen stykker etter hvert, har holdt regnet ute. Men ikke holdt meg tørr... Jeg  blir gjennomvåt av svette, nesten uansett.

Og jeg kan svært godt kjenne forskjellen på en tett og en hullet jakke....

Jeg er aldri i tvil om når regnet kommer gjennom - det kjennes mye kaldere enn fuktigheten som kommer innen fra.

Dette er diskutert så det holder opp gjennom årene, og mange av oss holder vel på at Gore-Tex er bedre en helt tett regntøy (i vestlandsvær.)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

http://www.jerven.no/mountain-man

Denne er potte tett. Utgir seg ikke for å puste, så den holder svetten inne.. Men den har gode luftemuligheter. Ett av de få regntøy som har skikkelig teknisk utforming av glidelåser osv.

Skulle til å nevne denne. I pissregn så blir man våt til slutt omtrent uansett. Jeg gikk i gore-tex i helgen og turkameraten gikk i mountain man. I løpet av den første halve timen var jeg våt i nakken fordi jakken lakk noe der det var konstant (vann+)trykk mellom sekk og rygg. Han forble tørr.
Ja, man svetter og blir fuktig innen i fra, men det er helt avhengig av temperatur og arbeidsmengde. Om du skal beine på med 60-70% intensitet så kan man omtrent bare ta av seg og bli våt. For det blir man uansett. Jeg derimot prøver å sette ned tempoet slik at det passer med utetemperaturen. Er det varmt ute må jeg enten gå veldig sakte eller akseptere å bli våt. Om sommeren så blir jeg heller våt fordi det som oftest går an å bli tørr igjen. På senhøst og i 4-5 graders vær så vil jeg aller helst ikke bli våt. Da går tempoet ned og vi tar hyppige pauser, lufter godt og unngår å bli våt. Det er ingenting som er kjipere enn å være våt og kald når det er så og si umulig å fyre opp bål.

Kort oppsummert - jeg kommer til å bestille en slik jakke. En stor fordel med denne er at den er VELDIG si slik at man kan fint bruke lårings. Husk dog at jerven sine lårings er veldig korte. Sannsynligvis laget for jaktstøvler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.