Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassboks med Easy Clic


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Hvor får man kjøpt små bokser med gass med Easy Clic? 

Jeg ser stort sett bare gassbokser med gjenger, men min brenner er for Easy Clic-feste. 

Hva er egentlig forskjellen på dette? Og er min brenner helt annenrangs siden jeg har noe ukurant? Jeg har vært glad i denne og mener å huske det var lett å få flasker til denne før. Hadde noen flasker men nå er det tomt. Husker ikke hvor jeg kjøpte de jeg hadde. Jeg har jo hatt noen års pause fra turer men nå trenger jeg en liten flaske for en kort tur. 

Jeg har triangiasett så kan gå for rødsprit nå. Hva er egentlig best nå som det er kaldt ute? 

Jeg er helt grønn på kokeutstyr men har liksom alltid klart meg med det jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere som selger Easy Clik bare ta et nettsøk. Er nok flere her inne som har kjøpt feil boks, da denne ofte har grønn kork. Ville nok byttet til mere standard med skrugjenger, passer jo i Trangia, og du får vintergass. Magasinet har en brenner til under 300kr og den funker greit. 

https://www.magasinet.no/fast-lavpris/gassbrenner-til-trangia-stormkjoekken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos når det er kaldt ute.. der går jeg for bensinbrenner. Hvis man skal lese seg opp på alle trådene hvor de lærde diskuterer dette temaet bør man sette av litt tid..

Disse vintergassboksene holder sikkert det de lover, men bensin veit jeg funker. http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=140353

Rødsprit synes jeg tar for lang tid

Edit - her er jo en relativt grei oversikt http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000001.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Har kikka litt på de trådene men ikke lest så nøye. Jeg har jo klart meg greit frem til nå, men nå må jeg klare meg med eget utstyr til uka. 

En gang lagde jeg rødsprit-brenner av en maisboks og brukte teltplugger til kjekestativ til og med. Men vil ikke satse på det en gang til. Gikk med veldig mye sprit gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som sender gass, en og en boks med posten, eller flere med andre transportører. Søk på CV270 og cv470. Jula har, sikkert flere også.

http://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/campinggasser/gass-769046/?gclid=CJblvcLOus8CFaELcwodSUkLIg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende de har på Jula, de har noen typer Capmingaz bokser.

Legg ut et bilde av brenneren din, så får du helt sikkert forslag om hvilken andre brennere som ligner mest på den du har, selv om ny brenner gir deg muligheten til å starte helt på nytt. Og ikke minst bli som mange andre her en Primus geek med et utvalg forskjellige:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingser er gøy men jeg har  som regel dratt på tur med noen med mye større dingsedilla enn meg. Og jeg føler ikke jeg bruker det så mye at jeg kan forsvare en superfancy brenner. Men jeg skal innrømme at jeg ønsker meg en brenner med slange, så ting står litt mer stabilt. 

Her er min brenner. En gammel sak kjøpt i hurten og sturten etter maisboksbrennerturen min. 

Konverteringsdingsen til dsk vil funke her :) @a_aa nei jeg har nok av snåle diller så jeg tror det får holde nå :) 

 

IMG_9131.JPG

IMG_9132.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brenneren du har er en god brenner med stort hode, som fordeler varmen bra. Men vekta på den, og i Norge litt ukurante bokser, gjør at den havner litt i campingklassen. Hadde muligens fortsatt å bruke den hvis du er fornøyd og du lett finner gassbokser. Har tre-fire gassbrennere, to-tre bensinbrennere. Det meste er også i bruk, en liten lett gass til soloturer med real. Et lite Trangia med gassbrenner fra magasinet til solo og mcturer. Et stort Trangia med gassbrenner fra primus når vi er flere. Svea 123 til soloturer på vinteren og en Colemann til større vinterturer. Har kjøpt brune vinterbokser fra Primus som skal testes når det blir kaldt. Skulle jeg greie med med en hadde det blitt en Coleman 442 på bensin. Den er like enkel som gass. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kjøpte denne i en båtbutikk faktisk, så den har en del campingfaktor over seg ja. Må jeg kjøpe meg grilldress? 

Som regel er man jo flere på tur og fordeler matlaging på alle kokeapparater tilgjengelig. Min har funka supert til dette. Nå som jeg må stå for egen mat og kjøkken så blir det nok mest Real. Ønsker en Jetboil for kaffe og Real. Og den gassbrenneren til Triangia frister. Den så kjekk ut. Det er en fin start på en eventuell primusdille versjon light ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Real og kaffe blir Jetboil litt stor og tung etter min mening. Da er en knøttliten gassbrenner helt ned i 30 gram og en liten titankjele på rundt 100 gram veien og gå. Du for plass til alt i kjelen. Med en 100 grams boks har du nok gass til å varme ca 12 liter. Ulempen er meget høy pris, men finn kan være veien å gå. Jeg kjøpte mitt UL sett for 6-7 år siden og det har vært mye brukt. Det er så lett og lite at de ofte blir med på tur uten at jeg vet at det 100% kommer til å bli brukt. Men har du mulighet så prøv å låne utstyr først. Jeg for min del har solgt de brenneren jeg ikke bruker, det letter samvittigheten litt. Leter etter et Sigg sett i rustfritt, men det er sært og dyrt. 

http://www.britishblades.com/forums/content.php?119-SIGG-Tourist-SVEA-123R

image.jpeg

Endret av Radiosugge
Lagt til link og bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten brenner seg lettere fast i rustfritt, enn aluminium, så da er jo spørsmålet hvor farlig aluminium er.  Har vokst opp med aluminium på kjøkkenet hjemme, og er litt skremt av evt senvirkninger, men bare litt.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, dsk skrev:

Maten brenner seg lettere fast i rustfritt, enn aluminium, så da er jo spørsmålet hvor farlig aluminium er.  Har vokst opp med aluminium på kjøkkenet hjemme, og er litt skremt av evt senvirkninger, men bare litt.

 

dsk

Verden er generelt er veldig skremmende - men enten så går det bra, eller så går det over. 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gittiamo skrev:

Men jeg skal innrømme at jeg ønsker meg en brenner med slange, så ting står litt mer stabilt. 

Når jeg ser på det brede brennerhodet på din gamle brenner og sammenlikner med min slangetilkoplede MSR WindPro II, så ser det nesten klin likt ut - dette bildet er hentet fra post i en annen tråd:

57571f7ed825e_WindproII(P2139889).JPG.85

Ser likt ut, ikke sant :) Med så stort brennerhode, trenger man et bredt kokekar - hvis ikke spyles varmen ut på sidene før den rekker å varme opp kjelen/pannen. Og den er småtung og tar sin plass - men det er jo du vant til med din gamle... :? For meg er nok ikke dette brenneren for soloturer, men den er glimrende hvis man skal koke for flere i større kokekar. Den er blant de beste for stekepanner. Og du kan snu boksen oppned, noe som gjør den mye bedre i kuldegrader (selv om Winter gas har gjort ting litt bedre for brennere uten denne muligheten).

Du får jo mer kompakte (smalere brennerhode) og lettere slangebrennere med oppned-mulighet som blir litt mer allround-brennere, feks Kovea Spider og Optimus Vega.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at min er bred og har ikke ønsket noe med mindre flate. Tvert i mot. Brukt til steking og til den største kjelen for matlaging. Gjerne når flere går sammen og lager et større måltid. 

Men jeg har aldri hatt med denne for kun koking av vann. Da har jeg "snylta" på andre. Men det frister med noe som er lite og lett for å lage skikkelig utekaffe. Kjekt når jeg lurer venner på tur i skogen og de tror det kun er tre km rolig gange. Må blidgjøre noen underveis... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbokser med easy clic får du antagelig både i sportsbutikker som selger brennere og og på noen bensinstasjoner.

En gang var jeg leder på en fellestur for Turistforeningen, og på slike turer er det vanlig at det kokes kaffe ute når vi tar en liten matpause sånn ca. midt på dagen. Like før avreise oppdaget jeg at jeg ikke hadde mer gass igjen til kaffekoking og redningen ble en Statoil bensinstasjon. Raskt inn og raskt ut med en blå gassboks. Neste dag, langt inne på fjellet, dro jeg frem brenner , gassboks og kaffekjele bare for å oppdage at jeg hadde fått med meg en gassboks med East click i stedet for en med gjenger. Redningen ble da å hente frem speideren i meg og så var det bare å lete opp et par einerbusker og litt tørr lyng og så ble det kaffe.

Easy click har grønn plastkork mens de med gjenger har rød eller svart kork.

15209-gassboks.jpgprimus-3stk-230g-gassbokser-med-gjenger-selges-for-105kr-0986-oslo-tokerudberget-5-7087514.jpg38710002.jpg

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.10.2016 at 13.33, Gittiamo skrev:

Dingser er gøy men jeg har  som regel dratt på tur med noen med mye større dingsedilla enn meg. Og jeg føler ikke jeg bruker det så mye at jeg kan forsvare en superfancy brenner. Men jeg skal innrømme at jeg ønsker meg en brenner med slange, så ting står litt mer stabilt. 

Her er min brenner. En gammel sak kjøpt i hurten og sturten etter maisboksbrennerturen min. 

Konverteringsdingsen til dsk vil funke her :) @a_aa nei jeg har nok av snåle diller så jeg tror det får holde nå :) 

 

IMG_9131.JPG

IMG_9132.JPG

Det er en helt grei brenner du har der, i hvertfall ned til noen få varmegrader.  Du er åpenbart ikke gramteller, så det er jo fristende å henge seg på å forsøke å øke interessen for slike duppeditter.  Gass er lettvint, og du får tak i det "over alt" trodde jeg. Åpenbart ikke fullt så lett. Min interesse for friluftsliv startet med primus, og da ligger jo alt til rette for litt bakvent tenking.
Jeg har vært gjennom mange stadier, og skepsisen til bensinbrenner tok mange år å overvinne, men i dag er det nok det jeg vil anbefale alle som bruker litt tid og resurser på turmat. Parafin er flott, men kanskje for de mest ektremt primusinteresserte.

Optimus Svea 123 er kanskje verdens mest brukte av tindebestigere mm. Nesten idiotsikker rundt 1500W bråkebrenner, men liten tank.  Det finnes Sigg sett til den (se lenger opp i tråden)

En del tyngre og tilgjengelig på Ebay til en grei pris om man har tid vente: Coleman 442 eller enda bedre 550B med rundt 2500W på maks, utrolig lett å justere, lett å tenne og fin flammespredning.  Slangeversjonen heter Coleman Apex ii og er noe vanskeligere å få tak i, men virkelig "state of the art"  http://tinyurl.com/h7nzutv

Jeg vil faktisk si: Kast deg rundt og få tak i denne: http://tinyurl.com/jyvzdzn

 

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha takk for tips og pågangsmot 😆 

Jeg må se hva jeg faktisk har behov for. Enn så lenge har jeg ikke hatt behov for å kokkelere ute i kulda (da vi var vi hadde vi fast plass til bålpanne og jeg hadde ellers sherpa med fancy  kokeutstyr) men det ble liksom stopp på turer da og først nå jeg tar det opp igjen. Og derfor har jeg gravd frem gamle dingser fra kjelleren. Men jeg håper jo behovet øker. 

Fikk tak i liten gassboks til min brenner. Så da er det klart nå. Og så får jeg gruble på hva jeg bør be nissen om å gi meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.