Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om termokopp


Fjellskald

Anbefalte innlegg

Hei dere. Skal kjøpe meg en termokopp. Jeg har i alle år brukt gode gamle termosen og har ikke beste oversikt over temaet. Søkt masse på nettet og mange flotte varianter dukker opp. Så langt har jeg inntrykk av at det fins to typer kopper; den for daglig bruk, som lett kan håndteres med en hånd. Og den som er hundre prosent tett og man kan slenge i ryggsekken på tur. Mitt ønske er kombinasjonen av begge. Koppen jeg kan drikke med en hånd i bilen opp til fjells, og som er hundre prosent tett og kan slenges i ryggssekken. Lifeventure koppen ser fin ut, men tungvint å drikke av i bilen. Japanske Zojirushi koppen får beste skussmål, holder godt på varmen og skal visst være ganske så tett. Men om den er tett nok til å frakte med seg i ryggsekk på tur nevnes det ikke noe om. I skrivende stund fant jeg Stanley one hand termokopp som selges på fjellsport. Den skal være en slik jeg ser etter. Men er det noen som har gode tips så tar jeg gladelig imot! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at Lifeventure-koppen er uaktuell fordi den er tungvint i bilen, men ville bare skryte litt av den likevel. Vi hadde to stk med på 11-dagers tur nå i høst, og de holder tett, samt kaffen varm i flere timer. Så vi er godt fornøyde, men bruker ikke den koppen på biltur. De passer best på fjelltur når man vil ha noe varmt å drikke og ikke vil dra på termos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min Statoil Stanleykopp nesten daglig. Den er alltid med på tur og den er med nesten daglig i sekken med treningstøy. Har gått fint frem til nå. Er bare påpasselig med hvor i sekken jeg har den. Uten kaffe så funker ikke verden. Men jeg har kanskje hatt flaks med å ikke søle siden kun et lite trykk oppå er nok til å åpne den. Eventuelt så forsvinner innholdet så kjapt at jeg aldri rekker å søle... jeg tror jeg bør følge med på denne tråden her faktisk. En vakker dag er jeg vel mer tom for flaks enn for kaffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ du ha en kopp som dekker alle behov? En YX / Statoil-kopp funker flott i bilen og så kan du vel bruke en annen kopp på tur. Det er vanskelig å få en hundre prosent tett kopp som samtidig er enkel å supe av i bilen. Jeg syntes ihvertfall Lifeventurekoppen funker strålende på tur. Fyller den opp på morgenen og har kaffe utover formiddagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Lifeventure kopper, den eldste er over 10år og den har jeg brukt myyye. Nå har det kommet en versjon med "flip top lid", du får også kjøpt lokk som reservedel (så det på nettsiden til Lifeventure), så i prinsippet kan du få i pose og sekk med den.

Når det gjelder å holde på varmen, så gjør den det noen timer, den holder lengre når den er full en halvtom. Men det er ikke i nærheten av hva en 0.3 liter Thermos Light&Compact thermos gjør, tipper 3ganger bedre. Jeg her begynt å bruke den+plastkopp på lengre dagsturer på ski om vinteren. Koppen på thermosen er knuslete og liten, men den beskytter mot at åpneknappen trykkes inn når den ikke skal, og er en del av isolasjonen, derfor beholder jeg den på. Det er også mulig å drikke rett fra korken på thermosen, men innholdet kan fort være for varmt, så det må isåfall gjøres med forsiktighet.

Som vanlig, en ting som er best til "alt" finnes ikke. 

Lifeventure thermal mug veier 254g, og en Thermos Light&Compact 0.3liter 291g.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fleire termokoppar, men er framleis på søken etter den perfekte som tilfredstiller alle tre kriteria mine (god å drikke av, held på varmen, heilt tett).

Til no har eg testa Contiga To Go (god å drikke av, heilt tett), Bodum presskannekopp (god å drikke av, held på varmen) og Lifeventure (held på varmen, heilt tett). Med andre ord, ikkje enkelt dette...

Fann denne testen på TV2, kanskje stanley-koppen er svaret? http://testbasen.tv2.no/test/423/test-av-termokopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det sterkeste anbefale Camelbak Forge. http://www.camelbak.com/forge

Jeg valgte denne, kjøpt på G-Sport på CC Vest, fordi den:
Er potte tett, men lett ådrikke fra
Er smalere enn Contiga
Holder godt på varmen (varm kaffe er fremdeles ""brenne seg på tunga-varm" 3 timer senere
Den har en hank som man kan henge den i med karabinkrok 

Jeg vurderte og testet / lånte mange termokopper før jeg lanmdet på denne, både Statoillkopp, Contiga, Lifeventure og Thermos sine forskjellige

Jeg brukte min Camelbak Forge hver dag i 18 mnd, til og fra jobb, i bilen, under oppussing, på flyreiser, på fjellet, i båt, på skauen osv og den skuffet aldri. 
Ikke en dråpe sølt på skjorta.
Jeg klarte å ødelegge den ved særdeles idiotisk oppførsel fra min side og skal kjøpe en ny i dag. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange nyttige svar, takk så mye!

whistler: Jeg må ikke, men jeg lurer på det:)

Da blir det Camelbak Forge eller Stanley One Hand, og skulle jeg bli skuffet blir det Lifeventure koppen. Hva skulle jeg gjort uten dere🙃 Takk igjen.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ser at alle er kjempefornøyd med lifeventurekoppen, men jeg har ikke vært heldig med mine. kanskje det er brukerfeil? Ca tre minutter etter å ha fylt varm drikke på koppen og skrudd fast lokket, skyter lokket av med et smell og et trykk som velter koppen selv på stødig underlag. Jeg er nå på tredje koppen (reklamasjon) og har fortsatt samme problemet. Tør ikke bruke koppen på tur lenger, det er utrolig hvor mye teltgulv man kan dekke med noen desiliter kaffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anti skrev:

Jeg ser at alle er kjempefornøyd med lifeventurekoppen, men jeg har ikke vært heldig med mine. kanskje det er brukerfeil? Ca tre minutter etter å ha fylt varm drikke på koppen og skrudd fast lokket, skyter lokket av med et smell og et trykk som velter koppen selv på stødig underlag. Jeg er nå på tredje koppen (reklamasjon) og har fortsatt samme problemet. Tør ikke bruke koppen på tur lenger, det er utrolig hvor mye teltgulv man kan dekke med noen desiliter kaffe...

Jeg hadde to Lifeventure kopper som var helt nye, de gjorde akkurat det samme. Hadde de i skapet for lenge til at jeg gadd å reklamere til Outnorth.

Inspirert av dene tråden sendte jeg en request på hjemmesiden til Lifeventure. Mindre en et døgn etter fikk jeg en email fra Lynsey hos Lifeventure, og etter jeg svarte på den fikk jeg spørsmål om adressen min. Og en uke senere lå to nye lokk i posten.

Jeg brukte betegnelsen "lid pops off" og "missing one turn on the threads" for å forklare problemet. Jeg har nemlig flere kopper og de siste jeg kjøpte hadde en omdreining ekstra på gjengene. Det var det også på de nye lokkene jeg fikk.

Så Go Lifeventure:-)

 

 

Endret av Omnilite
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Stanley koppen (uten å ha prøvd Camelback Forge), og den er potte tett. Virker veldig robust. Eneste negative jeg hittil kan bemerke er en anelse smak av plastikk. Så sant jeg ikke innbiller meg det. Det vet jeg etter noen ganger bruk til.

Men; jeg ønsket meg en kopp man kunne drikke med en hånd og samtidig være helt tett, og det er nå funnet:) Kastet den opp og ned, latt den stå på hodet med koppen full i flere minutter og slengt den hit og ditt. 100 prosent tett. Leste på nettet at flere har gitt den hard medfart og at den ikke blir ødelagt. Tror dette er en perfekt turvenn! Anbefales:)

 

Ps: billigst får man den på XXL. Men når du kommer til selve butikken selger de den for 50 kr mer enn hva de oppgir på nettsiden. Burde da nevne det til de slik at de justerer prisen før du går til kassen.

Endret av Fjellskald
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Stanley One Hand, og kan varmt anbefale denne! Holder alt varmt i timesvis og har aldri hatt noe som helst problemer med lekkasje, selv om koppen er i sidelommen på sekken og jeg legger sekken ned eller om koppen ramler eller jeg sparker i den ved et uhell. Og den er utrolig lett å drikke av med kun én hånd. Absolutt aldri hatt noe problemer med den, og jeg har brukt den nærmest daglig i to måneder nå. Tommel opp!

(Jeg har halvliterversjonen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 19.10.2016 at 19.59, Daniel_hoy skrev:

Hvor er det mulig å kjøpe Camelbak Forge 0,5liter? Finner bare Forge Divide (plast) og Camelbak Forge 0,3liter.

Jeg vil ha 0,5 liter og metall kopp.

http://www.ebay.com/itm/CamelBak-Forge-16oz-Vacuum-Insulated-Travel-Mug-Black-Smoke-16-Ounce-/262807698161?hash=item3d308f3af1:g:16MAAOSwa~BYSGh5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 2an skrev:

Alle kopper på ebay som jeg har funnet, inkludert denne her bikker 350 kroner. Så med gebyr og moms så blir fort 600 kr. Og det syns jeg blir litt i overkant for en kopp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/12/2016 at 9.30, Anti skrev:

Jeg ser at alle er kjempefornøyd med lifeventurekoppen, men jeg har ikke vært heldig med mine. kanskje det er brukerfeil? Ca tre minutter etter å ha fylt varm drikke på koppen og skrudd fast lokket, skyter lokket av med et smell og et trykk som velter koppen selv på stødig underlag. Jeg er nå på tredje koppen (reklamasjon) og har fortsatt samme problemet. 

Kald luft utvider seg når den blir varm. Har du prøvd å bare legge lokket på et lite minutt før du vrir det fast? Evt fylle koppen så full at det ikke er luft i den.

Har forøvrig opplevd noe av det samme. jeg hadde varmt vann og kakaopulver i koppen, satte på lokket og ristet for å blande... trykkøkning og tett lokk sa "popp" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Kjøpte denne saken for 100kr på sport outlet på Askøy senter. Skal være helt tett, holde godt på varmen, har låseknapp på siden av åpneknappen til lokket og kan betjenes med votter. Skal i følge betjening holde godt på varmen.

Vekt og volum står oppgitt på esken, i forhold til lifeventurekoppen har den 0,5dl større inde volum, veier 15 gram mer og er litt støre utvendig.

Den kommer også i 0,45 liter, som veier 300 gram.

Fint å ha til lunchpauser på vintertur :)

ECB24914-805B-4A5E-82AE-25EDC06D2393.thumb.jpeg.ce1153e4e26db6a4a13e322076aa9566.jpeg3229D4B5-20B7-4E1D-89C7-FD5F4791DC69.thumb.jpeg.a1b66862993fe9b3794138aa80672d88.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en slik en Contigo termokopp de tre siste årene på studiet. https://www.prisjakt.no/product.php?p=1643971

Glemte jeg å drikke klokka 8 kaffen min opp, hadde jeg fortsatt en lunk i den når jeg ryddet utav sekken på kvelden. Veldig praktisk med knapp og jeg likte å drikke ut av den. Kan virkelig anbefale! :)

 

Edit: gammel tråd ser jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, awesomevicc skrev:

Edit: gammel tråd ser jeg..

Bedre enn å starte en ny tråd tenker jeg, når innlegget passer så fint inn i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Den tåler en støyt. Type Uranostraversen vertikalt 👍🏻 Kun med sjarmerende skrammer som resultat av flyturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine forslag i denne tråden. Veldig bra!

Men finnes det noen gode termokopper for gramjegeren, som er så tett at de kan bæres i sekken? Lifeventure på 0,3 liter og 257 gram er den letteste jeg har funnet hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.