Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen uke 40 med barn (høstferie)


Terka

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta med barna på 7 og 8 år i Jotunheimen i uke 40 når det er høstferie i skolen her, dette er selvsagt væravhengig. Snø og kaldt går greit, og kaldt/opphold går fint, men kaldt og regn frister ikke når man har med barn. Tankene har til nå surret rundt gå Knutshøe, og/eller campe ved Fondsbu og gå dagsturer eller 2 dagersturer ut fra "basecamp" i området der. Tenker det kan være greit å ha tilgang til en hytte (Fondsbu) om været skulle slå helt om og vi skulle bli våte og kalde.

Er det noen som har gode turtips til pappa med 2 barn, eller har tenkt seg på tur selv i nærheten i uke 40?

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et bra alternativ! Har ikke gått på østsiden av Valdresflya før, så dette området er nytt for både store og små.

I utfangspunktet holder åpent er å dra "hjem" til Hardanger der jeg kommer fra og gå i fjellene der samt besøke familie om været blir for dårlig i Jotunheimen/østafjells, tenker defor i første omgang å holde meg litt mot vest eller nær veier som gir aksess vestover. Men det kan være verdt å prøve områder som er nye både for små og stor. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur i området for to ukers tid siden. Vi gikk opp fra Fondsbu og inn Vennisstøldalen i retning Yksendalsbu og campet to netter mellom to fine små vann etter ca 4 km gange. Vi var en gruppe som gikk sammen med mål om å ha opplæring i friluftsliv og kløving med hund. 

Jeg hadde med mine to jenter på henholdsvis 10 og 12 år som klarte turen greit. Det er litt tung stigning det første stykket opp fra Fondsbu, men så er det bare godt å gå innover dalen og ned til der vi campet. Tror det vil gå greit med 7-8 åringer med passe tempo og antall pauser. Det er ellers mye ur i området, så det er relativt tunggått terreng, selv langs stien videre innover. Men et fint område for både lek og utforsking rundt leiren og videre innover.

Litt bilder av leirplassen:

DSC_0288red.jpg

 

DSC_0302red.jpg

 

DSC_0344red.jpg

 

Leiren lå der den røde prikken angir, på landtangen mellom to vann noenlunde midt i bildet.

Jotunheimen leir.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Terka skrev:

Vær obs på datoen på bildene fra Eidsbugarden. De har vært frosset siden 16.09 så for øyeblikket er ikke bildene i "real time", de blir da et dårlig utgangspunkt for værobservasjon.

Vegvesnet har imidlertid satt opp et kamera ved bommen/avkjørselen fra RV53.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera?kamera=1517979&zoom=11

Det er også ett på tyinholmen ca 3km før Eidsbugarden, det tar stillbilder med noen timers mellomrom. Viser området retning Koldedalsbreen.

http://www.tyinholmen.no/no/c-206-Webkamera.aspx

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei! Lenge siden jeg har vært her inne nå. Dagene har gått litt i ett i høst.

Det ble ikke tur retning Jotunheimen, vi dro i stedet vestover til der jeg kommer fra da det var knallvær der, og jeg fikk da med 2 søskenbarn av mine barn med på tur også.

Vi hadde det noen helt supre døgn på telttur, vindstille, sol, varm på dagen, og våknet til nedrimede telt på morgenen. Legger ut noen bilder fra turen her, og tar med noen bilder fra "sjølivet" også. 🙂

GOPR0351_1475841131092_high.JPG

GOPR0350_1475841131092_high.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.