Gå til innhold
  • Bli medlem

Store mål, nybegynner som vil høre av erfarne folk hvordan de helst vil man skal komme dit


Thrusthamster

Anbefalte innlegg

I lengre tid har jeg gått mye i fjellet og likt å være ute, og har engasjert meg i organisasjoner som driver med dette. For det meste hittil har jeg likt å gå på 2000-metere (Urdadalsryggen, Kyrkja, Store Smørstabbtind). Har generelt mye erfaring med å være ute fra forsvaret, Heimevernet, og en del turer sivilt i både krevende og enkle forhold, samt brekurs. Men nå føler jeg det er på tide å lære meg teknisk klatring med sikte på alpine ruter. 

De store målene er selvsagt slike ting som de mer tekniske 2000-meterne, Trakta, Matterhorn (Schmid-ruten), Eiger (Heckmair-ruten), Grandes Jorasses (Walker Spur), de andre klassiske nordveggene, 7 summits osv.

Men før jeg kommer dit trenger jeg nok minst et halvt tiår med erfaring ut i fra det jeg har lest, så jeg lurer på om erfarne fjellfolk har noen forslag til konkrete ting jeg kan gjøre.

Min plan hittil:

Denne høsten:

- Nybegynnerkurs i inneklatring, brattkort, tilbringe tid i veggen minst en gang i uka inne.

- En topptur opp enkle 2000-metere med fjellski (+ lære seg å gå på fjellski såklart).

Neste halvår:

- En lengre tur på ski om vinteren for mer erfaring med vinter-turer., fra Bismo/Skjåk-siden over Storivilen, Moldulhøe, Hesthøe, Hestbrepiggane, muligens opp Tverrådalskyrkja også tilbake igjen. Har ikke researchet i detalj denne turen veldig mye hittil, men vil gjerne gå den i januar/februar.

- Fjellklatrekurs: Sett meg ut ett fra fjellklatring.no i Hurrungane.

 

Hvor foreslår dere at jeg fortsetter derfra? Jeg vil gjerne ha mer erfaring med tradklatring i fjellet, isklatring, mix-klatring etterhvert, og multipitch-ruter (kan ikke det norske ordet for det) som gjerne kombinerer alle disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil foreslå du begynner med at klatre - ute. Bli med i en klatreklubb/et klatremiljø med mye ute aktivitet. Da kommer resten av seg selv, steg for steg, der som dette er nået for deg. Der er ingen snarveier når det kommer til progresjonen innen fjellsport, og en blir ikke fjellmann på en innevegg...

Der er jo mange fine alpine turer en kan gå med litt klyving og brekunnskap, det er vel en opplagt start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bli med på et fjellsportkurs? En uke i fjellet med alt fra bre til alpin klatring. Klatrekompaniet har slike kurs blant annet (flinke og erfarne folk). Ellers er det jo drøssevis med kurs fra forskjellige aktører. 

Og plastklatring er en fin måte å holde seg i form på når man ikke er i fjellet. Inneklatring er enkelt å komme igang med. For Oslo og omegn har du FB-gruppa Happy Climbers hvor man kan søke etter klatrepartnere. Her finner du sikkert likesinnede som ønsker å lære seg det samme som deg. Det er veldig kjekt å ha noen partnere å utvikle seg sammen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, RAS skrev:

Jeg vil foreslå du begynner med at klatre - ute. Bli med i en klatreklubb/et klatremiljø med mye ute aktivitet. Da kommer resten av seg selv, steg for steg, der som dette er nået for deg. Der er ingen snarveier når det kommer til progresjonen innen fjellsport, og en blir ikke fjellmann på en innevegg...

Der er jo mange fine alpine turer en kan gå med litt klyving og brekunnskap, det er vel en opplagt start.

Det er sant dette, men såvidt jeg har skjønt er vel sesongen på vei ut. Har lyst til å lære meg litt mer om å bevege meg opp en vegg og alt med tau og slikt innendørs og avslappet og heller begynne ute neste sesong. Kanskje prøve meg på Storen med noen som har gått den før eller liknende, etter et tradkurs. Tenker at å følge noen som allerede har peiling kan være en bra måte å lære på, se hvor de setter kilene når jeg rydder opp osv. 

Er klar over at det ikke er noen snarveier, derfor ville jeg spørre noen her så jeg fant en grei måte å ikke bite over for mye.

Har en klatreklubb også faktisk som har treninger en gang i uken med mange ildsjeler, og fått tak i en annen fjellinteressert fyr som vil være med å lære.

Når tiden er inne for det, har dere en tur i tankene som man kunne bruke som testprosjekt for å se om man er klar for større ting i Europa? Eller bør man bare dra og få guide og jobbe seg opp fra Peu Difficile. For eksempel først sørryggen på Eiger, så Matterhorn fra normalveien, Mont Blanc-traversen, så Mitteligiryggen på Eiger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.