Gå til innhold
  • Bli medlem

Gutta på tur


endre1990

Anbefalte innlegg

Forrige fredag satte fire gutter ut på tur, med litt for tunge sekker men med godt humør, vi som var på tur var tre venner pluss meg, alle på 15-16. vi hadde tre netter eller fire dager til rådighet, turen skulle gå fra glomma sør i spydeberg og til stuttfosstjern ca 1,8mil. ikke så veldig langt å gå, men langt nokk for oss. vi begynte turen med fint vær men det tokk ikke lang tid før vi kunne høre regne dryppe mot presseningen. vi klarte for en av våres første ganger å tenne bål med bare en fyrstikk og uten hjelpemidler :) . Neste dag etter at vi hadde sittet foran bålet i noen timer å spist en real frokost begynte vi på marsen. vi gikk til ett idylisk lite vann som het gravtjern og slo leir her. Neste dag var vi endelig fremme etter enda en ganske slitsom mars gjennom kratt og over myrer. ved stuttfosstjern prøvde vi fiskelykken og ettablerte ny leir. Fisk ble det ikke men en hyggelig kveld rundt bålet ble det selvfølgelig. Neste dag var det blitt Mandag og vi dro hjem igjen, da var det deilig med en dusj. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøft gutta!!!

Er ikke så ofte man hører om gutter på deres alder som går ut i skog og mark, og selv om dere ikke var ute så lenge, og ikke på den mest "krevende" ruta, lærte dere sikkert masse!

anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som har så ålreite kammerater. Ta godt vare på dem!!!

Jeg husker selv en fjelltur jeg hadde sammen med bestekompisen min når vi var på samme alder. Dette var en spontantur, vi kom hjem fra skolen Fredag, solen skinte og vi bestemte oss bare der og da for å pakke sekken og gå en tur på fjellet. Etter kort tur begyndte svetta å renne selv om vi bare hadde på shorts. Med full oppakning og +28 grader blir det fort varmt når du går oppover fjellsia....

Etterhvert ble vi ganske stressa, det visste seg at det var innmari mye mygg der vi gikk. Ingen av oss hadde tenkt på myggolje :shock: Til slutt måtte vi bare kaste av oss sekkene og slå leir. Jeg har aldri før eller senere slått opp teltet SÅ fort! Resten av kvelden og natta holdt vi oss inni teltet mens vi hørte våre nye venner summe utenfor.

Vi ler godt når vi mimrer tilbake om den turen. Merkelig nok er vi begge enige om at det var en flott tur.

Og slik har det vært med alle turene mine. Selv om jeg har hatt øs-pøs, vondt i nakke-skuldre og knær osv. , ja så ser jeg tilbake på turene som vellykkede. Rart dette med å komme seg ut i naturen med gode kammerater :)

Er det flere som har noen morsomme historier fra de var på en av sine første ekspedisjoner kanskje? Jeg har ihvertfall måttet prøve og feile mye før jeg følte at jeg fikk mere taket på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine første turer alene husker jeg bra. Var i skogen like ved hvor jeg bor, jeg og pappa. Husker best en rev som spiste av maten vår like ved teltet. Ved en av de første alene turene mine brukte jeg vadmelbukser fra svenske forsvaret, det var midt på sommeren og det ble steikvarmt.

Bra at man starter tidlig, da blir man kjapt bitt av basillen! :D

Nå er jeg 18, og kompissene er 19 og 28.

I sommer vi en tur til indre Troms hvor vi skal både gå på beina og padle kajakk, en uke tilsammen. Vi kommer til å bruke oppblåsbar kajakk som vi kan ha på sekken, veier 11.5 kilo. I tilegg må vi ha med alt standard oppakning pluss fiskestang. Kommer til å bli vått, kaldt og slitsomt men verdt strevet! Har i tilegg planer om å gå på Hardangervidda med 19 åringen og Jotunheimen med fatters i fellesferien. Blir tilsammen tre uker i sommerferien så da kan jeg si meg fornøyd med den sommeren.

Når vi har tid i helgene pleier vi å pakke sekken og ta med bikkja på fjelltur, gir litt oppfrisking i hverdagen. Skal ut to helger nå fremover, så da har vi hvertfal fått vært ute tre helger på rad! Da har jeg gjort meg fortjent til å sove inne (vi sover faktisk ute også i hverdagene, takler ikke inneluft lenger)

Hittil i år har vi rekket å saumfare Rondane, Hardangervidda, Norefjell, Hedmarksvidda, Vestmarka og Vegglifjell. Skal ta en tur til Rjukan denne helgen så den kan vel tas med på "årets" liste. Har ikke telling lenger på hvor mange døgn jeg har vært ute i år, skulle holdt kontroll :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.