Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskekort på Blefjell, ikke lett :(


northern_fov

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal på Blefjell førstkommende helg og har vært i kontakt med NJFF for å finne ut av hvor jeg kan skaffe fiskekort til følgende vann: Åklitjønnan, Storegrøvatn og Blomtjønn.

De hadde liten oversikt dessverre. NJFF Buskerud nevnte at det har blitt solgt på Blåberg Fjellstue, men den er stengt for sesongen og inatur.no dekker ikke området..

Er det noen som har peiling på hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av det her?

På forhånd takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håpløst det fiskekort greiene visse plasser, samme med mange vann på Lifjell i Bø. Hvorfor går det ikke an å danne et felles fiskekort for hele Blefjell, Lifjell m.f. Samme med Hardangervidda Øst, kan klø deg i huet mange ganger... Felles fiskekort som dekker hele områder hadde vært så greit. Ender jo bare opp med tjuvfiske og det vil jo egentlig ingen, verken grunneier eller sportsfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, northern_fov skrev:

Er det noen som har peiling på hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av det her?

Da er det bare å bruke fantasien, hvis du ikke får mer spesifikke tips her. :) Jeg er ikke så opptatt av fiskekort, men heller jaktkort og treningskort for jakthund. Men samme problemstilling, når en ikke finner eier, eller forening, eller salgssteder via vanlige metoder.

Da sjekker jeg opp både campingplasser (eierene), bensinstasjoner og lokale jakt og fiskeforeninger i området, fjellstuer, m.m. og ringer dem, for å få tips. Har fått mange jaktkort på den måten også fiskekort. Selv vinterstid, når vanlige campingplasser er stengt, har jeg fått enten gode tips, eller jaktkort i bygdene. Også steder der de ikke har campingplass, men leier ut få rom er benyttet. Så sett i gang og søk e-post, eller telefon nummer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Martin HJ skrev:

 Hvorfor går det ikke an å danne et felles fiskekort for hele Blefjell, Lifjell m.f. Samme med Hardangervidda Øst, kan klø deg i huet mange ganger... Felles fiskekort som dekker hele områder hadde vært så greit. Ender jo bare opp med tjuvfiske og det vil jo egentlig ingen, verken grunneier eller sportsfisker.

Tja... er vist mange her som ikke forstår, at det er div. årsaker til at ikke alt er å få kjøpt på internett. Noen av grunneierene har ikke internett, eller ønsker å være der. Andre ønsker ikke å lele ut, av div. årsaker. Kanskje de vil ha fisken for seg selv, eller har leid ut fisket. Noe blir "leid" (kanskje muntelig tillatelse) ut til bygdefolk og ikke andre. Så det kan være mange grunner til, at enkelte grunneiere ikke ønsker å markedføre og selge fiskekort. Det er deres eiendom og da kan de gjøre som de vil.

At det kan bli noe tyvfiske vet de nok, men det begrenser da noen ærlige folk fra å fiske der. Noen beskytter seg litt med fiskerioppsyn, andre med sporadisk kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, northern_fov skrev:

Takk for tips. Den siden av Blefjell ligger i Tinn, så får forsøke å komme i kontakt med noen på vei oppover. Etter noe nærmere søk ser det ut som det muligens går an å kjøpe fiskekort på Eriksbu.

Da har du kanskje en løsning. :)  Ring dem og sjekk ut. Selv lokale butikker har solgt, eller gitt meg tips til jakt-/fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 26.9.2016 den 10.48, Jørn skrev:

Brosjyren her viser de forskjellige områdene: http://www.nordstul.no/fiske/blefjellbrosj.pdf. Fiskekortkassa på Eriksbu er, meg bekjent, fjernet. Du får kjøpt fiskekort ved bommen i "Storeblevegen". Ellers har Lampeland hotell fiskekort for alle områdene på Ble.

Gammel post dette, men må rette litt på denne til nye lesere: Det er ikke fiskekort ved bommen på Storeblevegen. Kassa for fiskekort står oppe på parkeringsplassen på fjellet (Nordstulparkeringa, ved stistart rett til venstre for kiosken) og du finner normalt (settes ut i sesongen) et utsalg i buss-skuret midt i bygda (Helleberggrenda). Eller du kan kjøpe dette kortet på inatur.no. Men... dette fiskekortet gjelder bare for Nordstul Sammeie sine vann som hovedsaklig dekker bare søndre delen av Ble og noen vann litt rundt nede i bygda. Så dette fiskekortet gjelder ikke de vannnene det er spurt om i originaltråden her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten har rett- kassa på Storeblevegen står i enden av parkeringen ved Nordstul. Vegen fra fv98 ved Juveli inn mot Eriksbu har i årevis stått skiltet som " Store Bleveg" ,(kanskje er den fortsatt skiltet som det ?)derav navneforvirringen fra min side. På denne vegen står fiskekortkassa ved bommen,  hvert fall gjorde den det så sent som i februar 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2017 den 9.22, Jørn skrev:

Morten har rett- kassa på Storeblevegen står i enden av parkeringen ved Nordstul. Vegen fra fv98 ved Juveli inn mot Eriksbu har i årevis stått skiltet som " Store Bleveg" ,(kanskje er den fortsatt skiltet som det ?)derav navneforvirringen fra min side. På denne vegen står fiskekortkassa ved bommen,  hvert fall gjorde den det så sent som i februar 1f60a.png

Hehe, så det er en "Store Bleveg" på andre siden av fjellet... det var jeg ikke klar over. Da kan det fort bli litt forvirring ja. Jeg bor 50 meter fra bommen opp til Nordstul (Storeblevegen) så jeg kan i alle fall gå god for infoen om Telemarksiden av fjellet og plaseringene nevnt over. Uansett, flott at folk vil fiske og flott at folk ønsker å bidra til god fiskeforvaltning gjennom å løse fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innover på Storeble mandag og kjørte inn Storeblevegen ( ja, kan nå bekrefte at den står skiltet som det :-) ) fra Juveli . Kan også bekrefte at fiskekortkassa står ved bommen og der selges fiskekort for Juvavassdraget grunneierforening (  Åkliaområdet, Kjørkevatn m.fl. i Flesberg og Rollag). Ørret ble det også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.