Gå til innhold
  • Bli medlem

Taumevatn – en perfekt høstdag.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Lang kjøring og kort tur. 


P9201266.JPG
Når en er pensjonist og nesten 70, bør en holde seg hjemme – i gyngestolen muligens. I hvert fall ikke springe opp og ned i heia som en springball. Likevel….

Selv med mange dager på tur i forrige uke, lokket heia. Med et aldeles vidunderlig vær – til å være i slutten av september.
Hjemme var det ikke så bra – overskyet og bare 13-14 grader på morgenen. Bestyrerinne ønsket å vite hvor jeg hadde tenkt meg, alene på en tirsdag. Jeg nevnte Tumevatn. Det er helsikes langt å kjøre – omtrent 120 kilometer, men bare 1 ½ time å gå  - en vei. Det betyr omtrent like mye kjøring som gåing, men skal jeg få se hytta ved Taumevatn i år må det til.
P9201286.JPG
Oppover mot heia, lurte jeg på om det ikke ville være bedre med en tur litt nærmere. Stick to plan – var svaret.

Jeg er blant de heldige som kan komme meg gjennom bommen i Flatstøldalen. 8-9 kilometer spasertur på asfalt, er ikke det jeg ser for meg. Nå viste det seg at bommen sto oppe, både på vei inn og på vei ut. Det var ikke nødvendig å fomle med nøkkel og hengelåsen.

Ved bommen var det tre turgåere som holdt på å pakke sekker. Jeg stoppet og spurte om de skulle innover. De skulle til Taumevatn og ville gjerne sitte på inn til stien. Jeg  skulle jo samme veien, så det var bare å stable sekker og folk i bilen og kjøre på.
P9201302.JPG
Inne i Flatstøldalen var det ikke direkte sommer, jeg dro på langbukse – noe jeg skulle angre en god del av dagen.
Det er antakelig ikke mange dagene i året det er så tørt som denne gangen innover mot Taumevatn. Første gang jeg gikk innover, til den gamle hytta, var det en del gamle sviller i de verste sorpehullene. Nå ligger det en mengde lemmer og planker i tillegg. Og noen har brukt mange timer på å legge stein til rette enkelte plasser.Et
P9201278.JPG
stykke innover, gikk jeg på et par. De var ute på ettersanking av sau, men skulle også overnatte på hytta. Da jeg kom, satt de og kikket på en fugl opp i et tre. En haukugle, ble jeg fortalt. Nå hadde jeg sett en slik på Blåfjellenden for et par år siden, og i kikkert lignet den veldig på fuglen fra den gag. Jeg mener det var en haukugle – igjen.
P9201275.JPG
Vi fikk en hyggelig prat, før jeg fortsatte mot hytta og de gikk for å se etter sau.

Det ble en kort pause på hytta, før jeg tok fatt på tilbakeveien. Det ble varmt -  i bakkene i le for den vesle trekken, ble det varmt, og da jeg kom ned til bilene viste termometeret 17 grader.

Det var kjekt å være i heia denne dagen. Fargene var fine, været var flott. En høstdag av de sjeldne.

Det var bra jeg tok ut.


Les hele artikkelen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagstur til Taumevatn høres fint ut i dette fine høstværet, men hvis man ikke kan kjøre opp til stien så tror jeg at jeg hadde overnattet. Litt lang transportetappe selv om jeg ofte bruker sykkel denne veien. Spennende med sjeldne fugler. Jeg tror ikke at jeg har sett en haukugle ute i det fri noen gang, selv om jeg er glad i fugler og som regel har øynene med meg når jeg er ute.

20040407_haukugle.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, REs skrev:

Dagstur til Taumevatn høres fint ut i dette fine høstværet, men hvis man ikke kan kjøre opp til stien så tror jeg at jeg hadde overnattet. Litt lang transportetappe selv om jeg ofte bruker sykkel denne veien. Spennende med sjeldne fugler. Jeg tror ikke at jeg har sett en haukugle ute i det fri noen gang, selv om jeg er glad i fugler og som regel har øynene med meg når jeg er ute.

20040407_haukugle.jpg

Enkelte av oss har "forbindelser", jeg kjørte inn Flatstøldalen.

Jeg er ikke spesielt interessert i fugler, men har nå settt haukugla to ganger.  sikkert bare flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.