Gå til innhold
  • Bli medlem

GR 20, Korsika


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en gutt på 21 år som har ekstremt lyst til å gå GR 20, på skrå over Korsika. Står skrevet en artikkel om denne turen i det siste nummeret til "utemagasinet".

Er det noen her på forumet som har gått denne turen, og som kanskje har noen tips å gi.

Er selv i god form, og med en militærtjeneste med ganske mye gåing så tror jeg det skal gå fint, men som sagt, hvis noen har noen tips! Bring it on!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener du bør takle bratt terreng som grenser til klatring for å gjennomføre denne turen. Jeg vet om de som syntes det var i overkant bratt og avsluttet turen før ganske raskt.

Forøvrig antar jeg turen er Europas tøffeste vandretur. Mange vil vel ikke karakterisere det som vandretur heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Forresten noen som vet når det er mulig å gå GR20 på beina - er slutten av oktober for sent eller går det greit? Regner med det er en del hytter som stenger ned for sesongen.

Vet at det skal være fint å gå på ski fra februar-mai, men når kommer egentlig vinteren til Korsika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg var på Korsika i høst. Slutten av september. Var mest ferietur med bil og strand, men reiste opp i fjellene og tok en dagstur på Gr20 ruten i nærheten av Monte Cinto som er det høyeste fjellet på øya. Var helt snøfritt der i høst da men klimaforandringen gjør seg gjeldende der også. Leste et sted at turen normalt kan gåes til et godt stykke ut i november.

Jeg gikk opp et ganske bratt pass til ca 2000 meters høyde. Stien er godt merket. Det var noe steinet men mine fjellstøvler var et par Mephistosko med et par ekstra innleggsåler for å stive opp litt og det gikk fint der. Møtte mange folk og det var i alle aldre og fasonger. Mange som i mine øyne ikke var veldig gjennomtrente og erfarne fjellfolk. Tror ikke du skal la deg skremme av at det er så vanvittig hardt. Forutsetter at du har vært ute en vinternatteller 2 før da.

Dajeg var på Korsika kjøpte jeg meg en bok om å krysse korsika på ski. Den er på fransk og jeg var3 uker i frankerike før jul for å lære språket. Sitter nå om dagen å prøver å oversette reiseruten for vinterturen. De anbefalerfra slutten av januar til ut i mars for beste tiden for skitur. Tror nok ikke fjellene er klare for fottur før mai-juni igjen da. Vinterturen går bare en del av gr20 da.Er 10-12 dagsetapper ifølge boka. Fortsetter mitt møysommelige oversettelsesarbeid da.Men går litt sakte da franskkunnskapene ikke er overveldende.

Forøvrig kan jeg absolutt anbefale korsika som en fredet plett i sydlige europa. Unngå perioden slutten av juli til beg. av september. (Fransk fellesferie) Men er veldig fredelig og rolig der, lite kommersialisert , litt trøkk i bilkjøringa da. Så håper selv og foreta skitur over øya men tror vel ikke det blir i år. Fottur er også av interresse da. Skal dere reise til korsika anbefaler jeg på det sterkeste et lite kurs i fransk. De snakker nemlig stort sett bare fransk der, som i resten av frankerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.