Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Downmat Winterlite problem!


Anbefalte innlegg

Jeg investerte for en tid siden i et Exped Downmat Winterlite-underlag fra Fjellsport. Etter noen måneders bruk delaminerte dette på innsiden, slik at to av kamrene på høyresida blåste seg opp til en diger belg, hvilket gjorde underlaget umulig å sove på.  Indikasjoner via betjeningen hos sportsbutikker i Tromsø kunne melde om at dette ikke var et helt ukjent problem med Exped-matter. Jeg har i tillegg sjekka litt rundt på nett, og funnet en diskusjonstråd som bekrefter at dette tydeligvis er et gjennomgående problem med Exped. 

https://backpackinglight.com/forums/topic/107248/

 

Erfaringer? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et velkjent problem, også i mange tråder her på forumet. Skal ikke være verre enn at du reklamerer og får et nytt et. Det går rykter om at det er et "dårlig parti" ute og går, og dette skal til stadighet være fikset, men jeg tror heller at alle underlagene til Exped har en viss sjanse for å oppleve dette. Altså dårlig kvalitet. Jeg har dog ikke opplevd det selv med mitt Exped Ul- underlag, men jeg ser ikke bort fra at det skjer en gang:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk til disse Exped lettvekts underlagene, har hørt om flere tilfeller med delaminering på disse. Jeg har i hatt et Downmat 7 Pump, det er vel det samme som Dovnmat 7 M nå tror jeg, i 6-7 år nå og har aldri hatt problemer med det. Jeg er veldig fornøyd med dette underlaget! Minuset er vekta på 850 gram, pluss er bedre slitestyrke og lengre holdbarhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde det samme for oss nå i helga 😕 Kjedelig! Vi har tenkt å prøve på en reklamasjon til fjellsport, men har ikke fått sjekket om vi har kvitteringen enda. Underlaget er jo så godt å ligge på, så vi vil gjerne ha dette, men kjedelig med slike erfaringer. Greit å se her at det er et vanlig problem, men dårlig reklame for Eksped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre et vanlig problem, med noen batcher ifølge Fjellsport. Det er ikke noe problem å få nytt på reklamasjon. Du blir bedt om et bilde av underlaget og et bilde av produksjonsnummeret som står preget inn ved ventilen.

Har ikke hatt problemer med mitt Downmat eller Synmat Hyperlite, men samboers Synmat delaminerte etter få netters bruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å peke noen finger her men kan jeg spørre hvor hardt dere som har opplevd delaminering vanligvis blåser opp underlagene? Personlig så liker jeg mine ganske myke da det føles ut som de blir hardere ila natten (Oppvarmet luft). Har 2 vanlige Downmats men sikler på et Winterlite selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmey78 et inne på noe viktig. Dersom man blåser opp underlaget veldig hardt, vil den ekspanderende kraften av oppvarmet luft utover natten øke trykket ytterligere. Vanligvis går dette greit, og jeg vil tro at vekten på bruker også spiller inn. 

Men det som man skal være mest forsiktig med, er å blåse opp madrassen i kald og kjølig luft på kvelden, for så å få strålende sol neste morgen med dertil temperatur inne i teltet. Da er det viktig å slippe litt trykk før det blir for høyt. 

Jeg har ikke disse pump mattene, så jeg vet ikke hvordan det er best å slippe ut luft på de. Men på Hyperlite og Winterlite hvor det er en ventil, så er det veldig greit og åpne lokket og trykke forsiktig på ventilen for å slippe ut luft. 

På madrasser med to ventiler, er det greiest å slippe ut luft gjennom innblåsningsventilen, på samme måte som Hyper/Winterlite. 

Det er mine 5 øre. 

Jeg har klart å ødelegge en DM XP og en SM UL. Har i dag DM XP og SM HL. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd delaminering med mitt SynMat underlag, kjøpte det på Fjellsport, etter å ha fortalt dem om det fikk jeg sendt et nytt et:)

Jeg har faktisk skrevet litt om underlaget mitt og delaminering på bloggen min, hvis du vil lese innlegget så finner du det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en ting kan jo nevnes i denne sammenhengen. Jeg reklamerte naturligvis ovenfor Fjellsport. De er greie å ha med å gjøre, og det endte med at de sendte meg et Therm-a-rest Neoair Xtherm - ettersom deres leverandør på daværende tidspunkt var utsolgt for Exped Downmat Winterlite. På første tur med erstatningsunderlaget (Therm-a-rest'en) viste det seg at det var lekk. I løpet av en times tid var underlaget betydelig slappere. Blåste det opp flere ganger, og forsikret meg om at ventilen var skrudd skikkelig til. Fortsatt like lekk. Så da blir det ny reklamasjon. Har nå sendt inn Xtherm'en og bedt om nytt underlag. Om det blir ett av de to (Xtherm eller Winterlite) er vel nå egentlig ett fett, da begge tydeligvis har sine flaws.   Men skal uansett være oppmerksom på det som nevnes her med å slippe ut litt trykk ved temperaturøkning. Uan-fanden-sett.. Jeg mener at når man betaler så mye penger for et liggeunderlag, bør man kunne forvente at produktet holder lengre. Men alt pushes vel til det maksimale ift vektbesparelse i produksjon, og da blir ting sårbart. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det helst er lettversjonene av underlagene som slipper i limet. Det fins tidligere diskusjoner om dette her på forumet.

Har hatt mitt Down 9 DLX i mange år nå, og er vel noe av det kjæreste jeg har av turutstyr. Jeg kommer til å få en sorgreaksjon den dagen det må pensjoneres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lompa said:

Mitt inntrykk er at det helst er lettversjonene av underlagene som slipper i limet. Det fins tidligere diskusjoner om dette her på forumet.

Har hatt mitt Down 9 DLX i mange år nå, og er vel noe av det kjæreste jeg har av turutstyr. Jeg kommer til å få en sorgreaksjon den dagen det må pensjoneres.

Kan godt være det stemmer, men hvorfor skal det være sånn egentlig? Jeg ser ikke helt behovet for "lettvektslim". Basert på Google-søk gjelder det alle typer exped liggeunderlag og også andre underlag:

IMG_2009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg et nytt Downmat Winterlite LW nå, ettersom de var tomme for Neoair Xtherm. Skal være obs på det som er nevnt i denne tråden mht justering av lufftrykk vs temperaturskiftninger. Så får vi se hvor lenge det varer med mitt bruk/antall feltdøgn i fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Nimrad skrev:

Kan godt være det stemmer, men hvorfor skal det være sånn egentlig? Jeg ser ikke helt behovet for "lettvektslim". Basert på Google-søk gjelder det alle typer exped liggeunderlag og også andre underlag:

IMG_2009.jpg

Tror vel neppe limet er lettere, men man finner vel måter å konstruere på som sparer vekt? F.eks. for å beholde R-verdi i et lettere underlag må man kanskje sette "pølsene" tettere sammen, og dermed gjøre limstripen tynnere? Eller man limer dem tvers gjennom for å spare vekt, i stedet for å ha mellomvegger, som gir mindre belastning?

Jeg vet ikke, bare spekulerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.