Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkeflaske(r) - som tåler/ ikke tåler kokende vann?


zimwalker

Anbefalte innlegg

Fylte to av mine drikkeflasker med kokende vann fra den samme vannkilden/kjele. Den ene, en Nalgene 1 liters flaske av typen med vid åpning, BPA-fri - laget av tritan. Den andre, en Lifeventure flaske i samme materiale, BPA- fri.  Skrudde korkene på begge og satte  flaskene til avkjøling.

Når vannet var blidt kaldt og jeg åpnet de to flaskene og smakte på vannet, kjente jeg fra Nalgene flasken straks en lukt og smak de fleste som har drukket vann av en hageslange vil gjenkjenne! Lifeventure flasken derimot var helt fin, ingen lukt/smak av vannet der. Har gjentatt dette med den samme Nalgene flaskene + en annen Nalgene (1/2 liters) + en annen Lifeventure flaske (1 Liter). Samme resultat. Nalgene tommelen ned, Lifeventure tommelen opp

Noen andre som har erfart dette?

På wikipedias side om Nalgene ( en.wikipedia.org/wiki/Nalgene ) står det, at "The materials resist stains or absorbing odors, and permit filling the bottle with boiling water."

En note etter setningen henviser til Nalgenes websider, men siden de linker til finnes ikke der mer. Men finner den i webarkivet,
(web.archive.org/web/20160318210456/http://nalgene.com/materials/ ) og kan der lese at materialt skal tåle tempraturen fra  til -40C til 100C  (-40F til 212F står det).

Nalgene er jo også ofte anbefalt her på forumet, bl.a. når noen spør etter flaske til ta med ned i soveposen -  som tåler varmt vann

Nå har jeg drukket vann med plastsmak før, bl.a i forsvaret og i mange andre sammenhenger, og kan ikke si at jeg har blitt syk av det. Er ikke engstelig altså, men stoler likevel ikke helt på disse tritan flaskene fra Nalgene som både skal være odørløse og tåle kokende varmt vann når det går slik. Går da  heller for stål og/eller titan flaske jeg. Vil forsatt bruke billige engangs plastflasker ved behov for å bære med litt ekstra vann.  Bruker bl.a de juice flaskene dere kan se her hos Coop ( coop.no/merkevarer/dagligvare/coop-smak-forskjellen/drikke-smak-forskjellen/ ) - etter å ha renset de - og merket de med dato når jeg tar de i bruk.

Kom akkurat over denne linken fra DN om helefarlige drikkeflasker : www.dn.no/dnaktiv/2014/12/10/1717/Forskning/helsefarlige-drikkeflasker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en link også: http://www.emballasjeforeningen.no/plastflaske-kan-trygt-gjenbrukes-i-hjemmet/

Forsiktig med for varmt vann på PET-flasker, som de aller fleste pantbare brus-/vannflasker er. Funfact: Biltemas alkylatbensin kommer på PET-flasker.

Selv har jeg sansen for HDPE. Tror faktisk Nalgene lager noe i HDPE? Ulempe er at de ikke er helt gjennomsiktige ("frostet"). Det gode er at de tåler varme opp til ca 120°C, gode egenskaper i ekstrem kulde, og er svært motstandsdyktig mot en rekke kjemikalier. Funfacts: Trangias brenselsflasker er i HDPE, det samme er rødspritflaskene fra Biltema :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og link! Bestilte meg nylig ei Kleen Kanteen Reflect flaske (8dl) i "food-grade" rustfritt stål (http://www.kleankanteen.com/products/the-reflect-27oz .) Den veier 244g. Stålet er uten sveiseskjøt innvendig. Har fra før ei Nalgene flaske (1L)  i rustfritt stål som er veldig solid og tåler det meste, også den uten skjøt. Men den veier jo litt mer da, 380g (litt mindre på kjøkkenvekta mi) (www.nalgene.com/product/1778-1002/ ) . Til sammenligning veier Naglene flaska i tritan 182g, Lifeventure flaksa 157g...og de engangsflaskene jeg etterbruker som jeg linket til ca 40g.

Flasker i titan blir neste steg, har .b.la. kikket på denne ei sånn "para flaske" i titanium fra Vargo, (www.vargooutdoors.com/titanium-para-bottle.html) Men den er nå litt (veldig!) dyr da og veier tross alt hele 280g. Men det finnes jo rimeligere titanflasker da både fra Vargo og Keith. Sistnevnte merkes selges bl.a i Norge av Allrando (www.allrando.no) og prisene der er ikke så gale om du sammenligner med prisene på ebay + frakt og moms....

Det er sikkert ulemper med flasker i stål og titanium, som at man helst ikke vil trykke de mot leppene eller sette de i kontakt med bar hud  i minusgrader. Men det at du kan koke vann i de ved behov, + fylle de med kokende vann uten tanke på om de tåler det, ser jeg på som et stort pluss. Og til det duger vel heller ikke de HDPE flaskene du viser til....

Ellers liker jeg jo flasker med vid åpning da de lar seg lettere fylle fra en bekk, er lettere å holde ren, og gjør det lettere komme til for å kakke hull i isen som kan ha lagt seg ved frost - om de ikke er bunnfrosset da. :-)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på oversikten over materialer hos Nalgene (den gamle siden i webarkivet -> web.archive.org/web/20160318210456/http://nalgene.com/materials/ ) så ser en der at HDPE skårer lavere enn Tritan når det gjelder motstandsdyktighet mot odør (og støt), men altså som du er inne på - tåler HDPE litt høyere temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en slik kleen kanteen-flaske som du bestilte. Det står spesifikt på dem at de ikke skal brukes til varme væsker. Jeg har brukt den til kokende vann flere ganger, men du må være oppmerksom på at stålet leder varmen skikkelig bra og at du brenner deg lett om du tar på en varm flaske. Jeg tipper dette er hovedårsaken til advarselen på emballasjen. Det kan også være fordi stålet kan deformeres noe av temperaturer, men jeg tror ikke ~100C er nok til det uten at jeg vet det sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg bruker en slik kleen kanteen-flaske som du bestilte. Det står spesifikt på dem at de ikke skal brukes til varme væsker.

Det må jeg lese - når jeg får den, men jeg vil nå tro at de mener at flasken ikke er ment brukt som en thermos - eller som du tror at de advarer mot å ta på varm flaske fordi den har ikke noe utvendig isolasjon (i USA blir produsenter saksøkt over en lav sko om slik info mangler).  Ellers klar over at man ikke bør helle kokende vann i ei stålflaske for så å ta på den, da blir det au au. :)

Ellers, her er litt mer lesestoff for de som vil dykke ned i "plast materien": www.beaconreader.com/valerie-brown/if-at-first-you-dont-succeed-tri-tri-try-tritan  og chemjobber.blogspot.no/2012/10/is-tritan-estrogenic.html

Endret av zimwalker
tillegg/edit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Bruker N-gen flasker fra Nalgene i copolyester.  Har ikke hatt problemer med "hageslangesmak" i de etter at de har hatt kokende innhold i.

Ikke for det: vinterstid om morgenen i telt er jo flytende vann luksus og tenker kanskje ikke så mye på smaken, bare det flytter seg ut av tuten ;)

Termos er jo et godt alternativ om en vil ha flytende vann om morgenen. Det er i hvert fall mitt triks.

20 minutter siden, zimwalker skrev:

Det må jeg lese - når jeg får den, men jeg vil nå tro at de mener at flasken ikke er ment brukt som en thermos - eller som du tror at de advarer mot å ta på varm flaske fordi den har ikke noe utvendig isolasjon (i USA blir produsenter saksøkt over en lav sko om slik info mangler).  Ellers klar over at man ikke bør helle kokende vann i ei stålflaske for så å ta på den, da blir det au au. :)

Ellers, her er litt mer lesestoff for de som vil dykke ned i "plast materien": www.beaconreader.com/valerie-brown/if-at-first-you-dont-succeed-tri-tri-try-tritan  og chemjobber.blogspot.no/2012/10/is-tritan-estrogenic.html

Det er jo ikke noe i veien for å legge gummi rundt flasken slik at en kan håndtere den med varm væske i, og det tror jeg at jeg skal gjøre til vinteren. Sy sammen et neoprenetrekk elns. Ev ha en ullsokk flasken ligger i slik at jeg kan bruke den som varmeflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Prebb skrev:

Termos er jo et godt alternativ om en vil ha flytende vann om morgenen. Det er i hvert fall mitt triks.

Det er jo ikke noe i veien for å legge gummi rundt flasken slik at en kan håndtere den med varm væske i, og det tror jeg at jeg skal gjøre til vinteren. Sy sammen et neoprenetrekk elns. Ev ha en ullsokk flasken ligger i slik at jeg kan bruke den som varmeflaske.

Jeg bruker de Nalgeneflaskene innpakket i raggsokk e.l. som varmeelement i bunnen av soveposen om vinteren.  Men ellers er termos tipptopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pahatlem skrev:


Platy_2Liter_Bottle.jpgJeg liker å leve litt farlig, så jeg bruker 2L Platy soft-flasker til kokende vann og soveposevarmer (34 gram).

Men så er jo ikke jeg sånn jentegutt som er redd for kjemikalier eller våt dunpose da. :-)

...har dessuten gått helt fint til nå...

Jo mykere plast, jo mer svetter den ut av smak og kjemikalier. Spesielt når du varmer den opp:-D

Endret av qwer993
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt skeptisk til å helle kokende varmt vann på plastflasker med det for øye å drikke det etterpå, når det er sagt så har jeg en 10l plastdunk som setter smak på vannet selv når det er kaldt, men jeg bruker vann fra den til kaffe. Kokingen fjerner vel strengt tatt ikke "plastrester"..så jeg er ikke SÅ nøye på det.

Har funnet ut at skal jeg ha varmt vann vår, sommer og høst så kan det mange ganger være greit å i stedet for å dra på en thermos, å heller koke vannet underveis. Enten har jeg da med vann i en lett flaske, eller jeg finner vannet underveis. Likevel har jeg en haug med flasker, lister opp noe og med vekt under. Til koking bruker enten en Jetboil Zip med kaffepresse eller 45g Firemaple  toppmontert og da en 91g titankjele. + gassboks. Er jeg i det nostalgiske hjørnet, Svea123 og en 1l kjele som Svea'n går oppi.

ThermosLight&Compact 1 liter = 533g, 0.33 liters versjon 292g

Laken alu 1liter, åpning på størrelse med en dorull, plastkork = 150g, samme flaske i Iso versjon, doble vegger og 0.7 liter=251g, holder på ingen måte varmen som en thermos. 

Nalgene 1 liter stor åpning = 178g

I tillegg bruker jeg Cevita juiceflasker fra butikken, de er overrask de solide, kan klemmes sammen når de er tomme og blåses opp igjen når de skal brukes igjen. Tuten er på størrelse med en dorull. De mest geniale er 0.33 literen, de er så små at de går i jakkelomma, med en i hver lomme har jeg en skvett vann som ikke fryser om vinteren, og som ikke tar for stor plass. 1 liter = 35g, 0.33 = 25g.

Har enda ikke hatt behov for å lage varmeelement av en flaske+kokende vann til ymse formål. Av de jeg har ville kanskje Laken Iso være grei, den avgir litt varme og varmetapet er ikke som på en uisolert flaske, så den holder lengre. Har også neoprentrekk som passer til den, men det dekker ikke korken som har en del varmetap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pahatlem skrev:


Platy_2Liter_Bottle.jpgJeg liker å leve litt farlig, så jeg bruker 2L Platy soft-flasker til kokende vann og soveposevarmer (34 gram).

Men så er jo ikke jeg sånn jentegutt som er redd for kjemikalier eller våt dunpose da. :-)

...har dessuten gått helt fint til nå...

Der jinxet du deg skikkelig @pahatlem! Det er artig at du sier "jentegutt som er redd for kjemikalier". Mange av disse plaststoffene som lekker inn i vannet er stoffer som tukler med hormoner og som kan bidra til en for stor andel østrogener slik at du blir mer kvinnelig som mann.

Kanskje mengden er langt under grenseverdien eller at det tilfeldigvis går bra, men det må være greit å være på den sikre siden?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajaja... Bisfenol A og alle andre kjemikalier imiterer østrogen og bla bla bla... Platy-flaskene er godkjent i California for drikkevannoppbevaring, og deres regler er sinnsyke nok for meg allerede. HMS-kravene går etterhvert over stokk og stein. Aluminium gir deg alzheimers. Plast er kreftframkallende. Bålrøyk er drepen fra første drag.

Når alt kommer til alt, så satser jeg faktisk på at både kropp og sjel har det så aldeles strålende fint på fjellet at hvert eneste tilbragte minutt over tregrensa gir netto positiv helseeffekt i forhold til alternativet.

Jeg lager mat direkte i kinesiskproduserte plastposer med kokende vann, jeg lener meg over små kokebål inni pyramideteltet i dagesvis, drikker ufiltrert vann med sauedrit og harepest, og røyker til og med en sigar i ny og ne. Dessuten spiser jeg rødt kjøtt og smågodt proppet med e-stoffer, og skyller det hele ned med utenlandsk, ikke-økologisk alkohol.

Men hver mann går sin tur: bare kos dere med algegresset og tangsalaten, dere :w00t:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, pahatlem skrev:

Men hver mann går sin tur: bare kos dere med algegresset og tangsalaten, dere :w00t:

Det skal vi. Men vi kan godt få lov til å diskutere her uten din "kjønning" av debatten og raljering over en tematisering du ikke liker.  Vannet fra mine Naglene flasker smaker nå uansett "hageslange" uavhengig av hva du mener om det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha, "kjønning"!

Jeg beklager på det aller, aller sterkeste, og lover å aldri kjønne en fjellforumdebatt igjen. Poenget mitt, som tydeligvis var vanskelig å forstå siden jeg skrev så raljerende over tematiseringen, var simpelthen dette:

Jeg er av den klare overbevisning at

1. De påståtte farene knyttet til kjemikalieutløsning fra plast fremstår som noe overdrevet
2. Undertegnede aksepterer, for egen del, risikoen for potensielt skadelige kjemikalier
3. Kjemikalier fra plast føyer seg inn i en lang rekke av påstått helseskadelige aspekter ved livet i et moderne samfunn

Alle må vurdere risiko for eget liv og helse, vannbeholder inkludert. Jeg har for eksempel med meg InReach på tur, fordi jeg presumptivt har foretatt en risikovurdering av å gå alene i fjellet med de farer dette faktisk innebærer. Det å ta med satelitt-kommunikator kan lett, for mange her på forum, fremstå som litt pingle, pysete, pudding, [utbyttbare trigger-ord og andre krenkelser] ...i overkant HMS-minded. Hver mann sin høne; jeg krenkes ikke av at andre folk tar andre vurderinger.

Altså: jeg forsøker ikke å omvende dere som er skeptiske til plast til noe som helst, men ettersom fjellforum ofte tar form av en database nye fjellfolk leter i etter svar, så kan jo mitt innlegg stå til inntekt for de av oss som faktisk bruker plast til oppbevaring av varmt vann, med god samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, pahatlem skrev:

Altså: jeg forsøker ikke å omvende dere som er skeptiske til plast til noe som helst, men ettersom fjellforum ofte tar form av en database nye fjellfolk leter i etter svar, så kan jo mitt innlegg stå til inntekt for de av oss som faktisk bruker plast til oppbevaring av varmt vann, med god samvittighet.

Så lenge det ikke tilføres mer energi i form av varme, kan kan det forøvrig nevnes at varmt vann har den kjedelige egenskapen at det det etter hvert kjøles ned til omgivelsetemperatur, uansett hvilken beholder det oppbevares i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, pahatlem skrev:

Hahahaha, "kjønning"!

Jeg beklager på det aller, aller sterkeste, og lover å aldri kjønne en fjellforumdebatt igjen. Poenget mitt, som tydeligvis var vanskelig å forstå siden jeg skrev så raljerende over tematiseringen, var simpelthen dette:[...]

Altså: jeg forsøker ikke å omvende dere som er skeptiske til plast til noe som helst, men ettersom fjellforum ofte tar form av en database nye fjellfolk leter i etter svar, så kan jo mitt innlegg stå til inntekt for de av oss som faktisk bruker plast til oppbevaring av varmt vann, med god samvittighet.

Du forsetter å raljere ser jeg, men nå altså over at jeg angivelig ikke klarte å lese forbi raljeringen din, at det kanskje lå noen saklige argumenter bak! For egen del tillater jeg meg å fundere på hvilke prosesser det kan være som trigger dårlig smak av vannet i mine Nalgene flasker når de har blitt utsatt for kokende vann over en viss tid. Sunn skepsis er ikke det samme som hysteri  (les: overreaksjon) - må vite. At jeg stiller meg skeptisk til at kostbare vannflasker setter lukt og smak på vannet mitt gjør meg på ingen måte til motstander av, eller generelt skeptisk til bruk av plast for oppbevaring av mat og drikke eller andre ting. Sorry, men nå har du bydd opp noen som ikke vil danse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, zimwalker skrev:

Du forsetter å raljere ser jeg, men nå altså over at jeg angivelig ikke klarte å lese forbi raljeringen din, at det kanskje lå noen saklige argumenter bak! For egen del tillater jeg meg å fundere på hvilke prosesser det kan være som trigger dårlig smak av vannet i mine Nalgene flasker når de har blitt utsatt for kokende vann over en viss tid. Sunn skepsis er ikke det samme som hysteri  (les: overreaksjon) - må vite. At jeg stiller meg skeptisk til at kostbare vannflasker setter lukt og smak på vannet mitt gjør meg på ingen måte til motstander av, eller generelt skeptisk til bruk av plast for oppbevaring av mat og drikke eller andre ting. Sorry, men nå har du bydd opp noen som ikke vil danse!

Min motivasjon var i utgangspunktet å unngå usmak på vannet, og derfor byttet jeg først til glass (som veier mye og er veldig skjørt), og siden til stålflaske. Det finnes jo flere grunner enn kun frykt for plaststoffer som @pahatlemmed vilje overser for å skåre billige poenger. Likevel er jo det litt småfestlig å lese slike tirader. Mulig han er en sint og bitter mann, men jeg leser det heller som med litt glimt i øyet. Litt krydder i hverdagen er jo bare kjekt.

Jeg har dog vurdert å kjøpe meg en nalgene-flaske til vinteren. Som tisseflaske...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vedkjenne at dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt på.. Jeg bruker en nalgene 1-litersflaske i tillegg til termoser på vinteren av den enkle grunn at den har stor vid åpning som ikke fryser så lett, i tillegg er det ålreit å få senket temperaturen på vannet før det skal drikkes, syntes jeg. Jeg tar derfor smeltevann fra termos over på Nalgeneflasken før det skal drikkes. Har ikke lagt merke til usmak, men det kan jo ha med å gjøre at smeltet snø uansett ikke smaker særlig friskt.

Underkjenner uansett ikke det faktum at det nødvendigvis ikke er helt gunstig å hele varmt vann på plastflasker, men har ikke funnet noen bedre måte å løse dette på. Varmt vann syntes jeg ikke er særlig ålreit å drikke i mengder og da er Nalgeneflaska fin å ha som drikkeflaske vinterstid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt opp mot det store antall større farer jeg utsetter meg for i det daglige og ikke minst på turer så tar jeg sjansen på litt ulumskheter i plastflaskene mine... Jeg kan forstå at endel tenker på dette men om en hele tiden skal mikrovurdere alle mulige/påståtte helsekadelige effekter av alle mulige stoffer og materialer så blir det vanskelig å fungere i det daglige.

Spørsmålet blir for min del hvor rasjonelt mye av all denne frykten over kjemiske stoffer egentelig er, mange påstander er dårlig dokumentert og har mangelfull vitenskapelig dekning. Sånn sett så er det nok heller totalen av alt man omgir seg med i til daglige som i sum kan utgjøre f.eks alergiske reaksjoner osv men igjen er dette vanskelig å måle på en vitenskapelig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Spørsmålet blir for min del hvor rasjonelt mye av all denne frykten over kjemiske stoffer egentelig er, mange påstander er dårlig dokumentert og har mangelfull vitenskapelig dekning. Sånn sett så er det nok heller totalen av alt man omgir seg med i til daglige som i sum kan utgjøre f.eks alergiske reaksjoner osv men igjen er dette vanskelig å måle på en vitenskapelig måte.

Nå var det nå lukt og smak som var utgangspunktet mitt, "kjemien" kom inn i bildet når jeg forsøkte å forstå hvor lukten og smaken kommer fra. Er ellers ikke vanskelig å observere at noen engster seg vel mye over ulike påvirkninger man utsettes for, men derfra til å skjære alt og alle over en kam, som "irrasjonell frykt" - er å gå litt langt, ja det blir nesten litt arrogant. Om man bare leser dagbladets oppslag om helse/uhelse, hva man kan bli syk av, javel, det bildet man får der at det er farlig å leve, man kan dø av det, når som helst.  Men det er nå litt mer enn det da. F.eks når det gjelder målbarhet og vitenskapelighet, vel vel, man måler det man måle kan, men det betyr jo ikke at det som ikke kan måles med nødvendighet ikke finnes. Og det er jo et inntrykket man  får, at stoffer som var dømt ufarlig i går - dømmes farlig i dag. Og slik går historiens gang. Derfor innretter nok flere seg i vår tid etter "føre var" prinsippet. Og det er nå ikke så veldig irrasjonelt da.  Det er heller ikke skepsisen mot store aktører i markedet som tjener penger på dette, på den ene eller andre måten, for eksempel ved å tilby tilsynelatende trygge så kalt "BPA-frie" produkter etter noen år der BPA var på alles lepper - som en pest vi måtte unngå. Men der erstattingene etterhvert viser seg som forbundet med nye farer. Og der er vi ved "historiens gang" igjen.

Alt avhenger av hvilken kontekst man setter det inn i, se f.eks "www.youtube.com/watch?v=r-f8-rODv50"

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Må vedkjenne at dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt på.. Jeg bruker en nalgene 1-litersflaske i tillegg til termoser på vinteren av den enkle grunn at den har stor vid åpning som ikke fryser så lett, i tillegg er det ålreit å få senket temperaturen på vannet før det skal drikkes, syntes jeg. Jeg tar derfor smeltevann fra termos over på Nalgeneflasken før det skal drikkes. Har ikke lagt merke til usmak, men det kan jo ha med å gjøre at smeltet snø uansett ikke smaker særlig friskt.

Ingen problem der altså. Tror det jeg erfarer har å gjøre med temperaturen på vannet og varigheten flasken utsettes for dette på. Tipper at når du heller vann fra termosen, så er ikke det på kokepunktet. Men andre rapportere altså at de heller kokende vann på sine flasker uten å erfare det jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.