Gå til innhold
  • Bli medlem

Luksustilbehør du absolutt bør vurdere!


Isak Knutsen

Anbefalte innlegg

                                   Luksustilbehør du absolutt bør vurdere!

 

Har du noen gang tenkt at du begynner å bli for gammel til å dra på tur? Ryggen verker når man sover, og det er alt for hardt å bare sitte rett på fjellet eller på en stokk rundt bålet om kvelden. Da har jeg et tips til deg!

20160917_120251.jpg

Akkurat som godstolen hjemme

Exped sitt ChairKit stoltrekk øker komforten betraktelig på tur.

Oppbevaringsposen.jpg

Slik ser oppbevaringsposen ut med trekket i

Det skal sies at jeg ikke anbefaler å ha trekket med på fjellturer hvor du bærer tung sekk, for det er ikke akkurat noe man må ha.

enkelt å tre trekket på.jpg                 

Det er enkelt å tre trekket på underlaget                                                                    

På for eksempel kanoturer eller andre turer hvor det ikke er så nøye med hva man har med av bagasje er det absolutt verdt å ta med! Jeg må innrømme at jeg selv bruker det på mange kanoturer, selv om jeg ikke akkurat er pensjonist! For du kan absolutt bruke trekket hvis målet bare er å øke komforten, slik som jeg gjør på noen turer.

Du tenker kanskje at man må ha Exped underlag (les om Exped underlag her!) for at du kan bruke trekket, men du kan faktisk bruke trekket på andre oppblåsbare underlag med likt lengde, høyde og breddemål. Exped selger liggeunderlag i forskjellige størrelser, dermed får du også ChairKit stoltrekket i forskjellige størrelser.

Når du skal legge deg i teltet om kvelden og trekket er på underlaget ditt trenger du ikke å ta det av, det er fullt mulig å sove med trekket på. Da er det enkelt å dra underlaget med trekket på ut av teltet om morgenen for å sitte komfortabelt å spise frokost.

glidelås på toppen.jpg

Glidelås på toppen

Hvis du har kjøpt et Exped oppblåsbart underlag anbefaler jeg deg å kjøpe trekket.

stamme ryggstøen.jpg

Det er lett å stramme rygg-støen slik man vil ha den 

Når du ligger foran bålet eller på en bløt plass med trekket på sparer du underlaget ditt for mye slitasje. Trekket har en vannsøyle på 10 000mm, noe som gjør det rimelig vanntett.

brette underlaget.jpgdet blir enda mer behagelig når man bretter stolen dobbelt.jpg

Underlaget blir enda mer behagelig å sitte på hvis man bretter det dobbelt, slik som du ser over

Vekten på trekket med oppbevaringspose er 575g, ikke så galt, men for meg er det likevel litt for mye til at jeg vurderer det på lengre gåturer.

noe annet enn å sitte på fjellet.jpg

Dette er noe annet enn å sitte rett på fjellet!

Håper du som har lest dette er blitt litt fristet, jeg anbefaler trekket som sagt tidligere. Det er nesten som å ta med seg godstolen sin på tur!

Les andre innlegg om utstyr her!

Endret av Isak Knutsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i at trekket er verdt hver krone, men jeg er ganske sikker på at du bruker det litt feil. Hvertfall på det nederste bildet ditt:) Stengene skal være på baksiden av trekket og ned på bakken når du sitter. Strammestroppene går da på utsiden av trekket og jeg vil tro du får enda bedre komfort;)

exped-chair-kit-01.jpg

Endret av Kimmern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det nå når dere sier det:)

Skjønner ikke hvorfor jeg monterte det slik nå, pleier ikke å gjøre det når jeg er på tur, har monter underlaget mange ganger- tydelig det gikk litt fort i svingene, godt observert til dere som så det:)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike stol sett er fine ha for å gjøre turen ekstra bra. Litt luksus bør man unne seg når man kan! Og når vi snakker om luksus.... fikk lyst på ei sånn "para flaske" i titanium fra Vargo, www.vargooutdoors.com/titanium-para-bottle.html  Men den er nå litt (vedlig!) dyr da, så da ble det heller ei Reflect flaske i rent stål (uten sveis) fra Klean Kanteen www.kleankanteen.com/products/the-reflect-27oz?variant (kr 379 fra cdon.no).  Foruten å bære vann i den, og koke vann i den ved behov, så kan man også ha glede av den om man kjeder seg i teltet en mørk høstkveld, f.eks med bruk som vist her:

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Isak, jeg er i den gruppa du nevner, det blir mye vondter etter som åra går, det er ikke noe å gjøre med heller. Jeg trener to ganger i uka bare for å være fysisk i stand til å gå de forholdsvis små turene jeg går. Har nå i noen dager passet på barnebarnet på 3 år, er nok ikke så raskt på beina som han, uuttømmelig energi har han også. Men allikevel, på fjellet vil jeg gå tur så lenge jeg har lappen, eller klarer å reise kollektivt. Jeg har begynt å ta med meg Helinox chair one. Anbefaler denne til alle "gamlissene" på forumet. Finnes også i en mindre og lettere utgave, men den er veldig lav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, admonish skrev:

Bruker selv Thermarest Compack Chair til mitt underlag, veier ikke mer enn 250g.

Det er svært muilg jeg var uheldig og fikk et dårlig/skadet eksemplar (evt har det med min tresifrede vekt å gjøre?), men da jeg testet det på stuegulvet og lente meg bakover, bøyde det ene metallrøret inni nylonsliren seg og jeg bikket sideveis :?. Returnert samme dag som jeg mottok det, og siden har jeg vært skeptisk... Kanskje jeg skal prøve igjen, uten å tenke for mye på lett konstruksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, a_aa said:

Det er svært muilg jeg var uheldig og fikk et dårlig/skadet eksemplar (evt har det med min tresifrede vekt å gjøre?), men da jeg testet det på stuegulvet og lente meg bakover, bøyde det ene metallrøret inni nylonsliren seg og jeg bikket sideveis :?. Returnert samme dag som jeg mottok det, og siden har jeg vært skeptisk... Kanskje jeg skal prøve igjen, uten å tenke for mye på lett konstruksjon? 

Brukte mitt flere timer hver dag i en uke i Femundsmarka i år og har ikke merket antydning til slitasje, er superfornøyd med produktet:)

Veier selv 65kg

Endret av admonish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt liggeunderlag med stoltrekk er ikke det billigste, men jeg har aldri angret et øyeblikk på å ha brukt de pengene. Det har hendt at jeg ikke har giddet å ta med stoltrekket, men det kan ikke være snakk om mer enn to prosent av overnattingsturene. :)

Innsiden ut har jeg klart selv, så den er du ikke alene om hvis det kan være en trøst. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, admonish skrev:

Veier selv 65kg

Vel, da er jeg roughly 60% tyngre (105kg). Det som slo meg da jeg testet den, var at noen titan- eller karbonrør (i stedet for alu-rør) sannsynligvis hadde vært perfekt på alle måter unntatt pris. Og da kommer vi inn på dilemmaet - velg to (tre er urealistisk) av: Lav pris - Lav vekt - Høy soliditet. For meg ble soliditeten lavere enn prisen ga meg håp om :) Meeeen, aldri si aldri - kan jo hende det dukker opp noe nytt som må vurderes :?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, a_aa said:

Vel, da er jeg roughly 60% tyngre (105kg). Det som slo meg da jeg testet den, var at noen titan- eller karbonrør (i stedet for alu-rør) sannsynligvis hadde vært perfekt på alle måter unntatt pris. Og da kommer vi inn på dilemmaet - velg to (tre er urealistisk) av: Lav pris - Lav vekt - Høy soliditet. For meg ble soliditeten lavere enn prisen ga meg håp om :) Meeeen, aldri si aldri - kan jo hende det dukker opp noe nytt som må vurderes :?  

Jeg ville lett betalt opp til 1000kr for et tilsvarende produkt i titan om jeg var tyngre. Dette er et luksusprodukt som er gull verdt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.9.2016 at 22.46, Miamaria skrev:

Sånt liggeunderlag med stoltrekk er ikke det billigste, men jeg har aldri angret et øyeblikk på å ha brukt de pengene. Det har hendt at jeg ikke har giddet å ta med stoltrekket, men det kan ikke være snakk om mer enn to prosent av overnattingsturene. :)

Innsiden ut har jeg klart selv, så den er du ikke alene om hvis det kan være en trøst. :)

Enig med deg, et slikt underlag med stoltrekk er ikke dumt å ha, det koster litt, men jeg syntes det er verd pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Radiosugge skrev:

Det er jo også en praktisk lomme ved glidelåsen, som du kan fylle med klær til en pute. Denne er litt skjult, og endel har nok ikke fått den med seg.

Jeg har ikke sett den lommen, men jeg har tidligere stappet litt klær inn mellom trekket og underlaget slik at det blir en pute. Har sluttet med det nå etter at jeg prøvde å stappe inn for mye klær og én av to glidelåser på trekket røk..! Liten advarsel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.