Gå til innhold
  • Bli medlem

Hunnedalen/Blåfjellenden/Lysefjorden: Når kommer snøen?


gjisen

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en fottur mellom Lysefjorden og Hunnedalen i løpet av høsten. (Ser for meg å gå mellom Flørli og Røde Kors-hytta i Hunnedalen, muligens via Skåpet og Blåfjellenden dersom det ikke blir telt-tur).

Det jeg lurer på er om noen kjentfolk har en formening om når det har pleid å komme snø i det området? 

Hva er det seneste tidspunktet noen har gått den ruta til fots på bar bakke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du fra Flørli til Røde kors hytta i Hunnedalen, så er det noen timer til Skåpet og tilbake til stien mellom Flørli og Blåfjellenden (ca 4 timer hver vei...)

Det er 6-7 timer mellom Flørli og Blåfjellenden og 3 timer til Høgaleitet - 2-3 kilometer ovenfor røde-korshytta..(Opp trappen  i Flørli er omtrent en time ekstra i forhold til å ta stien - om du skal mot Blåfjellenden.

Den som viste når snøen kommer.  -  Normalt er det ikke problemer å komme over heia helt i slutten av oktober - eller noen ganger også i november

Det går folk fra Hunnedalen til Blåfjellenden omtrent til jul... Men ofte med snø under beina...

Snøen dekker merkene og stien, og lager derfor problemer om du ikke er kjent i terrenget....Dagslyset forsvinner fort så sent på året - det kan lett bli mørkt i 4-5 tiden om været er dårlig. Er du ikke vant med tur i regn, vind og temperaturer ned mot null, vil jeg anbefale og vente om været blir slik. (Ingen blir egentlig vant med slikt vær...)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Takk skal du ha for godt svar!

Enig i din siste kommentar: man blir aldri vant til dårlig vær.. Det er en ny opplevelse hver gang..

Vurderer å ta turen den første uka i november. Ut i fra svaret ditt så tror jeg det kan planlegges, men med en plan B dersom det "tilfeldigvis" kommer et snødump eller spesielt dårlige meldinger. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.