Gå til innhold
  • Bli medlem

yoga trening for rygg/ nakke


Torodd Kristoffersen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jepp. Yoga er gull. Jeg har nakkeskade og skulderskade. Noe som holdt meg unna klatring i alt for mange år. Begynte å trene yoga og fikk løsna opp mye. Såpass at jeg begynte med vekter senere og nå er jeg tilbake i klatreveggen igjen. 

Man får strukket godt ut og åpna opp. Og trener man for eksempel asthangayoga så får man fysisk utfordringer også. Man svetter godt. 

I det siste har jeg trent mest hot yoga. Sånn i 40 varmegrader. Tøft. Men man kommer dypere i varmen og det er godt å svette ut skikkelig. 

Så kjør på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er godt å høre at det virker .men det finnes så mange typer forskjellige typer yoga så jeg blir helt forvirra det jeg hadde tenkt å begynne med heter stretch Pilates. har tenkt å begynne om max  14 dager  jeg skal si i fra når jeg har begynt . gleder meg til å prøve men jeg blir vel den eneste mannen der he he 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet triks hvis du har stramme muskler i nakke og rygg kan være å lage en nakkeslynge. Fest et tau i en krok i taket. Så fester du en stropp, et belte eller lignende i den frie enden av tauet slik at det danner en stor løkke. Så legger du deg på ryggen, trer løkka rundt hodet slik at bakhodet hviler mot løkka ca 5 cm over gulvet. Slapp helt av og beveg hodet sakte fra side til side, eller 3 - 5 ganger til den ene siden og det samme til den andre siden. Gjentas flere gange, men pass på at du ikke sovner. 😉

 Etter hvert som du blir mykere i nakken kan du strekke litt ekstra til hver side, men strekking er ikke poenget. Det er den jevne rolige bevegelsen som får musklene til å slappe av.

Dette oppsettet pluss en del øvelser på et treningsstudio fikk jeg av en fysioterapeut en gang jeg hadde fått en prolaps i nakken.

Se første figur i øverste linje og andre figur i nedre linje på tegningen under.

cropped-forside_web_hvit_STOR_mamma2.jpg

 

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurte jeg på om du skulle henge noen her @REs

 

Men leste videre og da var det jo ikke så skummelt :) dette skal jeg teste ut. Har slynger hjemme. Selv er jeg veldig glad i min foamroller. Bruker denne de gangene jeg ser på TV. Og får samtidig litt coretrening. Vondtgodt. Btw så går jeg jevnlig til manuellterapeut. Man skal være litt forsiktig med nakke og ikke teste ut for mye snodige greier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Yoga er fantastisk for mine stive og vonde muskler, både som akutthjelp og forebyggende. Viktig å huske at yoga ikke skal gjøre vondt.

Jeg har nesten ikke gått på timer, bruker bare YouTube. Ligger masse der 😊👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke å ha en merkelapp på treningen sin for at den skal være nyttig utover formålet om å bli i bedre form. Yoga, Pilates osv er nok gode treningsformer, og treningsfilosofier. Min egen trening er sterkt påvirket av styrke og kroppskontrolløvelser fra både yoga og turn, samt en like stor andel bevegelighetstrening i samme sjanger. For meg er det langsiktige målet å bygge en kropp som tåler de utfordringer livet gir meg, og bygge en kropp for alderdommen. Det er litt tidlig å tenke på det, men samtidig er de mer kortsiktige målene tuftet på ferdighetstrening. Mål som mestring av spesifikke øvelser, bevegelighetsmål og lignende.

En trenger ikke bruke masse penger på slynger nødvendigvis om man er litt nevenyttig. Noen takkroker og lastestropper fra Biltema gjør samme nytten. I tillegg skal en ikke undervurdere verdien av å gå i oppoverbakker. Kombinerer man dette med systematisk bevegelighetstrening vil man over tid få en smidig og sunn kropp. Når det gjelder bevegelighet er tålmodighet og system ekstremt viktig. Dette er ting som tar fryktelig lang tid å utvikle, men som er verdt det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

En trenger ikke å ha en merkelapp på treningen sin for at den skal være nyttig utover formålet om å bli i bedre form. Yoga, Pilates osv er nok gode treningsformer, og treningsfilosofier. Min egen trening er sterkt påvirket av styrke og kroppskontrolløvelser fra både yoga og turn, samt en like stor andel bevegelighetstrening i samme sjanger. For meg er det langsiktige målet å bygge en kropp som tåler de utfordringer livet gir meg, og bygge en kropp for alderdommen. Det er litt tidlig å tenke på det, men samtidig er de mer kortsiktige målene tuftet på ferdighetstrening. Mål som mestring av spesifikke øvelser, bevegelighetsmål og lignende.

En trenger ikke bruke masse penger på slynger nødvendigvis om man er litt nevenyttig. Noen takkroker og lastestropper fra Biltema gjør samme nytten. I tillegg skal en ikke undervurdere verdien av å gå i oppoverbakker. Kombinerer man dette med systematisk bevegelighetstrening vil man over tid få en smidig og sunn kropp. Når det gjelder bevegelighet er tålmodighet og system ekstremt viktig. Dette er ting som tar fryktelig lang tid å utvikle, men som er verdt det!

jeg her helt enig at man ikke skal bruke masse penger på trenings utstyr pga at det er et meke .jeg kjøpte det av jobben betalte vel en egenandel på 100 kr så det synnes jeg var helt ok .for meg så har jeg stort sett bare hat gå turer ,svømming .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har arbeidd me mange variantar av dette, og praktisert mykje. Av alt eg gjer, og alt eg har instruert, er pilates det definitivt mest effektive for å "rack and stack" strukturane i kroppen rett igjen. Er som regel det som må til for å få bukt. Å strekke er bra. Å opne er bra. Men det hjelp lite dersom du ikkje øver inn eit røyrslemønster som blir med deg inn i andre ting du gjer, utan at du tenker over det. Den vekkinga av nervebanene ein får gjennom å praktisere pilates (føresett ein dyktig instruktør i klassisk pilates), måten ein øver inn linjer i kroppen og skånsomheita den utgjer for ledd er eineståande. Men det er eit stort men. Dersom du kjem til ein instruktør som kan verke som han/ho har eit helgekurs i pilates, og nærast omtalar det som magetrening, styr unna. Pilates skal være trening der du etterkvart som teknikken kjem brukar heile kroppen frå topp til tå. På same tid engasjerar du mellomgulvet og pust på ein god måte, og gir skjellet og lunger gode arbeidsvilkår. Ikkje uten grunn at det i mange år har vore populært blandet boxerar og Danserar. Det er noko som heiter at ein ikkje er sterkare enn ein er fleksibel. Og ein vert ikkje fleksibel utan å utfordre musklane i heile den mekaniske løpebane. Pilates gir auka "range of motion" i ledd, og er spesielt bra for hofter og skuldre. Nakke og skulderproblem heng også ofte saman med hofter, som er på mange måtar kan reknast som kroppens "grunnmur". Dette vart ei lang avhandling; kort oppsummert meinar eg at dersom du har tilgang til dyktig pilatesinstruktør så burde du gå for det, gjerne i kombinasjon med ein mjuk yoga. Dersom du ikkje har det, meinar eg at du kan gjere kva som helst yogaform, men dersom instruktør aldri omtalar ledd, plassering av desse og korleis forebygge skader; spør. Alt for mange yogautøverar og lærarar har dårlege kne. Unødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.