Gå til innhold
  • Bli medlem

Goretex Pro vanntetthet


Adrgha

Anbefalte innlegg

Hvor vanntett kan man egentlig forvente at en jakke i Goretex Pro skal være? Jeg har en halvannet år gammel Arcteryx Alpha SV jeg hovedsakelig bruker om vinteren. I dag gikk jeg en rolig tur på i overkant av en time i lysløypa (jeg er skadet for tida..) i rimelig kraftig regnvær. Jeg kjente jeg ble kald, og da jeg kom hjem så jeg på genseren at jeg hadde blitt våt på skuldrene, på armene og foran på magen. Dette er vel slitepunkter etter bla. sekk. Er dette normalt?

Jakken har blitt vasket et par ganger helt etter vaskeinstruksjonene til Arcteryx, og blitt impregnert med Granger's Xtreme Repel, som anbefalt. Vil også påpeke at den 4 år gamle Norrøna-buksa jeg hadde på meg holdt meg tørr nedentil.

Hadde kanskje forventet litt mer av ei så dyr jakke som dette.

Legger ved et bilde av den våte genseren: v%C3%A5tt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jakken går i retur til Fjellsport i ettermiddag, så får vi se hva de finner ut. Det er vel ikke mulig å reparere en Goretex-membran? Årets farger på denne jakken er ikke spesielt tiltalende, så hadde egentlig håpet å få beholde den jeg har.

Arcteryx anbefaler yppig vask av Goretex-plagg og sier dette vil forlenge levetiden. Jeg har som sagt vasket min nøyaktig etter instruksjonene som ligger på hjemmesiden, livredd for å gjøre noe feil. Bestilte til og med impregnering fra Ebay for å ha akkurat den typen de anbefalte.

Har "ørt-og-førti" plagg fra Arcteryx og har alltid vært mer eller mindre helt fornøyd med alt jeg har kjøpt fra dem, så forventet vel en god del av denne skalljakkenes Rolls Royce - ihvertfall mer enn halvannet års lett bruk. Mulig produksjonsfeil på membranen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opp gjennom årene brukt og kastet antakelig opp mot 15 par Norrøna Dovre bukser (Gore-Tex).

I vår sendte jeg 3 bukser til Norrøna for å få reparert forskjellige ting (lomme, hull i søm ved kne og hull nede på buksa), og fikk en skikkelig overhaling fordi jeg ikke hadde vedlikeholdt buksene. (De var vasket 2 ganger før innsending...)

Jeg har aldri svart Norrøna på dette, men min erfaring (og broderens, som også har brukt noen par Norrøna Dovre) er at buksene holder lengre om de IKKE vaskes. (Jeg bruker lunket vann og en kost for å få av sorpe)

Jeg har i hvert fall aldri klart å få ytterstoffet til bli slik som det er nytt. Etter vask mettes stoffet med vann. Ved vask har jeg alltid passet på å følge "oppskriften" til punkt og prikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impregneringen skalljakker kommer med som ny klarer man vel aldri å gjenskape, uansett hvor mye man sprayer dem med alskens remedier. Dette slites over tid uansett. Men slik jeg har forstått det har ikke dette noe å si for vanntettheten til et Goretex-plagg, da den vanntette membranen sitter under dette ytterstoffet. Det som skjer er at plagget vil puste dårligere etter hvert som ytterstoffet blir mettet med vann - men det skal altså fortsatt ikke slippe fuktighet inn. I teorien, i hvert fall. Sjansen for å bli klam er vel desto større, men det var ikke tilfellet i går da jeg ruslet i svært rolig tempo. Jeg har før kjent at jeg har blitt våt på skuldrene i denne jakken, men jeg har avfeid det som kondens/svette. 

Her er for øvrig vaskeinstruksjonene jeg fulgte: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanntett Gore-tex er, har blitt diskutert opp ad vegger og ned staur på forumet.

De fleste  av oss er overbevist om at Gore-tex er "vanntett", noen harde sjeler holder på at det er humburg og løgn hele greia.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vet er at det er forskjellige oppfatninger ute og går. Men jeg synes det var betegnende hvordan den fire år gamle Goretex 3-lagsbuksa (ikke Pro) fra Norrøna holdt meg tørr nedentil, mens jakka lakk som en sil. Det burde vel indikere at noe er galt, håper jeg. Det regnet forholdsvis mye, det skal sies, men jeg var ute i maks en time og 15 minutter. Såpass bør det vel tåle?

Har også en Theta SV Bib fra Arcteryx i Goretex Pro, og denne har jeg aldri opplevd å bli våt i.

Endret av Adrgha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Adrgha skrev:

Her er for øvrig vaskeinstruksjonene jeg fulgte: 

Jeg er usikker på om den videoen egentlig sier noe om sentrifugering? "Normal speed" kan jo både referere til vaskehastigheten og vannutskillingshastigheten på trommelen, ikke sant?

Uansett: Jeg mener å ha fått med meg at Gore-Tex sier "minimize spinning", Norrøna sier at deres Gore-Tex-klær skal vaskes uten noen som helst sentrifugering, og Bergans sier det samme på instruksjonene på en Dermizax-jakke jeg førtidspensjonerte etter lekkasjer. Jeg er derfor forsiktig med sentrifugering av membran-klær.

Men om du nå har kjørt normal sentrifugering og det viser seg å ha bidratt til utetthet, så vil du vanskelig kunne klandres, gitt Arc'teryx egen instruksjonsvideo, mener nå jeg.

De gangene jeg har vasket mine Arc'teryx Gore-Tex Pro, har jeg enten kjørt et program som stopper før sentrifugering, eller satt sentrifugeringen til 400 o/min. Så får det dryppe av litt før jeg henger dem på tørkeloftet, og en kjapp runde i en tørketrommel etter at de er tørre (kun for DWR-reaktivering). Min Theta AR-jakke er tett ennå, men det skulle bare mangle når den har fått lett bruk i kun 10 mnd. Det er faktisk bare en drøy uke siden at jeg ga den en omgang med Toko impregnering (ikke eco 😟 ) for aller første gang etter fjerde eller femte vask - det ble veldig bra. Beta AR-buksen har jeg brukt såpass lite at vannet fortsatt preller bra av, selv etter et par vask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørketromling skal visst være alfa og omega. Slike membraner trekker vann sakte men sikkert om ytterstoffet blir mettet av vann.

Når det kommer til bukser, så utsettes de ikke for like mye vått vær. Det er stort sett kun kombinasjon av regn, sludd og snø som kan utfordre buksens vanntetthet. Samt lange perioder med yr, det legger seg på hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg vasket den sentrifugerte jeg ikke. Lot den dryppe av seg litt før jeg sprayet på impregnering og ga den 40 minutter i tørketrommelen, slik Arcteryx instruerer. Nå sist sentrifugerte jeg den på 400 omdreininger, og da var den fortsatt rimelig våt da jeg tok den ut. Tror ikke vaskingen jeg har gjort skal kunne påvirke den i så negativ grad, da jeg har fulgt instruksjonene til punkt og prikke. Da er det i hvert fall, som du sier, ikke min feil.

Mener jeg har lest en plass at Arcteryx anbefaler vask etter 20 dager med høyintensitetsbruk. Det skulle tilsi langt hyppigere vask enn det jeg har utsatt den for.

Endret av Adrgha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket min Arcteryx jakke en rekke ganger og den er fortsatt vanntett, jeg tror du skal vaske jakka veldig mye før den tar skade av det. Virker som du har fått en feilprodusert jakke.

Jakka mi er fortsatt helt tett, det fikk jeg "testet" forrige gang jeg vasket den. Etter å ha hengt til tørk ett par dager var lommene fortsatt fulle av vann da jeg tok den på meg 😂 (har ikke tørketrommel og glemte og lukke glidelåsene før vask)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk beskjed i dag fra Fjellsport om at Goretex-service har testet og bekreftet at jakken lekker. Jeg får derfor ny jakke. 

Håper det var en produksjonsfeil på membranen og at det ikke er representativt for kvaliteten på disse jakkene generelt. 

Endret av Adrgha
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flott du får ny!

Etter min mening er det største problemet med slike membraner mekanisk slitasje. På knekkpunkter i stoffet blir det åpninger hvor vannet etter hvert kommer inn. Det eneste plagget med membran som har holdt over tid, er vadebuksa mi. Men den har også fem lag..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i. Goretex-sko er aldri vanntette spesielt lenge. Men denne jakken er i min mening ikke så mye brukt at den bør lekke så mye allerede. Dessuten lekker den; som du kan se på bildet, midt på ermet, et område jeg ikke kan skjønne bør være veldig utsatt for slitasje.

Slike jakker burde hatt en type forsterkning, eller kanskje ikke membran i det hele tatt på skuldrene, hvor man så godt som alltid har en sekk som ligger og gnager. Dette er alltid den første plassen membranjakker begynner å lekke.

Men ja, jeg er fornøyd med at den blir erstattet. Jeg har skjønt det slik at Arcteryx er rimelig rause med garantier spesielt på disse jakkene, så noe av premiumen man betaler går nok til nettopp det.

Endret av Adrgha
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent at du fikk ny jakke. Det har vært en del slike tråder på forumet - og felles for de fleste er at jakkene er vasket en gang eller to.

Jeg har en Alpha SV selv - og jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke husker sist den var i vask - om jeg i det hele tatt har vasket den. Jeg ser heller ikke noen grunn til å vaske den. Litt bållukt kanskje - men ingen spesielle flekker som skulle tilsi at den trenger vask.

Den er potte tett - knallbra jakke både sommer og vinter, og jeg vil tro noen hadde nevnt det om det hadde luktet av meg :) 

Jeg er i grunnen litt spent på om den Gore-Tex'en som vi får i jakkene i dag har en like god kvalitet som for 10 år siden..Det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å vaske den nye jakken med det første - selv om både Arc'teryx og Gore-tex begge påstår at plaggene skal vaskes ofte for å opprettholde maksimal ytelse. Med det sagt så bor jeg i Nord-Norge, og da hender det ganske ofte at jeg må bruke jakka til hverdags om vinteren for å i det hele tatt ikke forkomme på vei til jobb, og da er det jo greit at den ikke ser helt for j.... skitten ut. :P

Spent på hvilken farge de sender meg. Den jeg hadde var en fin mørk blåfarge som ikke ble skitten så lett. Dagens farger heller jo mer og mer mot pastell... kan ikke skjønne at det er praktiske farger å ha på turklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Adrgha skrev:  Goretex-sko er aldri vanntette spesielt lenge.

(Har fortsatt problemer med å få "sitert")

Dette stemmer ikke med mine erfaringer med forskjellige sko. (Mange par Walk king + en del andre.)

Tidligere røk gore-tex`en raskt, nå holder den omtrent like lenge som skoene.

Det kunne derfor være greit å få greie på hvilke sko du mener  gore-texen ikke holder, (og hvor mange par du egentlig har prøvd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene er det tre par Scarpa, som jeg ikke husker modellnavnene på. Tekstilsko, ikke lær. Ett par Salewa, lavere type "anmarsjsko", disse holdt lenger enn Scarpaene. Skoene begynner å trekke vann i  den typiske "knekken". Jeg sliter en del sko og bytter som regel pga. utslitt såle, typisk etter en sommer-/høstsesong. Siste paret jeg kjøpte er et par lettere Salomon-sko uten membran. Disse er jeg veldig fornøyd med. Blir fort våt, men blir også fortere tørr igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.