Gå til innhold
  • Bli medlem

Regler for rypejakt


guffen2015

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg i at butikker ikke skal lage egne regler, men det gjør de vel heller ikke.

"For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.".

Jeg tenker at 1970 er satt som et enkelt tall å huske for de som jobber med det. Står man i butikken og kan sannsynliggjøre at man har en lovlig uregistrert hagle selv om man er født etter 1970 regner jeg ikke med at det er noe problem, det er jo ikke mange årsklasser det er snakk om. Butikken har jo heller ikke lov å utlevere ammunisjon til ulovlige våpen, og for at en uregistrert hagle skal være lovlig må eieren være gammel nok til at h*n kunne erverve hagla lovlig før registreringsplikten kom i 1990. Fødselsåret står vel i jegeravgiftskortet, så er du gammel nok til å ha lovlig ervervet en uregistrert hagle får du kjøpt ammunisjon på jegeravgiftskortet, er du ikke gammel nok må du fremvise utlånserklæring i tillegg går jeg ut i fra.

Som sagt, de jeg har snakket med har sagt at jegeravgiftskortet holder. Har ingen personlig erfaring med den saken, for jeg har våpenkort og ikke jegeravgiftskort :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Heriks skrev:

Jeg er enig med deg i at butikker ikke skal lage egne regler, men det gjør de vel heller ikke.

Jo, de lager egne regler, men heldigvis så er det få av dem. Jeg har selv kjøpt haglepatroner flere steder, selv hos XXL, med bare det kortet.

Er det ikke mange "årsklasser", det er snakk om? :) Det er da alle som har kjøpt halge før 1990 og de siste behøver ikke være eldre i dag, enn 40 år (noen med verge, andre ikke). Så da er det vel de fleste årsklasser, dette gjelder. Jeg ville ikke forsvart sike tullete regler, var jeg deg.

Jegeravgiftskortet viser ingen fødselsdato, men fult navn og adresse. Og kortet kan jo også være stjålet, så legitimasjon må kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tiur3 skrev:

Jo, de lager egne regler, men heldigvis så er det få av dem. Jeg har selv kjøpt haglepatroner flere steder, selv hos XXL, med bare det kortet.

Er det ikke mange "årsklasser", det er snakk om? :) Det er da alle som har kjøpt halge før 1990 og de siste behøver ikke være eldre i dag, enn 40 år (noen med verge, andre ikke). Så da er det vel de fleste årsklasser, dette gjelder. Jeg ville ikke forsvart sike tullete regler, var jeg deg.

Jegeravgiftskortet viser ingen fødselsdato, men fult navn og adresse. Og kortet kan jo også være stjålet, så legitimasjon må kreves.

Jeg forsvarer ingenting, jeg diskuterer hvordan butikken skal følge reglene. Så greit, forklar for meg hvordan butikken skal kunne følge forskriften og avgjøre om det kan være en lovlig uregistrert hagle hvis de ikke skal spørre om alder på den som eier den. Kan jeg møte opp i butikken og si at jeg skal kjøpe ammunisjon til en lovlig uregistrert hagle med bare jegeravgiftskortet? _burde_ jeg kunne møte opp i butikken og si at jeg skal kjøpe ammunisjon til en uregistrert hagle? Jeg har på ingen måte noen som helst anledning til å ha skaffet meg en lovlig uregistrert hagle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg forsvarer ingenting, jeg diskuterer hvordan butikken skal følge reglene. Så greit, forklar for meg hvordan butikken skal kunne følge forskriften og avgjøre om det kan være en lovlig uregistrert hagle hvis de ikke skal spørre om alder på den som eier den. Kan jeg møte opp i butikken og si at jeg skal kjøpe ammunisjon til en lovlig uregistrert hagle med bare jegeravgiftskortet? _burde_ jeg kunne møte opp i butikken og si at jeg skal kjøpe ammunisjon til en uregistrert hagle? Jeg har på ingen måte noen som helst anledning til å ha skaffet meg en lovlig uregistrert hagle.  

Jeg har hatt med en kompis på jakt som ikke eier hagle i det hele tatt. Han har lånt en av mine. Hvordan skal han få kjøpt ammo til den? Han har betalt jegeravgift, og er således kvalifisert. (Han hadde med utlånserklæring på jakta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg har hatt med en kompis på jakt som ikke eier hagle i det hele tatt. Han har lånt en av mine. Hvordan skal han få kjøpt ammo til den? Han har betalt jegeravgift, og er således kvalifisert. (Han hadde med utlånserklæring på jakta)

Står i forskriften, ikke noe problem å kjøpe ammunisjon med utlånserklæring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Heriks skrev:

Jeg forsvarer ingenting, jeg diskuterer hvordan butikken skal følge reglene. Så greit, forklar for meg hvordan butikken skal kunne følge forskriften og avgjøre om det kan være en lovlig uregistrert hagle hvis de ikke skal spørre om alder på den som eier den.

Butikken skal forholde seg til lovverket, ikke lage egne regler, noe enklte gjør. Er ikke så sikker på at butikken kan kreve noe annet en Jegeravgiftskort og legitimasjon, så de ser at det er rett person, som innehar Jegeravgiftskortet. Mulig de har fått noen rettningslinjer fra Politiet, jeg ikke vet om. Men, det er vel utenfor lovverket.

Skal de leke politi, så er det kvittering på kjøp av våpnet som er viktig (i tilegg til Jegeravgiftskortet, legitimasjon)! Det er det samme politiet vil etterspørre, ved registrering av gamle hagler. Det er jo ikke sikkert at den som innehar våpnet, har ervervet det på riktig måte, eks. kjøp av uregstrert våpen privat, etter regstreringsplikten kom.

Men søk på Kammeret.no, der er dette sikkert diskutert flere ganger, hvis du er opptatt av dette. Hvis ikke kan du jo stille spørsmålet der. Der er det tusenvis av jegere, skyttere, politifolk og våpenhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Jeg har hatt med en kompis på jakt som ikke eier hagle i det hele tatt. Han har lånt en av mine. Hvordan skal han få kjøpt ammo til den? Han har betalt jegeravgift, og er således kvalifisert. (Han hadde med utlånserklæring på jakta)

Jegeravgiftskort og Utlånserklæring og legitimasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tiur3 skrev:

Butikken skal forholde seg til lovverket, ikke lage egne regler, noe enklte gjør. Er ikke så sikker på at butikken kan kreve noe annet en Jegeravgiftskort og legitimasjon, så de ser at det er rett person, som innehar Jegeravgiftskortet. Mulig de har fått noen rettningslinjer fra Politiet, jeg ikke vet om. Men, det er vel utenfor lovverket.

Skal de leke politi, så er det kvittering på kjøp av våpnet som er viktig (i tilegg til Jegeravgiftskortet, legitimasjon)! Det er det samme politiet vil etterspørre, ved registrering av gamle hagler. Det er jo ikke sikkert at den som innehar våpnet, har ervervet det på riktig måte, eks. kjøp av uregstrert våpen privat, etter regstreringsplikten kom.

Men søk på Kammeret.no, der er dette sikkert diskutert flere ganger, hvis du er opptatt av dette. Hvis ikke kan du jo stille spørsmålet der. Der er det tusenvis av jegere, skyttere, politifolk og våpenhandlere.

Vi er tydeligvis bare litt uenig om hvordan man forholder seg til regelverket og tolkning av loven :) siden det står spesifisert at man får kjøpe ammunisjon til  _lovlige_uregistrerte hagler på jegeravgiftskort i forskriften. Og en logisk følge av det er vel at fint få som ikke var myndig i 1990 har en lovlig uregistrert hagle i sitt eie (det finnes alltid unntak). 
 
Er strengt tatt ikke så veldig opptatt av det, så har ingen planer om å følge saken videre, skjønt kanskje jeg spør en jurist en gang om det skulle komme opp som et passende tema :) ..  Har ikke prøvd å kjøpe ammunisjon på jegeravgiftskort så vet ikke om det funker når man ikke kan ha en uregistrert hagle (i følge ryktene gjør det det), men har som sagt blitt spurt om våpenkort eller jegeravgiftskort (kanskje han trodde jeg var gammel nok til å ha en uregistrert hagle, skrekk og gru ... :P

Vi kan vel bare anse det som ferdig debattert siden vi er enige om at butikken ikke skal lage egne regler, vi bare er litt uenige om hvordan de skal kontrollere at de følger de reglene som finnes :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Heriks skrev:

Vi er tydeligvis bare litt uenig om hvordan man forholder seg til regelverket og tolkning av loven :) siden det står spesifisert at man får kjøpe ammunisjon til  _lovlige_uregistrerte hagler på jegeravgiftskort i forskriften. Og en logisk følge av det er vel at fint få som ikke var myndig i 1990 har en lovlig uregistrert hagle i sitt eie (det finnes alltid unntak). 

Det er kun DU og butikken, som lager egen tolkning, utover lov og forskrifter! Din logikk strekker heller ikke til her, den er også for lite gjennomtenkt og utenfor lovverkets rammer. Og leke politi, det er ikke din/deres jobb.

Du er trolig ikke gammel nok heller, til å vite at våpenloven har endret seg mange ganger opp i mellom årene, det samme har myndighetsaldren. Selv om dagens regler sier at en skal være 18 år, er ikke denne grensen knyttet opp mot myndighetsalder i Våpenloven. Da jeg kjøpte de første haglene, var grensen for haglekjøp og glattborede rifler - 16 år. Og myndighetsaldren 21 år. Selv i dag, kan 16 åringer kjøpe hagle og ammo (unntaksregel), på sitt navn. Du forstår heller ikke, at våpen kan være ervervet på ulovlig måte og dermed har ikke eieren lov til å kjøpe ammo. Da hjelper det lite om eieren er gammel nok, hvis våpeforentingen skal leke politi. Men, alt dette er en avsporing!

Ellers virker det som du er veldig opptatt av dette. :)

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes opplagt butikker som lager egne regler og er mer katolsk enn paven når det gjelder salg av ammo og andre våpenrelaterte ting. Det står dem desverre fritt til å gjøre. De kan sette opp skilt utenfor om at de bare selger til personer som bærer lilla strikkevest hvis de vil. Heldigvis kan vi bestemme om vi vil handle der. Her i mitt distrikt er det mange butikker å velge mellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.10.2016 at 13.22, tberg4 skrev:

Nettop vært 3 uker på Fjellrypejakt på Saltfjellet, Brukte Rotweil us 6, funka veldig bra, de har det hos xxl, ellers bruker jeg mye Nittedals spesial us 6 eller 7.

De hadde Rottweil på G-max. Antar at us 6 er norsk 5? Jeg valgte det ekspeditøren sa var norsk 6 (ettersom det var det eneste de hadde i Rottweil - og at de kostet ca. kr. 145 for 25 stk.). PS: Det gikk fint å kjøpe bare med Jegeravgiftskortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.