Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikringsteknikker


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse

Den teknik, som i denne video kaldes hånd-over-hånd, er en anerkendt og den mest brugte teknik. Det gode ved denne teknik er, at man hurtigt og effektivt kan trække tovet ind. Den anden teknik, som i denne video anbefales til nybegyndere, er langsommere og mindre effektiv. Det gode ved den langsomme og mindre effektive teknik er, at tovet altid er nede i bremsepositionen. For at hånd-over-hånd-teknikken skal være sikker, skal man hurtigt få tovet ned i bremseposition igen, når man har trukket ind, og allervigtigst skal det være en reflekshandling, som man ikke behøver at tænke over, at tovet skal hurtigt ned i bremseposition, hvis partneren falder, medens man er i gang med at trække ind. Der ud over er det selvfølgelig også vigtigt, at bremsehånden aldrig slipper tovet under bremsen. Derimod er den teknik, som i videoen benævnes shuffle, absolut no go ifølge undervisningsstandarderne i Dansk Klatreforbund, fordi man ikke har ordentligt fat i tovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slutte å lese kommentarfelt. Vet jo at det ofte er fult av bull. Det var bare så mye kritikk for hånd-over-hånd der av en eller annen grunn jeg ikke fatter. Men jeg er for gammal for å bytte en teknikk som går av seg selv. Og som er sikker, rask og enkel. 

Tror også du skal være utrolig ukoordinert om du ikke takler å lære hånd-over-hånd med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg tror den videoen er mest aktuell for begynnere. problemet jeg har sett er at nybegynnere (ved klatrevegg) mye oftere glemte seg, og tok tak i tauet over bremsen, slapp tauet etc ved hånd over hånd enn ved skli-hånd-oppover metoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.