Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å sy bunnduk inkludert forteltene til mitt MSR Hubba Hubba og til et Bergans tunnel-telt. Det er først og fremst fo å få noe som virkelig passer at jeg vurderer dette, ikke for å spare så mye penger. Jeg kan alltids kjøpe en bunnduk fra Helsports outlet, men det kan være litt moro å prøve selv.

Jeg fant et fint materiale på Extremtextil.de http://www.extremtextil.de/catalog/Groundsheet-Nylon-PU-coated-10-000mm-90-g-sqm::2869.html og jeg tenker enkle webbing-stropper som evt kan forbindes med strikk til teltpluggene.

Jeg er ennå ikke 100% sikker på selve konstruksjonen, hvor my mindre enn ytterduken det skal være osv osv - har noen noen tips eller erfaringer med design av bunnduk selv? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår at du bruker elastiske bånd i forbindelsen mellom bunnduk og telt og prøver å lage en anordning der du fester bunnduken i ytterteltet og ikke i pluggene og den kan klipses av.

Hilleberg har denne løsningen og det er genialt. Du kan da sette opp teltet med yttertelt, innertelt og bunnduk i en operasjon og alt ligger ferdig i pakkposen om du ønsker det.

Å feste bunnduken i pluggen er kronglete etter du har satt det opp, er det ikke elastisk vil du kunne få problemer med å strekke teltet ut og du får ikke satt pluggene der du ønsker. Etter å ha hjulpet noen med et oppsett av et Helsport telt med ettermontering av bunnduken i pluggene er jeg ikke i tvil om hva som er den beste løsningen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hilleberg bruker forøvrig en plastring som er festet i teltet, dette er også enkelt å sy fast i et eksisterende telt. I andre enden er en 'toggle' dvs en pinne som tres inn i ringen.images-1.jpg

Bunnduken bør være noen (få) cm på innsiden av ytterduken så ikke vann renner/drypper fra ytterduken og inn på bunnduken. Det avhenger litt av hvor stor avstand det er mellom bakken og ytterduken på dine telt hva som er optimalt. Er det en stor glippe vil splashback legge seg på bunnduken om den er for langt ut.

Endret av Omnilite
Lagt til tekst om avstand til ytterduk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med Helsport sin bunnduk (til Svea) er at den kan festes "hvor som helst". Man fester den lett innenfra uansett hva man velger. Det er krok med strikk som smettes rundt plugg eller stang eller webbing e.l. Litt plundrete å ta av igjen fra innsiden - men teknikk.

Vi brukte dette 10 dager i strekk i sommer og etterhvert festet vi bare 4-5 steder. Det var nok. Er vel en glippe på 3-5 cm - men mulig denne blir mindre om man stramme teltet hardere opp.

Om du skal sy selv ville jeg vurdert å ha duken i et materiale som ikke er så glatt. Syns bunnduken i teltet - mot footprinten - gjorde at innerteltet gled mye lettere og ved evt skrått underlag ville det blitt et større problem enn det faktisk var.

Ville også vurdert en forsterkning av noe slag ved hoved inngangen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For lenge siden skaffet jeg meg en stor lavvo bunnduk fra "ikke øverste hylle". Billig, solid og tung.  Av denne har jeg sydd bl.a. pakkposer, "jervehi" (når jeg hadde bikkje) og bunnduk. 

Jeg la ut stoffet på bakken, satte teltet oppå og "tusjet" rundt teltet. Nå hadde jeg et greit omriss av teltet. Satte også et tusjmerke ved alle teltets pluggfester. Deretter var det bare og klippe etter tusjstreken, brette duken 2x - 3x inn og sy kanten. Hvor mye, eller mange ganger du bretter avhenger av hvor mye innenfor teltets ytterduk du vil ha bunnduken. På telt hvor glippe mellom duk og bakke er stor, ville jeg hatt bunnduken godt innenfor. Sydde også fast hemper av samme stoff der tusjmerkene til pluggfestene var avsatt. I disse hempene festet jeg elastisk strikk.  Og så var den klar til bruk. 

Bruk: Strekk ut bunnduken og plugg fast (sett plugger halveis ned). Fram med teltet og begynn montering på vanlig måte. Alle plugger er nå der de skal være og med en løs plugg i hånda starter plugging av selve teltet. Ned med plugg gjennom teltets pluggfeste og inn ved siden av bunndukens plugg som så tas opp og sånn fortsetter du rundt teltet. 

Vær oppmerksom på at de litt rimeligere duker ofte har forskjellig ut/innside. Dette er greit å finne ut av helt i starten av prosjektet. Duken jeg har har en glatt utside og en belagt innside. Den glatte siden mot bakken og den litt mindre glatte mot teltets bunn. Da elimineres noe av problemet som @Kjell Iver beskriver med at dukene sklir mot hverandre i skrått terreng. 

De første bunndukene jeg lagde fulgte ytterteltets omriss. De jeg stort sett bruker idag følger innerteltets omriss. Dette gir litt mer kondens, men er sikrere iom at jeg ofte bruker brenner i fortelt. På plussiden kan noteres god beskyttelse av innerteltets bunn og likeså noe beskyttelse fra skarpe gjenstander på bakken som kan true skjøre oppblåsbare liggeunderlag. 

Fordelen med å sy selv er at du får det akkurat slik du selv vil ha det og det hele er gjort på noen få timer. Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall! Tusen takk for veldig gode svar. Jeg gleder meg til å ta fatt på dette i vinter, skal bestille nok til også å sy en bunnduk for forteltet i Bergans 3-manss tunnelteltet også.

Igjen, takk for fine innspill og får, jeg skal legge ut bilder av prosessen og av resultatet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av rayun
      Bunnduk til MSR Hubba Tour 1
      Siden jeg har fått nytt telt i hus måtte jeg ha en bunnduk til dette også. Bunnen i det nye teltet ser god nok ut som den er, men jeg bruker alltid bunnduk uansett.
      Fant fram teltet og rullet det ut på stuegulvet. Snudde det så det lå med bunnen opp og så var det enkelt å ta nødvendige mål.

Fram med stoff og etter overføring av mål til duk var det bare å klippe i vei.

Siden dette opprinnelig har vært en Lavvo bunnduk ble diverse klips og reimer fjernet og så var det hele klart for symaskinen.

Etter et par- tre timer var det hele over og jeg satt der med en sprett ny bunnduk på 200 gr.

Jeg pleier vanligvis å ha bunnduken pakket for seg selv, men denne gangen lagde jeg duken noen cm. kortere og smalere enn teltbunnens mål. Hvert hjørne fikk en påsydd hempe slik at den kan klipses inn på teltet og således pakkes og reises samtidig (vist jeg vil da) med teltet.

Og slik ser det ut når bunnduken er klipset i teltet. Ikke helt sikker på at jeg kommer til å ha det montert, men skal prøve det ut før jeg eventuelt pakker det for seg selv.

• Av Tom42
      Ved en anledning trengte jeg et fotostativ, og siden jeg likevel hadde med meg ett knøttlite stativ så mekket jeg sammen ett av noen vierkvister.  Fungerte bra.  Bra nok.

Her om dagen sto jeg med 3 gamle fluestangtopper og tenkte.  Deretter, tok jeg av knottene og surret fast toppene på hvert bein.  Da jeg var ferdig så jeg at jeg kanskje kunne ha tredd dem inni beina.  ja, ja.  Alle knuter forsegler jeg for øvrig med en dråpe lynlim.

Kjøpte et kulehode på Ebay.  Og monterte det på stativet

Stativer er ikke det mest stødige, men jeg sydde en pose og festet den med en line.  I den kan jeg legge en stein og da står den støtt. 

Selv på ujevnt underlag, her står det ene beinet ca 20 cm høyere enn de to andre, men det er lett å justere de to andre beina, slik at stativer står rett.
      På selfiestenger er det en holder for mobiltelefonen som jeg skrur fast til stativet.  Eller jeg kan skru på et lite digitalkamera direkte.  Fant også en fjernutløser (festet til en orange snor)  på nettet, så nå er alle muligheter tilstede for å ta flotte bilder, hvor jeg slanger meg makelig under baldakinen og stirrer inn i bålet på blikkboksovnen.
      På bildet har jeg også et gorilla? stativ som både er lett og anvendelig.

Og hele greie veier 218 gram!

• Gjest Mareng
      Av Gjest Mareng
      Jeg ønsker å lage ett footprint til forteltet til mitt abisko shape 3.
      Grunnen er at jeg vil ha muligheten til å ha ett tørt gulv i forteltet når marken er våt, og for å redusere kondensering fra våt mark. Svært mye av kondensen i slike tunelltelt med stort fortelt kommer fra marken i forteltet. Footprint til hele teltet er unødvendig slik jeg ser det.
      Planen er å lage det slik at det dekker forteltet. Det må kunne festes enkelt (med strikk og plastkrok?) til stengene og endefestene, eller noe i den retningen. Poenget er at det må ligge fint, og være lett å løsne slik at man kan brette det vekk ved inngangen når man tar av/på våte klær eller ønsker god plass til matlaging.
      Det må være en luke midt i gulvet, foran inngangen til innerteltet, som er stor nok til primusen og å sette en varm kjele ved siden av ved matlaging.
      Materialet må være lett og sterkt nok. Jeg har presenning liggende, men det veier kanskje litt i meste laget. Jeg har også vindusfolie liggende, den veier 40 gram for 1,5x2 meter og er trolig sterkt nok til å vare en stund, men det er ikke like enkelt å feste ting til det og lage luke uten at man svekker plasten mye. Det er også glatt. Jeg vet at noen har laget tarp av dette, men jeg aner ikke hvordan man får på sterke nok fester til dette. http://m.clasohlson.com/no/Tesa-isolerende-vindusfilm/34-3040
      1. Noen som har tips til hvordan dette best lar seg gjøre?
      2. Hvordan bør festene lages? (Jeg har aldri sett en footprint før, det er sikkert noen gode løsninger på dw ferdigkjøpte som dekker hele teltbunnen).
      3. Noen gode materialer jeg kan bruke? Det ideelle er noe som er lett, mykt, stille og ikke så glatt.

• Av ost
      Her følger en brukertest av Tommetrix blikkboksovn, produsert av @Tom42. Innledning, utpakking, montasje og vekt kan sees i denne tråden. 
      Vinterferien er over oss, og endelig har man litt tid til egne sysler. En tur ut i svigerfars vedbod gir et godt fange med tørr småkvist. Utegrillen er et godt sted å prøve stasen. Lekende unger er gode som smaksdommere etter endt dyst. 
      Her er ovnen klar til dyst. Jeg er litt usikker på om veden skal mates fra en eller to sider, etterhvert mater jeg mest fra kortsiden der den største åpningen er. 

Jeg har en bålkjele fra Rast som er helt full med kaldt vann. Aner ikke hvor mye dette er, en liter pluss. 

Når man først får fyr må man stadig dytte kvistene inn, ellers dør flammene ut eller sprer seg ut av boksen. 

Man må også ha nok kvist til å hele tiden mate ovnen. Jeg hadde en tanke om at jeg ville sitte igjen med glør etterpå, men det er full fres hele veien. 

Det som er igjen etterpå forsvinner fort.

Vannkannen kokte etter et kvarters tid. Testpersonene likte kakaoen. 

Som turovn trekker jeg følgende foreløpige konklusjoner: 
      - som vannkoker virker den utmerket, forutsatt godt med ved og god tid
      - veldig var for vind, jeg hadde en trekk fra siden som gjorde at veden forsvant litt for fort
      - krever konstant tilsyn, den kan ikke forlates bare for å "fikse" noe
      - gasskokeren blir nok primærkilden for matlaging på turer, men jeg ser ikke bort fra at denne også kryper ned i sekken når tid og sted tilsier det. 

• Av -Tine
      Jeg har kjøpt meg telt! 😃 Tilbud i outlet butikken til helsport. Det ble et reinsfjell superlight 2. Nå står det oppslått i stua 🙌🏻 Hehe.. gleder meg til sommeren!! MEN... burde jeg ha kjøpt footprint? Bunnduken er jo innmari tynn da. Kan da ikke tåle all verden den ?? Footprinten veier jo over 400 g da men... teltet +stenger veier ca 2 kg... jeg liker at det er lettest mulig men.. noen som har reinsfjell og kan si noe om dette? Tåler bunnduken mer enn den ser ut til? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.