Gå til innhold
  • Bli medlem

Island Peak & Everest Base Camp 2017


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå meldt meg på tur til Himalaya neste år, og målet er Everest Base Camp. Fra før av har jeg ingen fjellerfaring, og det største "fjellet" jeg har vært på er 1200 m.oh. Jeg er over gjennomsnittet int. i kultur, så tar det ikke som et stort nederlag om jeg ikke når opp til Island Peak, men Everest base camp er virkelig en drøm.

Er det noen som har erfaring med Island Peak eller Everest base camp? Del gjerne:-) Setter ellers pris på tips og triks!:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Island Peak = uppförsbacke De Luxe. Du bör ha vana av att gå med stegjärn och yxa för att vara säker på berget. Det är relativt högt, så räkna med problem med orken + att det kan vara kallt (massor av minusgrader).  Guiderna vinchar upp folk som har noll erfarenhet varje dag och oftast går det bra. Men ibland inte (=helikopter-räddning eller värre). Skall du upp på Island Peak skulle jag starkt rekomendera hårdträning innan. Se till att skaffa vana vid att gå i brant, snötäckt terräng under vinterförhållanden. För det är vad som väntar. + tunn luft. Det är en "trekking peak", alltså ingen riktig klättring, men bitvis brant att gå. Här är en bra bild på vägen upp:

1300341088.jpg_420_280_0_.jpg

Här en bild på folk som är på väg upp från bre'en:going-upwards_640_480.jpg

 

Everest Base Camp är inga konstigheter i sig. Bara att gå. Att tänka på: Koka vatten som skall drickas, speciellt viktigt ju jängre ned i dalgången du är. Tvätta kläder. Även om du har bärare som bär alla dina kläder, så kan det vara en fördel att inte ha för mycket bagage. Om möjlig, ta lunchpaus vid någon bäck, skölj av gårdagens underkläder och torka (om det är sol). Alternera. Se till att äta och dricka ordentligt. Tag med lite egen mat som du gillar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
20 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg får trimme deg opp Hallingskarvet i vinter ;) løpe opp der så mange ganger vi rekker på en dag så fort det er ok snø/is. 

Hehe ja, bare å sette igang. Det er is og snø der allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg får trimme deg opp Hallingskarvet i vinter ;) løpe opp der så mange ganger vi rekker på en dag så fort det er ok snø/is. 

Selv Hallingskarvet kan være en luring. Har prøvd 2ganger å gå over på langs fra Finse i mars måned, kom bare ned Folarskaret og måtte avbryte til Haugastøl begge gangene fordi været slo om. En av de som har vært med begge gangene, har enda et forsøk med samme resultat...

Men en dag Skarvet ikke forventer det og er forberedt på at jeg kommer, skal jeg overrumple det og fullføre resten frem til Geilo!

Så Skarvet er ikke bare egnet for trening i å gå oppover, men også for trening i skiftende værforhold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om Everest Basecamp er så spennende om det da ikke er ekspedisjoner på gang. Om du går på vårparten er det jo det så da er det mer spennende, men nå på denne årstiden - fremover mot jul - er det vel helt tomt der. Da er Kala Pattar og soloppgangen derfra en fin opplading før Island Peak.

Jeg var der i 2005, og hadde ingen erfaring med klatring, stegjern, rapellering, tau, seler etc på forhånd - en gang må være den første. For meg var det i isveggen opp til island Peak. Flott fjell... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Jeg er usikker på om Everest Basecamp er så spennende om det da ikke er ekspedisjoner på gang. Om du går på vårparten er det jo det så da er det mer spennende, men nå på denne årstiden - fremover mot jul - er det vel helt tomt der. Da er Kala Pattar og soloppgangen derfra en fin opplading før Island Peak.

Jeg var der i 2005, og hadde ingen erfaring med klatring, stegjern, rapellering, tau, seler etc på forhånd - en gang må være den første. For meg var det i isveggen opp til island Peak. Flott fjell... 

Man går da ikke der for å møte masse folk vel :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Denali skrev:

Man går da ikke der for å møte masse folk vel

Når man står på Kala Pattar ser man ned på Everest BC (noe langt bort) - og ikke minst Mt Everest. Våre guider anbefalte ikke å gå inn til Basecamp. Det er 3 timer gange inn dit fra Gorak Shep, og det er ingenting å se. Eller rettere sagt - det var det jeg ble fortalt - og om man leser reiseskildringer vil mange si det samme. Men det kan skyldes at man er sliten når man kommer dit og ikke ser poenget med å stå der - og bare må snu og returnere til Gorak Shep.

Men mange kan ha motsatt mening - slik som i dette innlegget http://www.himalayas-trekking-pictures.com/everest9.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.