Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose vinter for lang mann (198 cm)


Haugelarsen

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er på jakt etter ny vintersovepose, men jeg har en utfordring - jeg er lang. Like under 2 meter. De fleste soveposene jeg finner er 195 eller 200 cm, noe som kanskje er i knappeste laget. Jeg vil jo helst ha 5-10 cm å gå på, slik at hetta ikke blir superstram, og tærne ikke presser flat fyllet i bånn. Burde ikke jeg det? 

Tresesongsposen min er en Mammut Kompakt på 215 cm, en lengde jeg er svært fornøyd med. 

I utgangspunktet tenker jeg at fyllet gjerne kan være både syntetisk og dun, uten at jeg har veldig sterke formeninger om dette.
Jeg ønsker å kunne sove komfortabelt i 20 blå. 
Vekten er ikke superviktig. Jeg setter pris på lav vekt, men at det er en lang pose som holder varmen har prioritet.

Setter pris på tips og tanker. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterposer har mer fyll så 220 ville være grei lengde, så du ikke klemmer sammen fyllet. De fleste soveposer angis med maks personlengde, så du må vel se etter Lengde minimum 200.

En av de beste innstegsmodellene for vinterposer er Tyin EXP 5-season. Syntetisk, solid og tåler fukt bra. Veltestet modell. Videre går prisen raskt oppover, ut fra om det skal være lett, enda varmere, kun brukes under tørre forhold  osv..  Sjøl har jeg en Tyin til allround bruk og en Mountain Equipment Glacier 1500 for tørre og enda kaldere forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.9.2016 at 9.25, PTG skrev:

Vinterposer har mer fyll så 220 ville være grei lengde, så du ikke klemmer sammen fyllet. De fleste soveposer angis med maks personlengde, så du må vel se etter Lengde minimum 200.

Vil ikke personlengde 200 også være i korteste laget? Posen jeg bruker nå er en forsvaret-pose med oppgitt personlengde 200 cm, men den er skikkelig stram i lengden. Føler at hetten da ikke fungerer optimalt, og beina blir guffent kalde. Men det kan jo hende at posene fra forsvar har større avvik fra oppgitt lengde enn en stor merkeprodusent ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anbefaling, tipser bare om at du kan søke hos Prisjakt for å se noe av (*) utvalget i ønsket lengde som finnes her på berget. Skrive "sovepose" som søkeord og så lengden i cm, Eksempel på søk:
www.prisjakt.no/#rparams=ss=sovepose%20200
www.prisjakt.no/#rparams=ss=sovepose%20215

*) de dekker ikke alle norske sportsbutikker

Mener at lengde som oppgis normalt er maks personlengde, men lønner seg å finlese - også hos produsenten...

Endret av zimwalker
feil url
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig og riktig med stor nok pose, men for stor pose kan fort bli kald da du får et rom i fotenden med kaldere luft. Har selv gått på den blemma før da jeg kjøpte pose som ble for lang - og derav kald. Men litt rom skal man ha. Det hender jo man tar klær, vannflaske o.l med ned i posten. Hadde jeg vært 198 ville jeg ha prøvd poser på 210 eller kanskje 205 om posen ellers er "romslig" i bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 198 høy, og har gått for http://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/gore-windstopper-expedition-series/puma-gws/

Den oppgis til 200cm, men har mer enn nok plass til meg. Ikke stram ved føttene eller hetten. Plass til klær eller andre gjenstander inne i posen også.

Koster litt, men ville ikke byttet den ut for alt i verden. Sov som en prinsesse sist vinter i 22 blå.

Endret av Knut S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.