rbhelle

Primus og kokesystem
Primus Soto Muka Stove

6 innlegg i emnet

Skjult lenke - logg inn for å se den

Soto Muka stove ble innkjøpt på tilbud hos Fjellsport. Benyttet på et par turer hvor man ikke bare skulle varme vann. Jeg mener at dette er en god primus for å smelte snø og varme vann, men direkte uegnet for å lage mat både om vår, sommer og høst.

Fordelen er vel først og fremst det enormt effektive varmeuttaket samt at du slipper forvarming på denne, men det fordrer slik jeg har brukt den et par ting å være klar over. Må vel også nevne den infanterisikre justeringsmekanismen for "slå på, drifte og slå av".

Flammen er særdeles høy og voldsom (etter min mening). Jeg sammenlikner her med Optimus 111, MSR Dragonfly, Coleman 445 og MSR Windpro 2. Flammen er såpass høy at jeg vurderer det som direkte farlig å fyre opp denne i innerteltet (er ikke å anbefale uansett for uerfarne) og ikke minst så er mitt Hilleberg Akto helt uegnet for denne type flamme på primusen. Man må i såfall grave en relativt brukbar snøgrop og da kan man fyre den opp. Dette gjelder selvsagt på full guffe. Halverer man fresen så leverer den fremdeles mye varme og flammen blir mindre, men fremdeles vesentlig høyere enn de nevnte primuser.

En annen ting som er verdt å tenke på er hvilke kjeler du bruker. Siden flammen er såpass voldsom og høy så egner den seg best med store kjeler, typisk 3-4 liter, gjerne større for å unngå å fyre for kråkene. Med en 2 ltr kjele (MSR, GSI, Primus) uten varmeveksler så går veldig mye varme til spille på sidene. Det optimale for meg var å bruke 3-4ltr kjeler typisk 25cm bunn, gjerne i kombinasjon med en varmeveksler (ála MSR sin monterbare). Da får man utnyttet den høye flammen på full guffe og du smelter snø og koker vann raskere enn du klarer smøre en brødskive med klaket smør. Dvs du bruker et par minutter pluss på en liter vann.

Min erfaring er at du bør bruke denne i telt med romslige fortelt med god plass og høyde. Jeg bruker et Hilleberg Keron 3 GT på vinterstid og der er primusen eksemplarisk. Pittesmå enmannstelt synes jeg blir for små i forteltene rett og slett.

Å kokkelere med denne er så si fånyttes etter min mening. Du må iallefall holde gryten og passe på hele tiden da denne i praksis enten er på eller av. Jeg har merket av på justeringsrattet hvor mye jeg skal skru for ca 80%, 50% og 25% effekt, så jeg slipper gjette. Men selv på 25% effekt, så leverer den heftig varme. Steke fisk, pannekaker, bacon, egg er noe jeg fant lite hensiktsmessig, selv med en GSI stekepanne.Ting går jo, du må bare holde pannen hele tiden for å varmeregulere med å ta den av flammen og på igjen. Slikt er unødig tullete for min del og da bruker jeg heller Windpro 2 eller Dragonfly med god varmeregulering.

Mange påpeker også at man ikke kan bruke andre brennstofflasker, men jeg synes ikke dette er noe stort problem, men så er jeg ikke en ekspedisjonsfarer heller. Det mest optimale er å bruke den lille flasken på 700ml (ca 500ml til disp) til primusen og heller bruke andre flasker som oppbevaringsflaske. Denne lille holder til ca 1 times fyring. En annen klar fordel med en liten flaske er at du ikke trenger pumpe deg halvt ihjel for å skape nok trykk til oppfyring når det er lite brennstoff igjen i flasken. Skal ikke stikkes under en stol at du opparbeider deg en viss grunnvarme bare ved å pumpe de påkrevde 40-50-60 pumpetrykkene du må gasse inn for å få den røde indikatoren synlig.

Ut over dette er det en fantastisk primus som gjør jobben på mindre tid av hva de andre primusene klarer. For meg er dette en ren vinterprimus hvor fokuset er å smelte snø og vann, samt koke vann i et typisk stort vintertelt med bra fortelt. Det blir faktisk så varmt inni Keron 3 GT teltet av å fyre på full guffe i forteltet at det går fint an å kle av seg :-)

I mindre telt finnes det bedre alternativer med lavere flamme og rundt 3000w effekt (Soto leverer 4650w)

Kan ikke skryte av at jeg har 100+ feltdøgn med denne primusen, til det har jeg for mange andre primuser som egner seg for ulike formål og årstider. Har egentlig funnet ut at primus er noe man velger ta med avhengig av hva man skal lage på tur. 

Hege P., zimwalker og a_aa liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg hatt Soto Muka på et par test turer, og dette blir ikke favoritten min.

Vindskjermen som følger med er om ikke ubrukelig, så i hvertfall alt for dårlig, så da blir det jo bare å trosse bruksanvisningen og montere den inn i en Trangiaklone.

Ja det ble det andre boller, eller i det minste dagen suppe.  Aldri har jeg kokt suppe så fort, litt vanskelig å simre nok, men akseptabelt. Det ble litt brunt i bunnen av aluminiumskjelen. 

Dette er en helt rå vannkoke og snøsmelte primus, jeg er virkelig imponert over pumpa med ventiler som gjør det kjempelett å starte prosessen, OK og regulere, og grei måte å tømme flaska for luft. (trykk). 

Vurderer av likevel å prøve å selge den, og fortsette med min 20 år gamle Coleman apex ii med en beskjeden makseffekt på 2kW og simremulighet ned til nesten ikkeno.

Blomkålsuppa var en nytelse, og det ble ingen usmak som følge av det brune i bunnen av kjelen. 

dsk

2016-10-06 12.30.04.jpg

2016-10-06 12.52.55.jpg

Hege P., zimwalker og rbhelle liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Soto Muka er nå brukt over en viss tid og nå sist har det vært kaldt i indre troms. Å bruke denne primusen i den kalde årstiden er noe jeg setter mer pris på enn andre snøsmelteprimuser som krever forvarming med rødsprit eller forvarming etellerannet.

På turer hvor jeg er ute og går i noen timer i 15-20 minusgrader på høyfjellet så blir nå ihvertfall jeg raskere kald på fingrene og kroppen generelt når det er pauser for mat/kaffe. Å starte med forvarming da er for meg unødig tidstap og her er Soto Muka genial, siden du bare pumper og fyrer opp med tennstålet, etter ca 10 sek så er den varm nok og du slår den over på "driftsmodus". Grunnet den høye effekten så bruker jeg ikke mange minuttene på snøsmelting kun med bruk av medfølgende vindskjerm. Blåser det sterk vind er den selvsagt fånyttes på lik linje med mange andre slangebrennere uten modifisering slik dsk har gjort overfor.

Når jeg ser hvor mye lengre tid forvarmingsprimuser bruker så er faktisk denne Soto min absolutt foretrukne når det skal smeltes snø og varmes vann. Har ikke fyrt den opp på fjellet når det har vært kaldere enn 20 minus enda, så om den fungerer dårligere da det vet jeg ikke. Merker ikke forskjell på den i 20 pluss eller 20 minus per nå mht forvarmingstid. Men skal ærlig innrømme at jeg ikke har målt om den bruker 10sek eller 15sek i hhv plussgrader eller minusgrader. De sekundene ekstra er vel egentlig av ren akademisk verdi i praksis.

Jeg har kjøpt ekstr4a flasker, og bruker nå 2 stk 1000ml og 2 stk 700ml flasker. Slipper da drive helle over for mye. Har ikke testet pinlig nøyaktig, men dette gir ca 6,5-7,5 timer med brenntid på maks guffe. Jeg har funnet ut at den bruker ca i underkant av en halv liter alkylatbensin pr time i plussgrader og drøy halv liter i 15-20 minusgrader. Ikke mer vitenskapelig enn å fylle opp 0,5 liter og ta tiden på hvor lenge den brenner på tur om vinteren.

Relativt tørst brenner på full spiker mao.

zimwalker, a_aa og Bjarne H.S. liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok der den kommer til sin rett! Fint å høre at forvarminga virker i -20! 
Begynner å bli lite vinterturer etter jeg runda 50, dessuten er det knapt snø og det kaldeste vi har hatt var morges med -10.

Vi har igrunn ikke hatt ordentlig vinter i Hakadal "denne vinteren" men fordelen er lite snømåking  :-)

dsk

rbhelle liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sies at det er unntaksvis jeg orker være ute i telt ved 20 minus hvis jeg ikke må, som regel når det er 20-25 blå i dalen så er det jo godt under halvparten i fjellet. I morgen er det meldt 20-22 hvor vi er, men i fjellet dit jeg skal er det 6-7 blå. I avstand snakker vi kanskje 5km mellom plassene og rundt 300m høydeforskjell 😉 Store lokale variasjoner mao

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme oppfatning. Kompis har hatt tre stykker. Den koker vann så fort at vi ikke rekker å ta noe særlig pause så vi har kuttet den ut til laksefiske ;-) Ellers rekker vi jo ikke ta litt pause på bredden mens vannet koker. 

På vintertelting har vi brukt den til spaghettivannet og annen vannkoking når vi har laget mat i teltet og en annen "vanlig brenner" til sausen og sånn. Oppfatningen vår er også at den er for varm på minimum slik at den fort brenner mat om du ikke rører konstant. 

Kompis har byttet den inn 2 (2?) ganger pga at vi rett og slett har brent i stykker innfestingen til ett av beina. Det har skjedd 2 eller 3 ganger nå og jeg kan skrive under på at han ikke har brukt den feil eller for mye pakket inn eller lignende. Det kan selvsagt være skikkelig uflaks for jeg har ikke hørt om andre som har hatt samme problemet og jeg kjenner 2 stk som jobber hos en av forhandlerne her i byen og de har ikke fått inn reklamasjoner fra noen andre heller. Det er rett og slett festet til et bein som har røket av i godset på selve huset. Vi har berget ved å støtte den opp med noe annet så lenge. 

Og den var god å ha en fuktig påske på fjellet i telt når vi trengte litt tørking av noen votter og luer. Det er merkbart mer futt i den der enn det meste annet jeg har fyrt med ja. Har likevel selv valgt å holde meg til mine faste brennere som jeg har prøvet over noe lengre tid.... 

rbhelle liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av ost
      Her følger en brukertest av Tommetrix blikkboksovn, produsert av Skjult lenke - logg inn for å se den. Innledning, utpakking, montasje og vekt kan sees i Skjult lenke - logg inn for å se den tråden. 
      Vinterferien er over oss, og endelig har man litt tid til egne sysler. En tur ut i svigerfars vedbod gir et godt fange med tørr småkvist. Utegrillen er et godt sted å prøve stasen. Lekende unger er gode som smaksdommere etter endt dyst. 
      Her er ovnen klar til dyst. Jeg er litt usikker på om veden skal mates fra en eller to sider, etterhvert mater jeg mest fra kortsiden der den største åpningen er. 

Jeg har en bålkjele fra Rast som er helt full med kaldt vann. Aner ikke hvor mye dette er, en liter pluss. 

Når man først får fyr må man stadig dytte kvistene inn, ellers dør flammene ut eller sprer seg ut av boksen. 

Man må også ha nok kvist til å hele tiden mate ovnen. Jeg hadde en tanke om at jeg ville sitte igjen med glør etterpå, men det er full fres hele veien. 

Det som er igjen etterpå forsvinner fort.

Vannkannen kokte etter et kvarters tid. Testpersonene likte kakaoen. 

Som turovn trekker jeg følgende foreløpige konklusjoner: 
      - som vannkoker virker den utmerket, forutsatt godt med ved og god tid
      - veldig var for vind, jeg hadde en trekk fra siden som gjorde at veden forsvant litt for fort
      - krever konstant tilsyn, den kan ikke forlates bare for å "fikse" noe
      - gasskokeren blir nok primærkilden for matlaging på turer, men jeg ser ikke bort fra at denne også kryper ned i sekken når tid og sted tilsier det. 

• Av fiskekongen
      Det er ikke vanskelig å se hvor designet på denne kommer fra. Spørsmålet er om den er like anvendelig i bruk som MSR windpro.
      Jeg var på utkikk etter en brenner til turer hvor stekepanna skulle brukes flittig, og så alle lovord av MSR Windpro. Etter noen runder på nettet fant jeg det som så ut som en rein kopi av merket BRS. Merket kjenner jeg litt fra før, da jeg har ett par av dem fra før, hvor kvaliteten har vært helt ok, så tok sjansen og bestilte en.
      Brenneren ser helt lik ut som Windpro, og fungerer så langt upåklanderlig. Eneste forskjellen jeg kan se er gummiknottene under støttebeina og at reguleringsventilen har en litt annen utforming. Nå skal det sies at brenneren ikke har fått alt for mange feltdøgn, så en langtidstest er dette ikke. Mer en hands on rapport.
      En ting å merke seg er at skruene til støttebeina oppe og nede trengte en liten turn med skrutrekkeren. Jeg har også hørt om at forvarmingsbøylen på noen av disse ligger veldig tett inntil brennerhodet, men på mitt eksemplar var det helt fint. Dette vil uansett ikke by på store utfordinger reint praktisk. Enten bøye det litt ut, eller bare la det være som det er.
      Prisen rett hjem i postkassa var rundt 160kr inkl frakt.
      Oppgitte data:
      1940W
      1L vann med koketid 3min 10sek
      140g/timen i forbruk
      214gram

• Av Kristian den ukristne
      Kompakt kokesystem for 1-2 personer der man bare trenger å koke vann, kaffe etc. Størrelse/vekt gjør at den faktisk også fint kan ta termosen sin plass på dagsturer sammen med presskanne kittet som fåes kjøpt. Koketid på 2 min og 45 sek stemmer 100% når jeg testet den hjemme, selvfølgelig kan/vil det endre seg etter forhold.
      Står stødig med foten som følger med, og kasserollen skrues/låses fast i brenner så den ikke kan skli av utilsiktet.
      En 100 g gassboks, brenner etc får plass inne i den. Litt usikker på om foten får plass da jeg ikke hadde en 100 g gassboks å teste med, men kaffepresse settet er det plass til (lokket festes under, filter og stang går inn i kasserolle).
      Har klart begrensninger til matlaging pga størrelse på kasserolle, men finnes kasserolle på 1 liter med samme låsesystem i bunn og det følger med noen små skruer som gjør det mulig å bruke hvilken som helst kasserolle/stekepanne.

+
      -Kompakt
      -Relativt lett
      -Effektiv

-
      -Ikke noe for avansert matlaging
      -Bør brukes med forsiktighet, produserer med kullos enn standard brennere.
    • Av REs
      Karakter: 2

Positivt: Fint design

Negativt: Fungerer generelt dårlig, bruker mye gass.

Pris: 300
      Fikk en Primus stormlighter til jul i fjord, og har testet den litt i løpet av våren og sommeren.
      Nå ligger den bare og hviler seg i boksen den ble levert i.
      Lighteren var en stor skuffelse.
      Tenner dårlig i vind og ruskevær.
      Vanskelig å tenne når den er kald.
      Bruker mye gass og tåler lite vind.
      Fungerer best hjemme i stua, men der har jeg ikke behov for en stormlighter.

• Av borgern
      Karakter: 4

Nettsted: Skjult lenke - logg inn for å se den

Positivt: Lett, billig, god effekt

Negativt: enkel, litt spinkel

Pris: 169

Ville ha en liten og lett brenner som kunne ligge fast på hytta. Skal brukes når jeg er på hytta og er ved vannet og fisker. Enkelt bruk som å koke litt kaffe etc. Derfor ville jeg ikke at den skulle være for dyr heller. Robens Vapor Lite -toppmontert brenner

Vi begynner med det positive:
      - Veldig liten og lett, vekt 96 gr.(har ikke kontrollveiet enda)
      - Pakkspose med snøring, enkel å plassere inne kjeler etc
      - Bra effekt. Oppgitt til 4000W. Om den er så kraftig vet jeg ikke men den ga en god boost og kokte opp vannet kjapt. Mer effekt enn den andre jeg har(oppgit til 3800W)
      - Skarpe støtteben så kjeler ikke sklir så lett

Og så litt negativt(ting jeg er litt mer usikker på)
      - Siden den er liten og lett virker den og litt spinkel på noen områder
      - Ikke innebygget tenner
      - Lager litt mer lyd enn jeg er vant til på gassbrenner pga kraftig effekt når den går på fullt.

Er en ganske konsentrert flamme på den. Til kjeler med liten diameter er det en fordel, den andre jeg har sprer mer og for mye varme stikker da på utsiden ved høy effekt.
      Den vil nok gi lit dårlig spreding på kjeller og panner når man kommer på 17-18 cm og oppover.
      Men jeg skal primært bruke smale kjeler der oppe så den passer supert der.

Hvem skal jeg anbefale den til. Egentlig alle som trenger en billig brenner til å ha med f.eks på dagstur for å koke vann, kaffe og slikt i små kjeler. Også for de som skal pakke lett og primært har små kjeler til vannkoking til kaffe, real etc. Selv bruker jeg ofte ytre kjele og lokk på denne Skjult lenke - logg inn for å se den

Siden jeg bare har brukt den 2 ganger så langt er det for tidlig å si noe om holdbarhet på den.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive