Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for 3 som tåler en trøkk


hallfradd

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter et telt for 3 voksne menn til bruk i fjellet vår,sommer,høst. Teltet må tåle at det er skikkelig ruskevær (jeg tenker enkelte vindkast over 20 m/s). Tiltenkt bruk er hovedsakelig 3-7 dagers gåturer med sekk over tregrensa. Kommer ikke til å brukes om vinteren/med snø.

Jeg har egentlig sett meg ut Hilleberg Kaitum 3 GT, men det er mange andre fine alternativer der ute! Er det noen her som har noen gode argumenter for at jeg heller burde kjøpe noe annet?

Andre telt jeg har sett på:

  • Helsport Fjellheimen 4 Camp Superlight
  • Hilleberg Nallo 4 GT
  • Fjällräven Abisko Dome 3
  • Fjällräven Abisko Endurance 4
  • Helsport Svalbard Hi Camp 3 / Svalbard Pro Hi Camp
  • Helsport Svea Camp

Utenom at teltet må være stort nok, er jeg opptatt av å prøve å finne en god balanse mellom vindstabilitet og vekt. Pris er mindre viktig.

Takker for alle svar!

🙂

PS: Trenger man stormmatter når man ikke telter i snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du trenger et telt til tre voksne menn så hadde jeg nok kjøpt et firemanns telt.

Siden du frykter såpass mye vind også så tenker jeg først på hilleberg keron 4. Enten gt eller vanlig. Trur kanskje kaitum også kommer i firemanns versjon snart. 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lånt et Helsport Fjellheimen 4 camp og det er super komfort til 3 voksne i relativt snille forhold, sett oppimot vekt.

Få bardunfester og høy profil gjør at jeg ikke vet om jeg ville stolt på det i skikkelig ruskevær. Da er nok et design med kryssende strenger og mange bardunfester bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt Helsport telt i vinterutgave i alle fall. Da hadde jeg studert det nøye først. Har nettopp solgt unna Svea Camp 3. Teltet er sikkert glimrende til vintersbruk, ikke missforstå meg her. Og det er god plass i det. Men å gå å drasse på 5kg på de varmere dagene når en vet at en blir nødt til å velge mellom å ha en badstue eller fult av insekter i teltet hjalp det ikke meg hvor godt teltet er på papiret. Det er åpninger i begge ender men kun myggnetting i den ene. Noe som kan være ganske irriterende der en går omringet av mygg, i solsteiken, sliten som fy og lengter etter å få slått opp teltet. Om du kunne hatt lyst å hvile deg i noen minutter og strukket deg ut... Kunne det gått an i ett annet telt.

Selv ville jeg vurdert ett kuppeltelt med muligheten for doble stenger og kun forsterket den stangen som blir liggende underst. Ville også hatt god lufting i teltet. Noe lignende Hilleberg Allak i større utgave egentlig.

Endret av otl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar!

Jeg var på hardangervidda forrige helg (da alle reinsdyra ble tatt av lyn) og vi hadde med oss et Fjällräven Abisko Lite og et Helsport Reinsfjell SL 2. Det var egentlig ganske snilt være mesteparten av helgen, men fredag natt hadde vi vindkast på 16-17 m/s og det kjentes som komfortgrensa til de teltene. Målet nå er å kjøpe ett telt (så vi slipper å bruke 2 små), også har jeg sett meg om etter et telt som kanskje er litt barskere (man vet jo aldri hva slags vær man får på vidda)...

@Oslo Keron 4 GT blir litt i tyngste laget. Vil helst ikke vente til 2017 for å få tak i et Kaitum 4. Noen erfaringer med Nallo 4 GT?

@otl Takk for tips! Er jo klar over at X-trem-teltene er for antarktis osv, men fant fort ut av vi har vind i sommerfjellet her hjemme også :P Når du sier Allak i større utgave, mener du kanskje Fjällräven Dome 3? http://www.fjallraven.no/abisko-dome-3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abisko dome er vel tilsvarende som vårt Akka dome? Vi har Akka dome 3, og det er nå testet i finvær sommer, regnvær, vind og snø og har holdt (dog vel ikke ekstreme vindforhold, men har ingen grunn til å tro at det ikke vil stå gjennom det heller). Men jeg bruker det til meg og 2 små gutter - er lita selv og vi har riktignok god plass, men 3 voksne menn tror jeg ville fått det litt vel intimt og koselig inni, og med lite plass til annet enn sovepose/underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett telt som troner øverst på tunnelltelt fronten med suveren styrke og komfort: Keron GT.

Om 3 eller 4 manns er riktigst, breor på hva plasskalkulasjonen din sier til 160 bredde og hvilke liggeunderlag dere har. Sideveggene i Keron 3 er så rette at i praksis så er det ikke noe døplass på sidene. Ventilene i endene har store åpninger og myggnetting, inngangen til det store forteltet kan også lukkes med myggnetting (den har jeg aldri brukt). Inngangene i forteltet i begge ender kan enten være myggnetting eller stoff, innerteltet er likt i begge ender. Myggnetting stopper imidlertid ventilasjonen mye mer enn en skulle tro. Jeg har forøvrig en oppfatning om at Termacell myggjager fungerer brillefint.

Stort telt krever stort areal for å kunne settes opp. Deler dere opp teltet i 3 deler: Duk, innertelt og stenger+plugger er det egentlig ikke så alvorlig mye vekt på hver. Det er 0 stress og sette inn innerteltet etterpå, men selvsagt lettest med alt på en gang. Regner det når dere bryter leir kan det forøvrig være greit å pakke ned innerteltet separat.

Namatj 3GT/Keron 3 sparer litt på vekten og Nallo som du rakk å nevne mens jeg tastet.

Jeg har Keron 3GT, til vintertelting for 3 regner jeg det for akkurat litt for lite. Til sommerbruk er det uber-supert for 2 og det går akkurat med 3 hvis ingen har brede underlag. 

 

Forøvrig finns det like mange meninger om stormmatter som det finnes telt.. jeg har ikke følt at jeg har hatt bruk for det på mine Hilleberg telt, hverken sommer eller vinter. Blir lett flagrende elefantører om du ikke har noe å legge oppå de, og samler vann når det regner. De kan selvsagt vippes innover, men et velkonsttuert telt trenger ikke nødvendigvis ha stormmatter etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger tilfeldigvis et kaitum 3GT nå, så jeg er kanskje inhabil når jeg kommenterer her.

Tillater meg selv likevel å si at det er GOD plass i Kaitum 3! Med det ekstra store forteltet blir det enda mer plass og utgang både foran og bak (hvis det er lov å si).

Jeg er selv 190 cm lang og hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å ta med meg to andre på samma størrelse i dette teltet på flere dagers tur!

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett et nallo 4 (eller noen av de andre), men keron er det neste teltet jeg skal ha. Jeg er veldig fornøyd med mitt Unna og mitt kaitum 2 også. Jeg har heller aldri forstått behov for så store fortelt som man får på gt versjonene til hilleberg. Jeg vet det er mange som ikke klarer seg uten, men er det meldt masse regn så tar jeg heller med tarpen og koser meg under der med matlaging ol.

Hvis du klarer deg uten fortelt så blir det ca 1.5 kg pr hode når dere er 3 hvis du kjøper keron 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er med andre ord uter etter gode firesesongstelt. Telt som toler ein trøkk men som ikkje er så tunge som vinter/ekstremtelt.

Då må jo dei allereie nevnte Nallo og Kaitum være gode alternativ? Kanskje kan også eit av av dei meir robuste Exped kuppeltelta i tremanns være aktuelle? 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her. Stormatter på teltet om sommeren vil gi redusert ventilasjon, så man skal prioritere vindstabilitet veldig høyt for å velge det, synes jeg. Men er det 20m/s er stormatter en fordel, selv om sommeren.Det er ikke uvanlig med så sterk vind om sommeren, på fredag for en uke siden målte de feks 25m/s på Iungsdalshytta.

Om vinteren er det en annen sak, da synes jeg stormmatter er en nødvendighet, feks for å holde dukene fra hverandre når man "graver ned" teltet.

Jeg ville valgt et telt der det er mulig å sette skikkelig gjennomtrekk i teltet, dvs et telt som har mer enn "skjørt"-ventilsjon. Altså skikkelige ventiler, helst med myggnetting.  Effektiv gjennomtrekk betyr endel ift hvor mye fuktighet som bygger seg opp i dunposene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.